menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kerstboom ganse jaar in bloempot

Ga naar meest recente reactie

De ark van Noah

De ark van Noah

Beste forumleden,

Graag had ik eens jullie mening gevraagd over het volgende...
Ik zou graag een kerstboom in pot aankopen om buiten te zetten in de tuin.
Helaas worden er na de feestdagen teveel bomen opnieuw weggegooid..
Is het een optie om de kerstboom het ganse jaar in een pot te houden, die welliswaar niet wordt ingegraven in de grond?
Ik ben benieuwd..

Groetjes
GJ

donderdag 6 december 2018 - 11:40
Patrikc

Patrikc

Dat kan zeker, maar je mag tijdens onze lange hete droge zomers geen gietbeurt overslagen of...
donderdag 6 december 2018 - 15:49
Roeli

Roeli

Maar niet in de pot waar je hem in koopt. Het moet echt wel een flinke pot zijn.
donderdag 6 december 2018 - 15:52
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Twee dingen mag je daarbij niet vergeten:
-Kerstbomen, ook in potten en in potten gekweekt, lijden erg onder de droge en warme omstandigheden van een huiskamer, midden in hun koude rustperiode.
De oplossing is de boom slechts een korte tijd binnen te plaatsen. Ook geen glazen kerstster over de knoppen van de top proberen te pramen ... .
- De potten van in pot gekweekte kerstbomen staan in de grond geplant. De wortels zoeken om goed te groeien vaak hun voedsel ver buiten die potten en worden bij het rooien afgestoken waaronder het boompje ook erg te lijden heeft.
Voor dat doel zelf eens een kleine boom helemaal in pot opkweken waarbij de wortels ongeschonden blijven is daarvoor een oplossing of ... goed uitkijken wat u koopt (wortels controleren).
En zeker, zoals al gesteld de discipline opbrengen om de kluit voldoende vochtig te houden in de zomer.

donderdag 6 december 2018 - 16:15
De ark van Noah

De ark van Noah

Ok super! Het proberen waard zou ik zeggen
Bedankt voor de reactie's!
donderdag 6 december 2018 - 18:41
leerling

Leerling

We hebben ooit een potgekweekte Nordmann gekocht. Die was toen zo'n 1,20m hoog. Ik wist toen nog niet dat 'potgekweekt' niet hetzelfde is als 'met ongeschonde wortels', zoals Jdcoster al aangaf. Ik kwam het toevallig te weten toen ik in een tuincentrum twee medewerkers hoorde praten over hoe misleidend zo'n bordje 'potgekweekt' was, en dat het vooral leidde tot misnoegde klanten, omdat die zich bedrogen voelden. Ze wilden met hun baas overleggen of ze dat bordje niet beter weg konden laten.

Maar we hebben geluk gehad met ons exemplaar. We hebben het boompje, in de oorspronkelijke pot, in een oude inox pan met hoge randen gezet en die het jaar rond minstens 1 keer per week tot aan de rand gevuld met water, tenzij er vorst werd voorspeld. (Langs boven gieten ging niet/nauwelijks, omdat de potgrond te hoog kwam.)
Naar binnen halen ging via een verblijf van een week in een onverwarmde veranda. In de kerstperiode bleef hij ongeveer 2 weken in de woonkamer. Dan weer twee weken naar de veranda en daarna weer naar buiten. Buiten stond hij op een beschutte plaats, waar hij alleen vanaf de late namiddag zon kreeg.

We hebben hem 3 jaar gehouden. Daarna waren er wortels door de pot heengegroeid en heeft een kennis hem een plaatsje gegeven in de tuin van zijn ouders. Niet zeker of hij de wortels nog heeft kunnen spreiden en of die boom het daar nog echt goed gedaan heeft.

Mocht ik het nog eens overdoen, dan zou ik zeker eerst de wortels controleren, en de boom meteen overplanten in een grotere, self-pruning container zonder bodem.

Maar zoals jij hadden we zelf ook onze bedenkingen bij al die bomen die voor een paar weken plezier worden gerooid en dan weer worden weggooid. Zelfs als je zo'n boom een aantal jaar kan houden als kerstboom, wat doe je dan als hij te groot wordt? In de tuin planten? En wat met de volgende boom? En wat als die ook voor je tuin te groot/hoog wordt?
We hebben ondertussen voor andere kerstversiering gekozen.
zaterdag 8 december 2018 - 23:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon