menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaringen met lijsterbes

Ga naar meest recente reactie

peter2104

Peter2104

Hallo, ik ben op zoek naar een middelhoge boom om achteraan in onze kleine tuin te zetten. Om toch ook een beetje hoogte in de tuin te krijgen.
Hiervoor is mijn oog gevallen op de lijsterbes. Die brengt toch wat extra kleur in de tuin met bloemen in het voorjaar en oranje besjes later op het jaar.
Maar hierbij vroeg ik me feitelijk 2 zaken af:
Hoe storend is de geur van de bloemen, want ik lees hier en daar toch dat deze niet echt aangenaam is.
En naar verluid trekken deze bloemen ook veel wespen aan. Hoe storend is dat?
Je moet ook weten dat we in een rijhuis wonen, met links en rechts nauw aansluitend de tuinen van de buren. En die mensen hebben, net als wij trouwens, ook kleine kinderen.
Ik wil natuurlijk niemand tot last zijn ,vandaar mijn vraag om eens uw ervaringen met de lijsterbes door te geven.

alvast bedankt voor de reactie(s).
zaterdag 2 april 2011 - 21:39
renate67

Renate67

Onze buren hebben in de voortuin een grote lijsterbes staan, want het kunnen in de loop der jaren toch echt wel hoge bomen worden (op internet vond ik tot 20 meter). Als je je neus niet in de bloemen steekt heb ik nooit hinder van de geur gehad. Ik heb er nooit iets van gemerkt dat de bloemen wespen aantrekken?
Hij bloeit in mei !! dan zie je nog nauwelijks wespen !?
Renate
zaterdag 2 april 2011 - 23:40
iecee

Iecee

het zullen wel bijen zijn in plaats van wespen, wespen leven niet van bloesems.
en een bij doet niks, want als ze steekt gaat ze zelf dood.
een bij steekt alleen om het nest te verdedigen.
je kan nutuurlijk wel eens pech hebben, maar een bij komt b.v. niet op je eten zitten en van je limonade drinken zoals een wesp.
het is een ideale boom boom voor een kleine tuin omdat hij smal blijft
er bestaat denk ik ook een niet-wilde variant van de lijsterbes met viltig blad
ook mooi.

inge
zondag 3 april 2011 - 08:53
Tuinprins

Tuinprins

Er zijn heel veel verschillende soorten lijsterbessen die in hoogte tamelijk kunnen verschillen. Het probleem met het noemen van hoogtes op internet is dat die hoogtes vaak zijn ontleend aan bomen in de vrije natuur of parken en arboreta en dat ze er vaak al jaren staan. In de tuin wordt de groei van een boom sterk bepaald door de standplaats en de grondsoort. In een doorsnee tuin zijn die vaak verre van optimaal. Bovendien kun je een lijsterbes goed snoeien (met beleid natuurlijk!)

Het manco van de gewone lijsterbes (sorbus aucuparia) is dat die boom in NL de laatste jaren veel last heeft van schurft. Dit kan leiden tot vroegtijdige bladval. Ik weet niet of de gewone lijsterbessen daar in Vlaanderen veel last van hebben. Ook taksterfte komt voor.

Volgens sommigen stinken de bloemen van de gewone lijsterbes maar dat valt m.i. erg mee. Buxus stinkt tientallen malen erger (naar kattenpis). Overlast van bijen i.v.m. de bloei van de gewone lijsterbes is mij onbekend. Gestoken door een insect kun je altijd worden als je in de tuin bent. Of zullen we van de tuin een steriele verblijfsruimte maken?


Gegroet, de tuinprins

zondag 3 april 2011 - 13:09
Chef

Chef

Een lijsterbes is niet erg geschikt voor een kleine tuin vind ik. Deze boom groeit erg snel en is binnen enkele jaren 10 meter hoog.

zondag 3 april 2011 - 14:10
iecee

Iecee

ligt ook aan je grond
maandag 4 april 2011 - 16:27
peter2104

Peter2104

Dank je voor de reacties.
Ik denk wel dat de lijsterbes geschikt zou kunnen zijn voor mijn tuin.
Zo heel klein is die nu ook weer niet en een boom in de tuin vind ik toch wel leuk.

Peter
maandag 4 april 2011 - 20:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon