menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Surfina

Ga naar meest recente reactie

Ami

Ami

Deze morgen hoorde ik van een semi-professionele eenjarige plantenteler dat je als amateur Surfina's moeilijk zelf kon opkweken. Hij vertelde me dat je daartoe stekjes diende te kopen bij een professionele kweker. "Zelfs krijg je de plantjes niet sterk genoeg" zei hij.

Nu kende ik tot enkele maanden geleden niet eens het verschil tussen een petunia en een surfina
Petunia is rechtopstaand en Surfina is een hangplant (als ik me niet vergis?).
Dus heb ik vorig jaar van beide zaad genomen en die dit voorjaar in potjes laten kiemen in de serre. Ik had enkel de kleur vermeld op elk busje zaaigoed maar niet of het om een petunia of een surfina ging.
Al het zaad is vlug beginnen schieten maar het rare is dat slechts één soort tot mooie plantjes is uitgegroeid. De rest blijft gewoon "gekiemd" en verkleuren naar blauw/grijs. Ons "serreke" kunnen we niet verwarmen en in huis hebben we geen plek genoeg, dus hebben we maar pas einde maart gezaaid en zijn de plantjes nog niet groot (>15cm) genoeg om te kunnen zien van welke soort ze zijn.
Mijn vraag is dan ook tweeërlei:
- kan je surfina's uit zaad winnen
- wat moet je doen om de plantjes sterk genoeg te maken?
zaterdag 2 juni 2007 - 06:02
hildavw

Hildavw

Voor zover ik vroeger eens heb gehoord, is surfina een verder veredelde versie van petunia.
Let wel op, meestal staat op het etiket "vermeerderen niet toegelaten".
Maar ja, vloeken mag ook niet hé (gvd)
groetjes
Hilda
zaterdag 2 juni 2007 - 18:35
Ami

Ami

Je kan wel gelijk hebben ivm die veredeling maar de prijs is ook navenant (0,35€ voor petunia en 1,25€ voor een surfina). Heb in een Aveve-centrum naar 't verschil in prijs gevraagd en wat ik als antwoord kreeg, staat hierboven. Nl. dat surfina hangt en petunia rechtop staat en bij nader inzicht, is dat wel zo als je de benaming op de aangeboden plantjes leest.
Soms zit er in de surfinapotjes zo'n plastieken kaartje met wat raadgevingen erop. "Vermeerderen niet toegelaten" heb ik daarop nog niet gevonden hoor, Hilda, maar wel op veel duurdere vaste planten dan. En ik kan niet direct op zo'n voorbeeld komen.
zaterdag 2 juni 2007 - 23:38
hildavw

Hildavw

Beide soorten zijn zowel als hang- als gewone plant verkrijgbaar.
Maar de surfinia bloeit beter en dikker (meestal toch), vandaar ook het prijsverschil.
groetjes
Hilda
zaterdag 2 juni 2007 - 23:48
corrielat

Corrielat

Ik heb surfinia of is hetpetunia? gezaaid en geen verschil gezien met veredelde, hoeza niet vermeerderen ze krijgen dat zaad toch niet voor niets?
ik heb dit zaad van iemand gekregen en wist dus niet wat het zou worden, hier mijn resultaat, als het lukt,

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 2 juni 2007 - 23:52
Tortelduifjes

Tortelduifjes

ja ze krijgen dat zaad inderdaad niet voor niets! Ik zaaide dit ook dit jaar voor het eerst van zaad dat ik vorig jaar opving en heb ook een paar mooie plantjes heerlijk toch als je iets mooi ziet bloeien dat je zelf zaaide of stekte!
maandag 6 augustus 2007 - 23:46
Fons

Fons

Surfinia is eigenlijk een kwekersnaam waaronder deze planten een kwekersbescherming genieten, in wezen zijn het eigenlijk veredelde petunia´s, deze mogen dus niet verder geteelt worden om in de handel te brengen, stekken van deze planten voor persoonlijk gebruik kan geen probleem zijn, wanneer mer zaadjes neemt van surfinia en deze uitzaait heeft men eigenlijk petunia.
Bij petunia heeft men zowel hangplanten als rechtopgroeiende planten dus is het een fabeltje dat hangers surfinia zou zijn en rechtopgroeiende petunia.
dinsdag 7 augustus 2007 - 19:35
danny2

Danny2

Het klopt wat Fons zegt, in de handel bestaan geen gezaaide surfinia's en al de planten waar een label bijzit met achter de naam een R in een cirkeltje, zijn gepatenteerde planten en mag je in principe niet zelf vermeerderen. Wat je wel kan doen is je surfinia's overhouden en voor de winter kort afknippen en als deze dan in het voorjaar uitschieten kan je deze jonge scheuten al stekjes gebruiken, dit kan je ook bij andere plantjes zoals tapien, torenia, lobelia en meer van die hangplantjes.

danny
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon