menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pieris wordt bruin

Ga naar meest recente reactie

Salieblaadje

Tekst aangepast

Salieblaadje

In het najaar heb ik een tweedehands pieris japonica van ong. 1 meter hoog gekocht en geplant. Ongeveer een half jaar deed hij het prima en een aantal weken geleden stond hij vol bloesem en er waren wat nieuwe rode blaadjes te zien. Ik had de plant op het zuiden geplant en toen het warmer werd, stond hij 2 weken hele dagen vol in de zon en ik vergat hem ook nog eens water te geven. Natuurlijk begon hij geel te worden. 's Avonds water geven had geen zin meer en ik heb de plant uitgegraven en verplaatst naar een schaduwplek. Ik heb niets aan de grond toegevoegd. Nu hij daar 2 weken staat, zijn veel gele bladeren bruin geworden en vallen ze af. Zelfs de blaadjes die groen zijn worden minder fris van kleur en beginnen omlaag te staan. Ik ben bang dat hij helemaal kaal wordt en doodgaat... Weet iemand hoe dit kan en wat ik nog kan doen om hem te redden?

Ik heb geen idee van de samenstelling van de grond... Ik heb net universele tuinvoeding besteld, met deze samenstelling
Formule NPK: 4,5-3-2
Calcium
9,6% Magnesium
68% Organische stof
Rijk aan sporenelementen

...en een zak biologische aanplantgrond.

Zou dat hem nog redden? Of kan ik hem beter met rust laten?

Bloemen & Planten

donderdag 23 april 2020 - 20:03
c j de k

C j de k

Tweede hands en dan nu weer verplant daar gaat geen ene plant van opknappen hoor .
Zou er maar snel afscheid van nemen ipv van alles nog proberen en toch nog mislukken .
donderdag 23 april 2020 - 22:08
Chrisvn

Chrisvn

Oe, die heeft veel te voorduren gehad. Pieris houdt van zure grond, doen t bij ons t beste in halfschaduw. Zou persoonlijk een nieuwe halen en meteen op de goede plek zetten.
donderdag 23 april 2020 - 23:56
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Persoonlijk zou ik geen moeite doen om deze plant te 'redden'. Uitgraven, in de kliko en wat anders planten. Bij voorkeur geen Pieris want die zijn de laatste jaren zeer gevoelig voor Japanse vlieg (is weer wat anders als de Spaanse!). Dat insect zuigt aan de onderzijde van het blad. Dit leidt tot vale en gele bladeren. Uiteindelijk valt een deel van het blad eraf en zit je met een half kale struik. Pieris is overigens een plant voor de halfschaduw.

Ik hoop niet dat je geld betaald hebt voor deze Pieris. Je kunt beter naar een kweker of tuincentrum gaan en daar iets kopen wat goed van vorm is en ook gezond is. Hou verder rekening met de standplaats (zon/halfschaduw/schaduw) en de uiteindelijke grootte / groeisnelheid van de plant. Ter plekke wat informatie opzoeken op het internet via de mobiele telefoon is verstandig. Veel consumenten zijn wat planten kopen betreft tamelijk impulsief en komen vaak met iets thuis waar ze eigenlijk niet de juiste plek voor hebben.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 april 2020 - 05:13
Salieblaadje

Salieblaadje

Ai, pijnlijk om te horen, maar wel duidelijk Bedankt voor alle snelle reacties! Toen hij er een paar weken geleden nog mooi bij stond, zag ie er zo uit (zie foto), maar toen ik gisteren beter keek, zag ik dat hij daar ook al bruine vlekjes vertoonde...

Ja, hij heeft het niet leuk gehad bij mij...

Gelukkig doen mijn twee andere pierissen in pot, uit het tuincentrum, het wel al een paar jaar goed. Maar die zijn nog relatief klein en het duurt jaren voor je zo'n elegante verhoute kronkelende stammetjes hebt. UIthuilen en (evt.) opnieuw beginnen...

Bloemen & Planten

vrijdag 24 april 2020 - 10:14
Wannus

Wannus

Ik zou deze struik zeker nog niet afschrijven , afwachten of ze nog uitloopt en indien dat gebeurt dan de bruine bladeren verwijderen .
vrijdag 24 april 2020 - 18:44
Tuinprins

Tuinprins

Op basis van de tweede foto zie ik dat de plant vorig jaar al last heeft gehad van Japanse vlieg. Vooral links midden op de foto heeft het blad zo'n vale, groengele kleur die kenmerkend is voor een aantasting van Japanse vlieg.

In de kliko ermee en plant iets waar je wel plezier aan beleeft.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 april 2020 - 20:21
Roeli

Roeli

Heb je hem, toen je hem had opgegraven , wel eerst, in een emmer met water , zich vol laten zuipen ? Of hem gelijk in een gat in de droge grond gezet ?
Maar ik zou ook zeggen, nog even wachten, weggooien kan altijd nog.
vrijdag 24 april 2020 - 21:20
Salieblaadje

Salieblaadje

@Tuinprins, ja ik zie ook die bruine stipjes op de foto... Echter was dat helaas niet vorig jaar, maar ergens in maart dit jaar.

@Wannus en @Roeli, ook bedankt voor jullie antwoord! Ik heb hem inderdaad nog staan, omdat ik er nog geen afscheid van kan nemen. Geef hem elke avond nog voldoende water en had de bruine bladeren al verwijderd, omdat ik hoopte dat dat de plant minder energie zou kosten. Ik heb er geen beestjes op gezien, maar dat zegt misschien niks...

En ook dat heb ik dan fout gedaan: ik heb de plant inderdaad gewoon in de droge grond gezet, maar hem vervolgens wel meteen flink water gegeven.

Ik verwacht er maar niks meer van, van deze patiënt. Maar ik blijf hem nog wel verzorgen tot hij echt duidelijk dood is. Misschien een beetje hoop op een wonder. En deze fouten ga ik noooooit meer maken
zaterdag 25 april 2020 - 10:06
Tuinprins

Tuinprins

Het gaat niet om die bruine vlekjes maar om de vale kleur van het blad. Die bruine plekjes zijn kleine bladvlekjes, dat komt bij Pieris ook voor. Waar ik op doelde is de vale, gelige kleur van het blad. Is typisch voor een aantasting door Japanse vlieg. Aangezien die beestjes pas in april/mei te voorschijn komen, moet de aantasting wel van vorig jaar zijn.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 april 2020 - 18:29
Salieblaadje

Salieblaadje

Dat wist ik niet @Tuinprins. Bedankt.
zondag 26 april 2020 - 09:35
Salieblaadje

Tekst aangepast

Salieblaadje

Voor wie het nog leuk vindt: hierbij een update van de ziekelijke pieris, anderhalve maand na het verplanten. Nog steeds doet ie het niet bepaald goed. Er leek één miezerig nieuw topje bladeren te komen (zie foto), maar dat zag er een paar dagen geleden beter uit dan nu. Omdat ik totaal geen overzicht meer had of het nou beter met hem ging of dat hij alleen maar bruiner werd heb ik de bruine delen weggeknipt. Niet te kort, zodat hij niet teveel verwond wordt (zie foto bijgeknipt). Hoop ik althans... Ik geef hem elke avond trouw water. Het enige groene stammetje ziet er ook al verschrompeld uit en heeft bruine plekken.

Waarschijnlijk is de pieris dus gewoon langzaam dood aan het gaan, maar ik vind het zo moeilijk te geloven dat deze plant er anderhalve maand over doet om helemaal af te sterven en bruin te worden...

Ok, misschien is het niet meer dan een 'leuk' experiment...
donderdag 21 mei 2020 - 21:37
Salieblaadje

Salieblaadje

Nieuw topje

Bloemen & Planten

donderdag 21 mei 2020 - 21:39
Salieblaadje

Salieblaadje

Driekwart bruin...

Bloemen & Planten

donderdag 21 mei 2020 - 21:40
Salieblaadje

Salieblaadje

Bruine delen geknipt.

Bloemen & Planten

donderdag 21 mei 2020 - 21:40
Salieblaadje

Salieblaadje

Enige groene stammetje.

Bloemen & Planten

donderdag 21 mei 2020 - 21:41
Tuinprins

Tuinprins

Dank voor je bericht.

Zelfs als de plant niet doodgaat dan zal dit zo goed als zeker geen mooi exemplaar worden. Waarschijnlijk ben je op de een of andere manier al gehecht geraakt aan de plant en kun je er nog geen afscheid van nemen maar als het mijn plant was dan kreeg die een enkele reis naar de kliko.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 22 mei 2020 - 05:41
Salieblaadje

Salieblaadje

Beste Tuinprins,

Dankjewel. Waarschijnlijk ben jij verstandiger dan ik...

Groeten, Salieblaadje
vrijdag 22 mei 2020 - 09:52
Tuinprins

Tuinprins

Verstandiger misschien niet maar ervaring maakt wijs
zaterdag 23 mei 2020 - 06:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon