menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Klimhortensia

Ga naar meest recente reactie

flimofly

Flimofly

Deze klimhortensia hangt op een zuidgerichte muur als gevelplant. Nogal wat van de bladeren zijn bruin verkleurd, zie foto.
Is dit te wijten aan de plasjes van honden of eerder aan te weinig voeding in de bodem of iets dergelijks?

Bijkomende vraag: eigenlijk is hij na 4 jaar nog steeds niet gehecht aan de muur. Klopt het dat dit te wijten zou kunnen zijn aan het feit dat hij tegen een zuidmuur staat? Weet iemand of hij na een tijd zelfstandig blijft staan, dwz zonder dat ik m achter een net van draad moet steken (bijvoorbeeld omdat de stam verhout en erg dik wordt)?

Bloemen & Planten

woensdag 6 september 2017 - 08:38
LT
woensdag 6 september 2017 - 08:47
sophora

Sophora

De klimhortensia is absoluut niet geschikt voor een zuidermuur. Zo hoog kan je hondje niet plassen. De bruine vlekken zijn verbranding. Hij heeft ook te weinig breedte beschikbaar.
Hij hecht zich pas na enkele jaren. Ik zou zeggen , hij staat daar niet op zijn plaats.
woensdag 6 september 2017 - 09:46
satomi

Satomi

De bruine vlekken zijn idd. van verbranding. Maar in principe zou een klimhortensia ook in de volle zon moeten kunnen staan, zelfs tegen een zuidmuur. Die hier op de zuidmuur stond toen we het huis kochten was al minstens 20 jaar oud. Helaas gaat ze nu ten onder aan een schimmelziekte.

Mij lijkt het dat de wortels het te warm krijgen onder die vele tegels waar ze onderdoor groeien. Het water is bij wijze van spreken al verdampt voordat het een keer bij de wortels geraakt. Als je wat meer tegels weg kan halen is dat beter voor de plant. Een flinke mulchlaag van compost zorgt voor meer vocht voor de wortels.

Sophora heeft gelijk als ze zegt dat de gegeven ruimte veel te weinig is; 1 plant beslaat makkelijk 1,5 meter naar beide kanten vanaf de stam gezien.
woensdag 6 september 2017 - 12:31
Tuinprins

Tuinprins

Afgezien van verbranding is aan de bladeren is ook te zien dat de plant 'armoede' heeft d.w.z. voedingsstoffen tekort komt. De bladeren zijn te licht van kleur (gelig) en je kunt onderliggende nerven zien. Waarschijnlijk zitten de wortels voor een deel in de gele grond onder de tegels en daar zit weinig voedingsstoffen in.

Het beste geef je in het voorjaar de plant wat mest. Niet nu want dan kan de plant nog gaan groeien en dat wil je zo laat in het jaar niet hebben. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een samengestelde meststof zoals Osmocote omdat daar ook sporenelementen inzitten. Osmocote is verkrijgbaar als tabletten in bijna ieder tuincentrum. Niet goedkoop maar wel goed.

Tot slot: volgend jaar de klimhortensia regelmatig water geven. In het groeiseizoen heeft deze plant een grote waterbehoefte.


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 september 2017 - 07:33
flimofly

Flimofly

Dankjewel iedereen, zeer nuttige reacties, daar kan ik mee aan de slag.

Het lijkt me inderdaad heel waarschijnlijk dat hij wat te weinig water heeft gekregen deze zomer (ons huis was een tijdje verhuurd en de huurders zullen zich daar niet zo mee bezig gehouden hebben). Vanaf nu beter verzorgen en meer mulch!
maandag 11 september 2017 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon