menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Campanula valt plat

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

mijn campanula portenschlagiana valt helemaal open en plat, hoe komt dit?
zie foto's
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes vicky
zaterdag 14 mei 2011 - 16:39
moetje1951

Moetje1951

Droogte?
zaterdag 14 mei 2011 - 18:42
renate67

Renate67

Ik heb dit eigenlijk ook elk jaar als de stengels op de vruchtbare klei lang (toch zo´n 35-40cm) worden vlak voor de bloei. Het is toch niet elk jaar droog.
Voor mijn gevoel door de lange slappe stengels, op internet vindt ik hoogtes van 10-20cm!!??
Hoe lang zijn jouw stengels??
Renate
zaterdag 14 mei 2011 - 19:10
molleke32

Molleke32

droogte niet denk ik, ik geef die water met zo'n druppelsysteem in de grond. De stengels zijn een 40 cm denk ik. 10 tot 20 cm al helemaal niet!

Groetjes vicky
zaterdag 14 mei 2011 - 19:21
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Het zijn geen Campanula portenschlagiana (= Dalmatiëklokje of 'zodenvormend klokje'), want deze zijn inderdaad maar 10-20 cm. groot en staan trouwens momenteel volop in bloei!

Wat in jouw tuin staat (voor zover de foto duidelijk genoeg is) is de Campanula poscharskyana (= 'kruipklokje'), deze worden inderdaad 40 cm. hoog en staan nog niet in bloei. Dat ze zo plat vallen kan te maken hebben met te weinig water, want het redelijk grote bladoppervlak doet water sneller verdampen. Maar... eens ze volgroeid zijn wordt plat vallen eigenlijk wel wat normaal, want het is een kruipend klokje, waarbij de stengels over de grond kruipen om over een groter oppervlak hun zaad te kunnen verdelen dat na de bloei uit de zaaddozen zal vallen.

Bij de Campanula portenschlagiana gebeurt dit voortkruipen over de grond niet, want hier zijn het de wortels die onder de grond verder uitspreiden. Dit verklaart ook meteen waarom C. portenschlagiana het 'zodenvormend klokje' wordt genoemd omdat het zo een goede bodembedekkers zijn. De Campanula poscharskyana is veel minder een goede bodembedekker, net omdat ze eens ze volgroeid zijn plat vallen en zich uitspreiden met hun taaie stengels.

Je zou het trouwens ook gemakkelijk aan de vorm (en kleur) van de bloem moeten kunnen merken, dit is een Campanula portenschlagiana:

[afbeelding verwijderd niet-https]


En dit is de Campanula poscharskyana:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Je kan merken dat de uiteinden van de bloemblaadjes wat scherper en langer zijn dan de eerder afgeronde bloemblaadjes van de C. portenschlagiana + de kleur is ook wat blauwer en lichter dan het paarsblauwe van de C. portenschlagiana. De tweede foto zou je dus bekender moeten voorkomen dan de eerste...

Dit zijn foto's van mijn verzameling Campanulaceae, nog veel meer foto's van bovenstaande soorten Campanula's + nog heel wat andere soorten kan je bekijken op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html
zaterdag 14 mei 2011 - 20:58
molleke32

Molleke32

Het is idd de onderste, dan zaten er verkeerde kaartjes bij Ze staan voor een rij van witte roosjes the fairy het was de bedoeling dat ze laag bleven

prachtige foto's op je site!
zaterdag 14 mei 2011 - 21:30
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

ik heb zonet nog wat info toegevoegd in mijn eerste antwoord over de C. portenschlagiana en uitgelegd waarom het zo'n goede bodembedekkers zijn, dit in tegenstelling tot de grotere en meer houterige C. poscharskyana.

Btw, C. portenschlagiana wordt zeer veel onder rozen geplant, want ze houden de bladluizen weg op de rozen.

Een goeie oplossing zou dus kunnen zijn de huidige C. Poscharskyana te vervangen door C. portenschlagiana, het zal veel mooier zijn + je roosjes zullen je dankbaar zijn.

Ter info: ik merk geregeld in tuincentra dat foute namen bij Campanula's vermeld staan, blijkbaar zijn voor hen alle Campanula's dezelfde, dit terwijl er meer dan 800 verschillende soorten en ondersoorten bestaan + er elk jaar tientallen cultivars bijkomen
zaterdag 14 mei 2011 - 21:45
molleke32

Molleke32

ik heb ze in het g*kerplantencentrum gekocht.. maar als ik nieuwe ga halen weet ik nog niet of ik de juiste bij ga hebben als de kaartjes verkeerd staan. Zo ne krak ben ik in die soorten niet
zaterdag 14 mei 2011 - 22:18
renate67

Renate67

Dan zal ik dus ook wel de C. poscharskyana (kruipklokje) hebben, hoewel ze hier ook al staan ze er al vele jaren absoluut niet houterig zijn en de eerste bloemfoto me bekender voor komt maar hij bloeit nog niet, dus als die bloeit zal ik nog eens goed met de foto´s vergelijken. Ik vind ze hier overigens prima voor de plaats waar ze staan.
Renate
zaterdag 14 mei 2011 - 23:31
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

@ Renate: met wat jij beschrijft denk ik toch aan de C. portenschlagiana. Het is eenvoudig: als het kleine plantjes zijn (tot 20 cm.) en ze netjes de bodem bedekken als een rijstebrij met heel veel blauwpaarse bloemetjes, dan is het C. portenschlagiana.

Hier is nog een foto van C. portenschlagiana:

[afbeelding verwijderd niet-https]


Zijn het grotere planten met langere stengels (tot 40 cm.) die wat kaal zijn aan de onderkant (echt houterig zijn ze niet, wel lang, taai en wat dikker), dan is het vermoedelijk de C. poscharskyana, dit is er nog een foto van:

[afbeelding verwijderd niet-https]


Zoals je op de foto kan zien is er veel stengel die bv. in dit geval gewoon tegen een muur omhoog kruipt. Deze soort geeft zeker nooit het rijstebrij-effect zoals een C. portenschlagiana, want hij wordt veel groter, de bloemen staan verder uit elkaar, zijn groter en lichter van kleur en meestal valt hij uiteindelijk plat met een kale plek in het midden

Btw, dat je C. portenschlagiana nu nog niet bloeien heeft veel met standplaats te maken. Mijn C. portenschlagiana staan in de namiddagzon met extreem goed weer de laatste weken + ik woon in Belgisch Zuid-Limburg (Sint-Truiden), waar het waarschijnlijk over het algemeen net iets warmer zal zijn dan in Gelderland
zondag 15 mei 2011 - 11:21
Bestl

Bestl

Hallo allemaal,

Ik heb vorig najaar Campanula (volgens mij ook de portenschlagiana) in mijn tuin gezet. Hij bloeit sinds deze week prachtig! (staat vrij zonnig).
Nu weet ik niet helemeaal wat goed is; moet ik straks de uitgebloeide bloempjes wegknippen voor een langere doorbloei? Of moet ik er het beste niets aan doen?

Verder weet ik niet zeker of het wel echt een vaste plant is? Ik heb namelijk ook eens gelezen op internet dat het 2-jarige plantjes zijn, maar ik hoop eigenlijk dat ze vast zijn en elk jaar weer terug komen.

Alvast bedankt!

Len.
zondag 15 mei 2011 - 12:58
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Bij de C. portenschlagiana hoef je geen uitgebloeide bloemetjes weg te knippen voor een langere doorbloei, want er komen sowieso heel veel bloemknopjes aan. Enkel om esthetische redenen kan je uitgebloeide bloemetjes eventueel wegnemen, maar als je zoals vele mensen hele borders vol hebt staan met duizenden bloempjes is daar geen beginnen aan natuurlijk.

Goed nieuws: de C. portenschlagiana is een vaste, winterharde én wintergroene plant, je border/plant is dus het hele jaar door mooi donkergroen (is ook mooi met sneeuw op, dan ligt er net slagroom in je tuin). En in lente + zomer + tot een stuk in de herfst heb je dan ook nog die mooie, paarse overvloed aan bloemetjes

Btw, er zijn inderdaad ook heel wat soorten Campanulaceae die 2-jarig zijn, maar dat zijn over het algemeen de grotere soorten (die zich dan wel eerst nog uitzaaien via het zaad in hun zaaddozen, voor je het weet staan deze 2-jarige soorten soorten dus doorheen heel je tuin en raak je er erg moeilijk weer vanaf mocht je dat willen)
zondag 15 mei 2011 - 14:44
Bestl

Bestl

Oke, erg bedankt voor de duidelijke uitleg!

En inderdaad, als je de hele border er mee vol hebt staan, kun je moeilijk al de dode bloemetjes eruit knippen.... Ben blij dat dat niet hoeft moet ik zeggen!

Ik ga er denk ik nog een aantal van aanschaffen, ze zijn ontzettend leuk!! Ik heb ze bij mijn rozen staan, hele leuke combi!

Groeten, Len.
zondag 15 mei 2011 - 17:19
Bestl

Bestl

Oja, heb ik nog een vraagje: moeten deze planten na een tijdje ook nog gescheurd of gedeeld worden om ze gezond te houden? Of kan ik ze gewoon lekker hun gang laten gaan?

En is de bloeitijd in bijna de hele dag volle zon korter dan wanneer ze wat schaduw krijgen of maakt dat niet uit? (staan flink zonnig bij mij namelijk, dus hoop dat ze daar van houden!

Bedankt zover!

Len.
zondag 15 mei 2011 - 17:37
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Scheuren is een manier om ze sneller te vermeerderen (je hebt ze bv. om de 40 cm. staan, scheur ze in 2, plaats ze op 20 cm. van elkaar en je border zal sneller toegroeien). Maar op de gezondheid van de plantjes heeft dit bij mijn weten geen invloed en toegroeien doen ze sowieso na verloop van tijd zelf wel, dus eigenlijk kan je ze inderdaad lekker hun gang laten gaan.

Mijn C. portenschlagiana staan zowel in schaduw als in volle zon, het enige verschil dat ik merk is dat ze in de schaduw wat later beginnen bloeien en er ook vroeger weer mee ophouden. Dus hoe meer zon hoe vroeger en des te langer ze bloeien. Maar pas wel op met teveel zon en warmte, want dan kunnen ze gaan uitdrogen. Ze geregeld wat water geven is dan ook de boodschap.

Al bij al zijn het wel zeer sterke plantjes (probleemloos -20 in de winter) en groeien ze bijna overal, zelf in spleten tussen straatstenen of in voegen van muurtjes.
zondag 15 mei 2011 - 18:20
Bestl

Bestl

Wat fijn zo'n snelle reactie!! En u heeft er verstand van ook zeg! Ik leer hier veel!

In de volle zon doen ze het dus zelfs alleen maar beter als ik het goed begrijp?! Fijn om te weten! Ik dacht namelijk dat ze liever wat schaduw hadden, maar dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Gewoon geregeld water geven, dat moet geen probleem zijn.

En scheuren in dus ook al niet nodig. Klinkt inderdaad als een supermakkelijk plantje moet ik zeggen!
Ik ga deze week maar eens wat inkopen doen!

zondag 15 mei 2011 - 19:17
renate67

Renate67

Ik ga toch nog eens kijken of ik ergens een echte campanula portenschlagiana te pakken kan krijgen, die klinken toch ook echt wel leuk en ik heb wel een plekje waar ik zo´n echt mooi kussen kan gebruiken.
Renate
zondag 15 mei 2011 - 22:36
Metrop30

Metrop30

Hallo, omvallen van gewassen gebeurt vaak bij een te eenzijdige bemesting..

De plant cellen zijn te slap door een tekort aan calcium in de plant en koper.
Van koper maakt de plant de "lijm" die de cellen bij elkaar bindt.

Ook een tekort aan Kalium kan voor omval planten zorgen doordat kalium ervoor zorgt dat er water stuwing is vanuit de grond naar de top van de plant.

Geef je een eenzijdige mest met veel stikstof er in... probeer dan ergerns een flesje calcium bladvoeding te kopen die je op de planten spuit.

gewone kalk op de bodem kan te langzaam opgenomen worden, en calcium is ook een element dat zich niet zo makkelijk verplaatst binnen een plant..

dus vloeibare calcium bladbemesting is beter..

Let op !! dat het wel geschikt is voor bladbemesting dan !!

dinsdag 17 mei 2011 - 22:50
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

@ Metrop30: aan je avatar + naam + inhoud van je antwoord te zien maak jij zeer sluw reclame voor Metrop 'concentrated liquid fertilizers', ik wil bij deze de moderators dan ook attent maken op deze vorm van sluikreclame...

In ieder geval, een volgroeide Campanula poscharskyana valt altijd om en verspreid zich cirkelvormig, dat is eigen aan dit plantje en heeft niets te maken met een te eenzijdige bemesting. Het is zijn manier om ervoor te zorgen dat zijn zaad zich over een groter oppervlak kan verspreiden (daarom is de Nederlandse naam ook 'kruipklokje'). Dit in tegenstelling tot bv. de Campanula portenschlagiana die niet omvalt en zijn wortelgestel ondergronds kan verspreiden (daarom is de Nederlandse naam 'zodenvormend klokje')
dinsdag 17 mei 2011 - 23:23
Metrop30

Metrop30

mijn producten zijn niet te koop tenzij je per pallet afneemt..

maar ik denk dat ik mijn profiel hier maar sluit en een ander forum zoekt, waar ze wel waarderen dat ik open ben over mij zelf..
wat een gezeur hier..
donderdag 19 mei 2011 - 09:32
Polplastron

Polplastron

Verdorie: niemand heeft een probleem met jou persoonlijk! Verander gewoon je avatar en het probleem is opgelost. Door het logo van je firma als avatar te nemen, lijkt het inderdaad dat alles wat je zegt eerder sluikreclame is.

Op andere forums ga je hetzelfde "gezeur" tegenkomen: sluikreclame en spam zijn op elk forum verboden en leiden tot negatieve reacties.

In jouw geval twijfel ik nog altijd of je van goede wil bent of niet. Verander gewoon je avatar, da's toch niet zo veel gevraagd?

EDIT: Je avatar is aangepast en zoals gezegd: IK VIND HEM SCHITTEREND!

Groeten,

Pol
donderdag 19 mei 2011 - 10:46
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

En nu heeft hij ostentatief zijn avatar gewijzigd... maar zijn gebruikersnaam verwijst natuurlijk wel nog steeds ondubbelzinning naar zijn shop en produkten...
donderdag 19 mei 2011 - 10:56
Bestl

Bestl

Ik was zojuist even in het tuincentrum en heb wat Campanula's gekocht.
Helaas stond er niet bij of het de portenschlagiata was of niet.
Ik heb iets gekozen wat voor mijn idee er het meest op leek qua vorm van de bloemblaadjes. Er stond 'Ocean' op het etiketje, meer niet. Zou dit de goeie zijn?? Ik hoop het!

Misschien moet ik voor de duidelijkheid er nog een foto van maken en bijvoegen?

Vriendelijke groeten, Len.
donderdag 19 mei 2011 - 15:17
Borsalino

Borsalino

mijn producten zijn niet te koop tenzij je per pallet afneemt..



Oeps, en de link op je site naar de Growshops?
Kleinste verpakking 0.25 Liter per stuk te verkrijgen.

Liegen is niet mooi Meneer Metrop!
donderdag 19 mei 2011 - 16:32
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik was zojuist even in het tuincentrum en heb wat Campanula's gekocht.
Helaas stond er niet bij of het de portenschlagiata was of niet.
Ik heb iets gekozen wat voor mijn idee er het meest op leek qua vorm van de bloemblaadjes. Er stond 'Ocean' op het etiketje, meer niet. Zou dit de goeie zijn?? Ik hoop het!

Die 'Ocean' die je gekocht hebt is inderdaad 1 van de vele cultivars van de Campanula portenschlagiana. Zijn volledige naam is eigenlijk Campanula portenschlagiana 'Blue Ocean'®.

Deze soort werd in 2009 geregistreerd door de Deense kwekerij Floradania en belooft meer bloemen, sterkere planten een een mooiere kleur. Maar dat doen uiteraard alle kwekers die cultivars maken van planten
donderdag 19 mei 2011 - 16:58
Bestl

Bestl

O wat fijn! Daar ben ik blij om!!
En meer bloemen en sterkere planten klinkt heel goed!

Super bedankt voor de info!
donderdag 19 mei 2011 - 17:11
Metrop30

Metrop30

hoi Borsalino.. het zijn in nederland minder dan 10 growshops, en daar komen jullie toch niet...

de 250ml is voor de Franse markt..

vrijdag 20 mei 2011 - 11:05
Metrop30

Metrop30

maar ook een 250ml is te sterk geconcentreerd voor de mensen hier..

max. 1ml op 1liter water... dat is geen doen met dat dikke spul..een overdosering zit er dan al gauw in..

vrijdag 20 mei 2011 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon