menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Volkstuin in de buurt van Deventer

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Vorig jaar ben ik begonnen met groente te zaaien in de "makkelijke moestuin", gebaseerd op square foot gardening. Dat is me zo goed bevallen, dat ik het aantal bakken graag zou willen uitbreiden.Ik heb hierin echt een nieuwe hobby gevonden. Helaas heb ik daarvoor niet genoeg ruimte, dus heb ik me opgegeven bij de gemeente om in aanmerking te komen om een volkstuin(tje) te huren.

Ik viel bijna flauw van schrik, want de wachttijd bedraagt tussen de 8 en 10 jaar!

Omdat ik eigenlijk maar een heel klein beetje ruimte nodig heb, (nog geen 15 m2), wil ik proberen bij een bestaande moes- of volkstuinder dit stukje land van hem of haar te huren. Het gaat nl. maar om 4 bakken van 1.20 x 1.20 en een stukje voor paprika's en tomaten.

Mijn vraag is of hier iemand uit mijn omgeving komt en daarvoor zou voelen? Ik zal hier een foto van mijn eerste bak bij plaatsen.

Groetjes,
Yvon

Groenten

zaterdag 6 februari 2010 - 12:51
garfield

Garfield

Aan een volkstuintje in Deventer is moeilijk aan te komen. Daar is enorm veel vraag naar, weet ik van collega's. Is ook geen wonder daar, omdat daar alles mag. Schuurtjes bouwen, bestraten ed. Er worden op bepaalde complexen nauwelijks nog groente verbouwd. Het zijn meer vakantiehuisjes met een gazonnetje geworden. En dat voor een paar centen per jaar. Dan wordt de wachttijd wel heel lang. In mijn woonplaats (20 km vanaf Deventer) zijn meer dan voldoende tuintjes te huur. Je daar alleen niets op bouwen. Zelfs geen kas. Maximale hoogte van gereedschapskisten is 100 cm. Voor 30 euro/jaar heb ik geloof ik 300 m3
zaterdag 6 februari 2010 - 18:36
Mandy

Mandy

Dat is voor niets, Garfield.
E30 voor 300 m2 !!!

Zit daar ook water en elektriciteit bij???

Maar het probleem is als je een groententuin hebt, (ver) van je huis af, dan is het risico er dat je niet vaak genoeg gaat..... Jammer is dat.....
zaterdag 6 februari 2010 - 18:54
Semie

Semie

Dank je, Garfield. Ik zie welke plaats je bedoeld, maar dan is 20 km wel ver.
Ik sta nu ook ingeschreven bij een stichting, die volkstuinen verhuurd. Misschien zijn zij wel strenger t.a.v. de regels? Weet jij dat?

Ik had gedacht het andersom te doen: ik "krijg"een volkstuin, die véél te groot is voor mijn doel en dan vraag ik iemand anders of hij mijn tuin wil delen

Ik denk dat ik maar gewoon brutaalweg op mensen afstap, die in hun tuin aan het werk zijn. Misschien willen zij mij dat kleine stukje wel gunnen, of weten zij iemand, die het eigenlijk teveel wordt, en de grond wel willen delen. Vanaf wanneer is iedereen eigenlijk weer regelmatig op het land te vinden?
zaterdag 6 februari 2010 - 19:10
garfield

Garfield

Semie,
Er zijn ook dichterbij wel tuinen te vinden. BV in het plaatsje Heeten. Die zijn zeker ook te huur. Misschien in andere omliggende plaatsen ook wel. Afhankelijk waar je woont. Geef even een indicatie waar je woont.

Die stichting ken ik niet. Hoe heet die?

Laatste vraag: met dit weer vind je geen mensen op hun tuin. Over enkele weken met mooi zonnig en droog weer zijn ze er weer. Dan begint het zeer sterk te kriebelen.

Vandaag was ik even op de volkstuin. Daar trof ik toch al 3 mensen. Maar we kunnen met deze natte omstandigheden nog weinig doen.
zondag 7 februari 2010 - 00:20
garfield

Garfield

Over die stichting. Ik weet de naam niet, maar een collega heeft ook een tuin van een speciale stichting. Die heeft wel heel veel regels wat betreft biologisch tuinieren.
zondag 7 februari 2010 - 00:30
Semie

Semie

Garfield,

Via st. IJssellandschap zijn op 2 locaties volkstuinen te huur, één op de platvoet, waar heel weinig doorstroming schijnt te zijn, de andere locatie is op de hoven, waar ook de gemeente tuinen verhuurt.

Ik woon zelf op de Zandweert, dat zal je wel iets zeggen. Als jij iets weet, wat veel dichterbij is, hou ik me van harte aanbevolen!

Groetjes,
Yvon
zondag 7 februari 2010 - 14:06
garfield

Garfield

Ik zal mijn collega wel eens vragen waar zij de tuin huurt. Zij woont ergens in een Colmschate wijk. Ik zie haar niet dagelijks, maar ik vraag het na.
zondag 7 februari 2010 - 14:22
garfield

Garfield

Ik zag vandaag mijn collega en heb haar direct maar gevraagd waar en waarvan ze de tuin had. Zij heeft een tuin in de vijfhoek van Milieu Centraal. Ze heeft me de straat ook nog wel gezegd maar dat ben ik helaas vergeten. Ik hoop dat je die kunt vinden. Anders zal ik haar opnieuw vragen.

Toch wel vreemd dat je via een Belgische site een volkstuin in je eigen woonplaats moet zoeken/vinden.
dinsdag 9 februari 2010 - 20:25
Semie

Semie

Heel erg bedankt voor je moeite, ik ga het verder uitzoeken.

En inderdaad, dit Belgische forum is nu eenmaal fantastisch, die hebben wij niet in Nederland
dinsdag 9 februari 2010 - 20:38
garfield

Garfield

Ik hoop dat het lukt. We horen wel of het is gelukt. Succes.
woensdag 10 februari 2010 - 21:28
Semie

Semie

Dank je wel, Garfield. Tot nu toe kan ik het nog niet vinden. het is toch niet de "Ulenbelt"? Dat is een ecologische tuin, ook toegankelijk voor publiek, dat kan worden rondgeleid. De leden hebben daar een gezamelijke verantwoordelijkheid voor het hele complex. Zoiets zoek ik dus niet.

Groet,
Yvon
donderdag 11 februari 2010 - 13:13
Lorie

Lorie

Yvon, heb je nog meer fotootjes van je moestuinstukje?
Square foot gardening, daar moet ik me ook maar s in verdiepen.
Lijkt interessant op beperkte ruimte!

Succes met het vinden van extra volkstuingrond.
Het gemeentebestuur van je eigen gemeente mss s aanspreken?
donderdag 11 februari 2010 - 13:29
Semie

Semie

Lorie,

Je zou kunnen kijken op de site van Jelle (hij is de jongen, die het square foot gardening in Nederland promoot) www.makkelijkemoestuin.com Daar kun je alle informatie vinden die je nodig hebt.

Omdat je precies zoveel zaait als je nodig hebt, hoef je ook nooit uit te dunnen. Er passen bij. 16 worteltjes in één vak, of 9 bietjes, 1 bloemkool, 4 kropjes sla etc. Door de speciale aardemix, slaan alle plantjes eigenlijk aan. Voor een gezin met 2 personen, kun je toe met 4 bakken. Dan ga ik ervan uit, dat je geen groentes verbouwt voor de buren o.i.d. want de opbrengst is dan genoeg voor 2 personen.

Ik heb ontzettend veel plezier beleefd aan mijn bakken (ik heb nog een smalle met klimconstructie, voor tomaten en snackkomkommers en een kleine voor kruiden) dat ik dolgraag mijn hobby wil uitbreiden. Maar het is nog niet eenvoudig om aan een stukje grond te komen, blijkt nu. Ik ga het niet opgeven, dus ik hoop zeker dit groeiseizoen nog meer te kunnen eten uit eigen bak(ken)

ik kijk even of ik wat foto's bij kan plaatsen, dat lukt op de een of andere manier niet altijd

Groenten

donderdag 11 februari 2010 - 15:35
Semie

Semie

En nog een van de andere bak

Groenten

donderdag 11 februari 2010 - 15:36
Thanja

Thanja

Omdat je precies zoveel zaait als je nodig hebt, hoef je ook nooit uit te dunnen. Er passen bij. 16 worteltjes in één vak, of 9 bietjes, 1 bloemkool, 4 kropjes sla etc.

Of een kat


Leuk om die foto's zo te zien!

donderdag 11 februari 2010 - 21:37
Mandy

Mandy

Yvon, wat voor speciale "aardemix" gebruik je dan voor die aparte teelt??
Stel je die zelf samen?
donderdag 11 februari 2010 - 21:40
Mandy

Mandy

Nog een vraagje: het is de bedoeling dat je telkens als de ene plant in de "square" geoogst is er iets nieuws in zet.
Doe je dan ook aan wisslteelt?
Of vul je de grond op met nieuwe aarde?


.
donderdag 11 februari 2010 - 21:50
Lorie

Lorie

Dank je voor de extra foto! Altijd interessanter met foto erbij om visueel iets voor te stellen!
vrijdag 12 februari 2010 - 10:40
Semie

Semie

Mandy,

De speciale aardemix bestaat uit gelijke delen compost, turfmolm en vermiculiet. Vermiculiet is een (opgeblazen) mineraal, die het vermogen heeft veel water op te kunnen nemen en weer af te geven als dat nodig is. Als je deze ingrediënten mengt, krijg je een hele luchtige substantie, waarin worteltjes prima hun weg vinden. Op bijgaande foto kun je misschien zien hoe dit er uit ziet.

Als ik een vak heb geoogst, die ik opnieuw een schep compost er door en plant opnieuw. Het maakt niet uit wat het is. Je hoeft ook geen rekening te houden met planten die elkaar niet verdragen, omdat het maar om enkele exemplaren gaat. Ik heb niet gemerkt dat dat niet goed gaat.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Groet,
Yvon

Groenten

vrijdag 12 februari 2010 - 12:33
Mandy

Mandy

Bedankt Yvon voor de inlichtingen, altijd goed om te weten....... ziet er goed uit , die bakken.....
vrijdag 12 februari 2010 - 16:42
garfield

Garfield

Ik ben bang dat het inderdaad de Ulebelt is. Ik heb even de beschrijving gezien. Dat lijkt allemaal redelijk te kloppen met wat ik van mijn collega gehoord heb. Het is daar wat streng ecologisch. Het complex heeft trouwens ook een lange wachtlijst. Ik zal mijn collega de naam ulebelt eens voorleggen.
zaterdag 13 februari 2010 - 11:06
Semie

Semie

Dank je wel Garfield. Ik heb gisteren nog contact gehad met st. IJssellandschap. Daar sta ik ook op de wachtlijst. Maar ook daar bedraagt de wachttijd zeker 3 jaar.

Ik heb briefjes opgehangen bij de supermarkten, om een kleine 15 m2 aan mij onder te willen verhuren.

Ik zal eens een nieuw topic opnenen met de vraag of iemand van jullie daarvoor zouden gaan.

Bedankt voor je moeite!

Groet,
Yvon
zaterdag 13 februari 2010 - 11:55
Peppody

Peppody

probeer het eens bij uw gemeente:

Voor het huren van een volkstuin van de gemeente kunt u contact opnemen met Publiekszaken, Leeuwenbrug 81 te Deventer
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=32244&gem=Deventer&pic=Deventer

succes
zaterdag 13 februari 2010 - 12:38
Semie

Semie

En dat is dus het probleem: er is een wachtlijst van 8 tot 10 jaar. Ik denk dat ik toch moet uitwijken naar de omringende dorpen.

Maar bedankt voor het meedenken!

Groet,
Yvon
zaterdag 13 februari 2010 - 15:11
Meike

Meike

Hoi Yvon,

ik woon ook in Deventer en zou ook graag een moestuin beginnen.
Heb jij inmiddels iets gevonden? Ben benieuwd naar je ervaringen.
Wellicht heb je nog tips voor me?

groeten, Meike
zondag 13 juni 2010 - 11:24
Semie

Semie

Hoi Meile,

Welkom in onze mooie stad! Ik heb inderdaad iets gevonden, in Olst. ruim half uurtje op de fiets, 10 min. met de auto. Ik heb 100 m2 en tuinier nu niet alleen in de bakken, maar ook op de traditionele manier (doe althans een poging daartoe ). Volgend jaar laat ik het hele stuk grond omploegen, zet ik de bakken tegen elkaar met een scharnierende kap erop (zoals sky van dit forum heeft gemaakt) om deze dan als serre/koude bak te gebruiken.

Ik blijf voor Deventer gewoon op de wachtlijst staan en tot die tijd ben ik lekker bezig. Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel. Ik zal een foto plaatsen van mijn landje.

Groet,
Yvon

Groenten

zondag 13 juni 2010 - 13:26
Meike

Meike

Hoi Yvon,

ziet er leuk uit!
Weet jij of daar nog tuinen vrij zijn en met wie ik contact zou kunnen opnemen?

groetjes, Meike
zondag 13 juni 2010 - 14:13
Semie

Semie

Hoi Meike,

Ik heb je een pb gestuurd.
maandag 14 juni 2010 - 10:50
spicegirl

Spicegirl

Hey hallo!

Het wordt gezellig druk in Olst!
Ik kwam dit topic (een beetje) toevallig tegen. Heb trouwens op google maps het complex bij de brinkgreverweg gevonden

Je buurvrouw
vrijdag 18 juni 2010 - 22:26
Chamiyah

Chamiyah

Dag Semie, 9 en een half jaar later vind ik dit bericht, ik hoop dat je dit nog leest.

Sinds zeer kort ook geïnteresseerd geraakt de makkelijke moestuin, woon in Deventer in een appartement (dus kan er niet veel mee helaas). Ik vroeg mij af of je inmiddels wel een plek in Deventer heb kunnen veroveren. Als dat een beetje goed gelegen is zoek ik eigenlijk een plekje om met een bak of twee te experimenteren met het moestuinieren.

Ik hoor graag van je.
Groetjes,


Chamiyah de Booij Kornet
dinsdag 24 september 2019 - 15:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon