Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/kruiden_sport

Kruiden om te sporten

Als het kriebelt moet je sporten. Met dit weertje zullen de kriebels niet lang meer op zich laten wachten, als ze er al niet zijn. Sporten is uiteraard heel gezond maar een klein ongemak moet je er vaak bij nemen. Misschien is een beetje kruidenraad geen slecht idee. Er zijn verschillende kruiden die een handje kunnen helpen. Ik zet er enkele voor U op een rijtje.

Valkruid (Arnica montana l.):
Arnica-zalf voorkomt blauwe plekken, dikke builen en ontstekingen. De zalf reinigt en heelt wonden. Daarom is het aan te raden deze zalf op fiets- en wandeltochten mee te nemen.
Je kan ook een tinctuur van arnicabloemen maken. Doe een jampot vol met bloemen en giet er graanjenever over met een alcoholpercentage van 38 tot 40. Laat de pot op een warme plek (niet in de volle zon) drie weken rusten. Elke dag de pot even schudden. Zeef na 21 dagen de arnica eruit en je tinctuur is klaar. Als je nu op stap gaat, te voet of met de fiets, kun je een doekje in de met water verdunde tinctuur dompelen. Stop het daarna in een plastic zakje en je EHBO-pleister is klaar voor als je hem nodig hebt. Neem ook een verband of een zakdoek mee om het doekje op zijn tere plek te houden.
Als je die pleister onmiddellijk op de wond legt, voorkom je bloeduitstortingen en zwelt de huid minder op. Ook bij een spierverrekking kan zo'n arnicapleister meer goed dan kwaad doen.

Goudsbloem (Calendula officinalis l.):
Goudsbloemzalf zorgt ervoor dat je vlug een nieuw laagje vernis krijgt, als je vel op één of andere manier beschadigd is. Goudsbloem verzacht en verstevigt de huid.
Voor allerlei kleine schaaf-, snij-, en steekwondjes is goudsbloemtinctuur goed. Maar : het alcoholisch aftreksel zou wel eens kunnen prikken in de wond. Daarom kun
je het beste aan één deel tinctuur drie delen gekookt water toevoegen dat je eerst laat afkoelen.
Als je met blaren opgescheept zit, doorprik dan de blaar met een ontsmette naald en doe er goudsbloemzalf op. Je kunt deze goudsbloemzalf ook in de winkel kopen.


St-Janskruid (Hypericum perforatum l.):
St-Jansolie is prima om de spiertjes een goede massagebeurt te geven. St-Jansolie zorgt voor een goede doorbloeding van de weefsels. Er komt dan extra zuurstof bij en die kunnen je spieren wel gebruiken. Ook bij kneuzingen, verstuikingen en spierverrekkingen doet die rode olie goed. St-Jansolie ontsmet, heelt en stilt de pijn.
Als je St-Jansolie voor sportaangelegenheden wil gebruiken, pluk dan 250 gram St-Janskruidtakjes die in juni in bloei staan. Giet er een liter koudgeperste olijfolie over en een kwart liter droge witte wijn. Laat de olie drie weken op een warme plek staan, maar niet in de volle zon. Elke dag even schudden en genieten van de mooie kleur die je massageolie langzaamaan krijgt. Na drie weken giet je de olie in een schaal. Laat de wijn gedurende drie dagen verdampen. Leg er een dunne doek over. Voor diegenen die met een bezwaard hart de wijn zien opgaan in rook volgt hier de verklaring. Deze bewerking doodt de aanwezige micro-organismen. Zo voorkom je besmettingsgevaar. Giet de olie in een plastic flesje. Dat is handig en veel minder gevaarlijk, als je valt. En dan maar op stap in de natuur.

Rozemarijn (Rosmarinus officinalis):
- Rozemarijnolie voorkomt krampen en versterkt de zenuwen. De oliebestanddelen prikkelen de huid en hebben een gunstige invloed op de doorbloeding. Uw spiertjes zullen niet weten wat hen overkomt. Ook voor uw gewrichten is deze olie een aangename ervaring.
- Als je na je sport-beproeving uitgeteld thuis komt, kruip dan eens in een lekker rozemarijnbad. Hiervoor overgiet je tien rozemarijntakken met een liter kokend water. Laat dat mengsel twintig minuten trekken, haal de takken eruit en voeg het aftreksel aan je badwater toe. Je voelt de vermoeidheid zo wegtrekken. Je zult kiplekker uit je bad tevoorschijn komen. Dus als je dadelijk daarna wilt gaan slapen: vergeet het maar. Van slapen komt niets terecht, omdat alles in je lichaam stevig gestimuleerd is.
Voor spierpijnen, verrekkingen en verstuikingen helpt rozemarijnzalf of -balsem. -
Als je iets gezonds, 'opwekkends' wil kan je best rozemarijnthee drinken. Overgiet een theelepel kruid met een kop kokend water en laat 10 minuten trekken. Drink vier koppen per dag.

Munt en rozemarijn:
Mességué, een Franse kruidenkenner, raadt de renners van De Ronde Van Frankrijk aan thee te drinken. 15 g munt en 5 g rozemarijn overgieten met 1 liter koken water, 10 minuten laten trekken, zeven en opdrinken. Drie koppen per dag. Of je dan de "Ronde" wint is een andere vraag...

Zweedse kruiden:
Als je voor je begint te sporten je benen goed insmeert met Zweedse kruiden of ook wel Zweeds bitter genoemd, heb je minder last van blessuren. In de handel bestaat ook een zalf op basis van Zweedse kruiden.


#229

Auteur: Daniëlle Houbrechts
www.kruidjes.be