Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/een_feestmaal_zonder_suiker

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.nl   /    vrijdag 10 juli 2020

Een feestmaal zonder suiker

Heel wat mensen moeten omwille van hun gezondheid suiker bannen uit hun dagelijkse voeding. Niet altijd evident en zeker niet als je uitgenodigd bent voor een rijkelijk diner tijdens de feestdagen. Ook voor de mensen die in de keuken staan is het geen gemakkelijke opgave te koken zonder suiker.

gezonder zonder suiker

Nochtans is het voor iedereen goed om de hoeveelheid toegevoegde suikers in de voeding te verminderen. Het is even wennen maar als je het volhoudt zal je merken dat de behoefte aan suiker en de drang om voedingsmiddelen met suiker te consumeren zal afnemen. Onze hersenen en smaakpapillen zullen hier geleidelijk aan wennen.

Slechte suikers vind je vooral in geraffineerde voedingsmiddelen, wit brood, traditionele pasta, taartjes en andere zoetigheden, frisdrank, bewerkte voedingsmiddelen en kant en klare vruchtensappen. Deze suikers hebben geen enkele voedingswaarde en zijn zeer rijk aan calorieën. Maar ook de zogenaamde suikervrije producten die je koopt in de supermarkt zitten vaak vol kunstmatige zoetstoffen die onze drang naar suiker nog meer doet toenemen. We kunnen die dus ook maar beter vermijden!

Geraffineerde suikers kan je in de keuken vervangen door heel wat natuurlijke zoetstoffen:

KokosbloesemsuikerKokosbloesemsuiker:
is een ongeraffineerde suiker die gemaakt wordt van de zoete nectar uit de bloemen van de kokospalm. De nectar wordt ingekookt en verwerkt tot de zachte zoete, heerlijk smakende kokosbloesemsuiker die je in vele natuurvoedingswinkels kan kopen.

Het is een suiker met een lage glycemische index. Het is gezonder dan gewone suiker en heeft minder invloed op je bloedsuikerspiegel. Het is ideaal om te gebruiken in warme bereidingen. Het mengt heel goed in vloeistof en in deeg en kan dus ook gebruikt worden om te bakken. De zoetkracht is te vergelijken met gewone suiker.

Verse appelmoes:
in gebak of in yoghurt kan je kristalsuiker vervangen door ongezoete appelmoes die je zelf hebt klaar gemaakt. De natuurlijke suikers die in appels aanwezig zijn geven een zachte zoete smaak aan koekjes, taarten, cake,….

banaanijs als zoetstofBanaan:
fijngeprakte banaan kan in pudding en smoothies gebruikt worden maar je kan er ook heerlijk ijs van maken. Laat de bananen goed rijp worden en steek ze vervolgens in de diepvries.

Eens bevroren kan je ze in een blender of hakmolen fijn malen tot een smeuïg bananenijs waaraan je verder kruiden, ongezoete cacao of fruit naar wens kan toevoegen. Een echte aanrader waarmee je absoluut jouw gasten zal verrassen tijdens de feestdagen!

Gedroogde vruchten:
bevatten heel wat waardevolle voedingsstoffen maar het gehalte natuurlijke suikers is ook vrij hoog. Een goed alternatief maar gebruik ze ook met mate. Dadels zijn bijvoorbeeld een heel lekkere zoetstof die je kan gebruiken in gebak. Laat ze vooraf een 10 tal minuten weken in water en mix ze dan fijn in de keukenmachine. Gebruik je abrikozen of rozijnen let er dan bij aankoop op dat ze vrij zijn van sulfiet. Sulfiet of zwavel wordt tijdens het droogproces van de vruchten toegevoegd zodat ze hun kleur bewaren. Biologische vruchten zijn meestal vrij van sulfiet.

Kruiden:
vanillepoeder, venkelzaad en kaneelpoeder geven net dat ietsje meer aan jouw gerechten.

Avocado:
in combinatie met cacao kan je van deze vrucht heerlijke chocolademousse maken. Ook in combinatie met banaan is avocado lekker als topping op een taart of cake.

Verder kan je ook vers geperst sinaasappelsap, kokosmelk, zoete aardappel en pompoen als zoetmiddel in jouw gerechten gaan gebruiken.

#4971

Auteur: Inge
Redactie Tuinadvies