menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivenstok in pot

Ga naar meest recente reactie

Ann1790

Tekst aangepast

Ann1790

Hallo allemaal
Een week of 2 geleden heb ik bij aveve (boerenbond) een druivenstok in pot gekocht.
Het is geen jonge plant hoor; de stam heeft een doorsnee van ongeveer 5 cm, hij staat in een pot van een kleine 10 liter denk ik, en er hangen al een stuk of 6 ferme trossen aan de boom.
Ik zal er vanavond eens een foto van plaatsen.

Ik ben een volslagen leek op gebied van druiven, maar vond de plant zo ferm dat ik hem gelijk gekocht heb (was niet echt goedkoop). In de folder stond dat de pot in volle zon moet gezet worden, en na de bloei dan in volle grond. Als ik me het goed herinner hé, want ik mijn enthousiasme ben ik de folder natuurlijk vergeten aan de kassa.

Nu vraag ik me af :
- of het niet beter is van de plant nu direct in een heel grote pot te zetten (50 liter)
- of de plant hierin ook kan blijven staan
- welke voeding moet ik die geven
enz

Alle advies is welkom !

grt
Ann

PS op het etiket stond "vitis vinifera" maar dat is zeker de algemene naam voor een druif ?

dinsdag 4 juli 2006 - 10:02
Victor44

Victor44

Het is steeds beter als je de mogelijkheid en de plaats hebt om hem in volle grond te planten. Zo zullen de wortels zich veel beter kuunnen ontwikkelen. Je kan altijd aan de grond wat gedroogde koemestkorrels toevoegen. Zo je geen plaats hebt ,zet je hem natuurlijk in een zo groot mogelijk vat.
dinsdag 4 juli 2006 - 19:43
cetinel

Cetinel

bovenstaande klopt inderdaad....en goed wateren
verder heeft een druif ook veel kalk nodig elk jaar....
dinsdag 4 juli 2006 - 23:12
Ann1790

Tekst aangepast

Ann1790


dit is 'm dan
alvast bedankt voor het advies allebei
zou ik hem dan nu nog in de volle grond zetten ?
en hoe en wanneer moet ik snoeien ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 juli 2006 - 12:21
DannyC

DannyC

ik zou hem zeker niet snoeien alleen dieven en de druiventrossen krenten zodat je dikkere druiven krijgt.
hem in volle grond zetten zou ik pas doen in zijn rustperiode

woensdag 5 juli 2006 - 12:27
Victor44

Victor44

Containerplanten mag je gans het jaar in volle grond zetten op voorwaarde dat je hem met volle kluit in de grond zet.
woensdag 5 juli 2006 - 21:37
Fons

Fons

Ann,eigenlijk is de door u aangekochte plant te mooi om zomaar ergens in de grond te stoppen,zo´n planten dienen eigenlijk als terrasplant (kuipplant) en zijn daarvoor opgekweekt.
Als ge toch een druivelaar wil aanplanten koop dan liever een jong plantje voor buitenteelt, deze passen zich sneller aan op nieuwe grond vermits die nog in groei is met jonge wortels en kosten niet veel.
Probeer de druivetrossen zo veel mogelijk in de schaduw van de bladeren te houden anders gevaar voor zonnebrand op de jonge druiven.

Groetjes Fons.
woensdag 5 juli 2006 - 22:31
Ann1790

Ann1790

allez nu ben ik er nog niet aan uit wat ik er mee ga doen - haha
alvast bedankt voor de reacties allemaal

grt
Ann
donderdag 6 juli 2006 - 10:58
Ellen1958

Ellen1958

Goedemorgen...

Wij kochten van de week een druif en hebben hem in de volle grond gezet.

Wij kochten nog wat andere planten en voor een van hen werd geadviseerd om er wat beendermeel (zijn korrels) toe te voegen... kan ik dit ook aan mijn druif geven...?

Groetje, Ellen
woensdag 1 april 2009 - 11:27
guy_fruit

Guy_fruit

Beendermeel bevat veel fosfor en dat is gunstig voor de wortelontwikkeling.
Geef dat gerust ook aan uw druivelaar.
Welk ras hebt u gekocht?

Guy
woensdag 1 april 2009 - 21:18
Ellen1958

Ellen1958

Hallo Guy...

Dank voor je antwoord...

Wij kochten een Vitis Vinifera Boskoops Glorie (lichtblauwe druif)


Nog even over kalk wat de druivelaar nodig heeft.... (wij kochten op advies van het tuincentrum Asef beendermeel) Moet ik nu toch nog kalk erbij geven... ? Op de verpakking van deze beendermeelkorrels staat niets over kalk.... Alleen dat het stikstof- en fosfaatrijke natuurmest is...

Groetje, Ellen
woensdag 1 april 2009 - 22:38
guy_fruit

Guy_fruit

Boskoops Glory is een goed en bekend ras. Met een regenachtige zomer soms wat vatbaar voor valse meeldauw.

Die kalk nu niet toedienen. Wacht tot december - januari om kalk te strooien.
Dus enkele het beendermeel geven.

Mvg,
Guy
donderdag 2 april 2009 - 21:19
Ellen1958

Ellen1958

Dankjewel Guy... ik ben weer wat wijzer geworden...

Heb een gezellig weekend...

Groetje, Ellen


zaterdag 4 april 2009 - 15:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon