menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woekerende bamboe verwijderen

Ga naar meest recente reactie

carola

Carola

Ik heb in mijn tuin een bamboe van zo'n 4 à5 meter hoog staan.
Bijna elke dag moet ik zo'n 30-tal scheuten verwijderen. Het woekert ook door mijn gras en ook mijn buren hebben scheuten in hun gras, wat ik heel vervelend vind !
Ik wil die bamboe kwijt !! [b] Uitgraven is onbegonnen werk !
Bestaat er een middel om die bamboe te vernietigen ?
Sommige mensen vertelden mij dat er iets is wat je in een opening van zo'n tak moet gieten en dat de bamboe dan afsterft. maar ze wisten dan weer niet hoe dat product heet !
Kan iemand mij aub helpen ...
zaterdag 8 juli 2006 - 19:30
lisa

Lisa

ja carola,het zal wel niet helpen alles uitgraven en speuren naar de wortels en opgraven een hele lastige klus want spuitmiddel zoals round up helpt niet, veel succes
grts,lisa
zondag 9 juli 2006 - 08:21
mellarius

Mellarius

Inderdaad een lastige klus!!! Zal je vertellen hoe ik mijn bamboe ben kwijt geraakt:

- met de takkenschaar alle stengels op grondniveau afknippen;
- na zo'n tweetal weken beginnen nieuwe scheuten uit te lopen die je van dan af elke week met de hand uittrekt (dit gaat gemakkelijk als ze nog maar een 10-tal cm lang zijn);
- dit proces moet je een ganse zomer lang volhouden tot de wortels zijn uitgeput en er geen nieuwe groeipunten meer overschieten;
- een werkje van geduld, maar véél gemakkelijker dan uitgraven (wat ik met een andere struik al eens heb geprobeerd en... met beperkt succes (zere rug en handen vol blaren)).

groetjes, mellarius

zondag 9 juli 2006 - 09:26
lisa

Tekst aangepast

Lisa

dat is ook een optie ,dan woordt het buken en pluken
helemaal uitgeput
grts,lisa
zondag 9 juli 2006 - 10:38
Adrienne

Adrienne

Goh, Sterkte alvast.
T'gaat niet simpel zijn.
Gtjes adrienne
zondag 9 juli 2006 - 19:57
hugo

Hugo

De enig goede manier om er vanaf te raken is uitgraven met wortel en al;;misschien zijn er wel bestrijdingsmiddelen,maar die moeten zo sterk zijn dat de hele tuin weg is;; radicale methode om bamboe te verwijderen: een atoombom opgooien (maar dan wel eerst de buurt verwittigen) en dan nog... wist je dat de eerste planten die terug opschoten na de atoombom ontploffing in Hiroshima bamboes waren!!!! na enkele maanden verschenen de eerste bamboescheuten op de zwaar geteisterde grond

succes

groetjes
zondag 9 juli 2006 - 20:17
ines
zondag 9 juli 2006 - 23:58
nientje

Nientje

maar ines toch
nientje
maandag 10 juli 2006 - 16:47
Adrienne

Adrienne

Ha, da's ne goeie !!!!

groetjes adrienne
maandag 10 juli 2006 - 22:00
Bowie

Bowie

Van waar haalt ge 't, d' er zit een blijkbaar een comédienne in jou.
maandag 10 juli 2006 - 22:04
carola

Carola

Bij deze is iedereen verwittigd.
Binnenkort een grote explosie in de omgeving van Hasselt.
Als je Steve S. van zijn fietske ziet vliegen is het zover... de Bamboe ten huize Carola gaat eraan !!
0040:
dinsdag 11 juli 2006 - 09:53
Mvl70

Mvl70

m'n buurman heeft de uitlopers gedeelte weggekregen met round up, ik ga er dit weekend mee van start.
Ik laat je de vorderingen weten.

Michel
woensdag 12 juli 2006 - 22:01
Sam

Sam

Carola,
Mijn broer heeft vorig jaar Round-up op en IN zijn bamboe (Phyllostacchus) gespoten. Dat blijkt te werken. Voor het inspuiten heeft hij een spuit met naald gebruikt en onverdunde Round-up.
Succes!
Sam
maandag 31 juli 2006 - 12:29
Annemie

Annemie

Wat je ook kan proberen is de stengels tot op de grond afsnijden en daarna telkens als er nieuwe scheuten komen ze met de grasmachine afmaaien. Het duurt wel een tijdje voor je alles kwijt bent.

Annemie
woensdag 2 augustus 2006 - 12:43
andyheyerick

Andyheyerick

ik heb bamboe van iemand gekregen en hij is scheef geknipt kan hij nu nog groeien stuur terug aub
maandag 8 september 2008 - 18:49
MARC4ALL

MARC4ALL

Beste allen

Bamboe behoort NIET tot de onkruiden, maar tot de grasachtigen. Bamboe is dus niet weg te krijgen met enkel een onkruidverdelger.

Een goede grasverdelger is "Panic" op basis van Glyfosaat 360 en vernietigd alle onkruiden EN grassen via de sapstroom. Je moet dus enkel de uitstekende bamboescheuten insmeren/besproeien (tijdens een droge periode) en wachten tot het product in de sapstroom is terechtgekomen. Mocht het product in de bodem terechtkomen: geen paniek ... na enkele dagen wordt het produkt afgebroken.

Voor meer info: zie "infokrant 5" op de website van de fabrikant in Bornem:
http://www.edialux.be


Panic online bestellen





Vriendelijke groeten
Marc Fredrickx
Industrieel laborant
vrijdag 14 augustus 2009 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon