menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboestokken

Ga naar meest recente reactie

Jhousen

Jhousen

Ik heb sinds een aantal weken bamboestokken als kamerplant .waar heel traag groeiend blaadjes opkomen.Nu heb ik mij laten vertellen.dat wij daar ziek van kunnen worden.
In het land van herkomst zou een soort vlieg of insect daar eitjes inleggen,en met die op kamer temperatuur te brengen zou dat dan gevaarlijk zijn voor de mens.
Nu is mijn vraag Is dit waar
Hopend op een spoedig antwoordt,
groet ik u,
jos
dinsdag 1 januari 2008 - 17:28
Eliane

Eliane

Hallo!!

Oei! dat zal toch niet waar zijn zeker!want ik heb er ook staan.
Ik ben benieuwd of er iemand is die ons daar iets kan over vertellen!
groetjes
Eliane
dinsdag 1 januari 2008 - 23:08
jippen

Jippen

Nog nooit iets van gehoord, is wel giftig voor de huisdieren als ze hier van eten.

Hierbij alle uitleg over die stokken.

Lucky bamboo (Dracaena sanderiana)


Algemeen

Lucky bamboo heet voluit Dracaena sanderiana, en heeft dus niets te maken met bamboe. Zolang hij bladerloos is doet de stam alleen wat aan bamboe denken (of aan Equisetum of paardenstaart). De laatste jaren worden de stammetjes ook hier verkocht onder de naam Lucky Bamboo. Ze zijn doorgaans wortel- en bladerloos, en kunnen recht of in spiralen gebogen voorkomen. Ze worden veel gebruikt in bloemschikwerk.
Volgens de leer van de Feng Shui zou de Ti-plant positieve energie met zich meebrengen, en het is in China dan ook een populair geschenk wanneer iemand geluk gewenst wordt: met het Chinese nieuwjaar, bij de opening van een nieuwe zaak, of bij een huwelijk.
Hoewel populair in China, is de plant oorspronkelijk afkomstig uit Kameroen, West-Afrika. Daar groeit hij als onderbeplanting in het regenwoud, als een rechtopgaande struik tot een hoogte van circa 1,50 m. Dracaena sanderiana is giftig voor huisdieren (o.a. katten, honden en konijnen), die er flink ziek van kunnen worden.


Verzorging

Zoals alle Dracaena’s is ook de D. sanderiana hier alleen te gebruiken als kamerplant. De onbewortelde stammetjes worden in water gezet. Eventueel kan er wat grind, knikkers of ander decoratief materiaal bij gedaan worden onder in de pot of vaas, ter verzwaring of om de stammetjes op hun plek te houden. Dit water moet om de twee weken ververst worden, of wekelijks worden aangevuld. Dit kan met onthard water of met regenwater. Er mag in ieder geval geen fluor, chloor of veel zouten in het water zitten. Moet er toch met kraanwater ververst worden, laat het dan een dag staan voordat het bij de stammetjes gegoten wordt. Voeden of bemesten is niet nodig en heeft eerder een averechts effect, omdat daardoor het zoutgehalte van het water beïnvloed wordt. Op water gaan de stammetjes enkele weken of maanden, soms zelfs jaren mee. Zodra er onderaan de stam wortels ontstaan kan de Lucky bamboo ook opgepot worden, maar dat hoeft niet. Als hij opgepot wordt moet dit gebeuren in een humeus potgrondmengsel dat veel water kan bevatten. Als ze in de grond staan kan heel voorzichtig bemest worden. De plantenvoeding eerst oplossen in water, en verspreid op de aarde gieten. De stammetjes hebben een voorkeur voor een lichte plaats in de kamer, zonder direct zonlicht. De temperatuur moet ergens tussen de 15 en 25 graden Celsius liggen, nog wat warmer mag ook. Eventueel sproeien met onthard water mag, maar hoeft niet. Afstoffen of reinigen: de plant even in een milde zomerse regenbui zetten, en daarna snel weer binnen halen.
De vorm van de stammetjes is te beïnvloeden door gebruik te maken van de zwaartekracht en het feit dat ze naar directe lichtbronnen toegroeien.
Wordt de Lucky bamboo te hoog, dan kan hij afgesneden worden. De stam groeit dan niet meer door. Wel kan hij op het snoeien reageren door net onder de afsnijding bladuitlopers op de stam te ontwikkelen.


Vermeerdering

Dracaena sanderiana kan eenvoudig gestekt worden. Daartoe wordt een stukje stam afgesneden. De bovenzijde wordt afgesloten met was, en de stek wordt in water gezet. Stekpoeder kan gebruikt worden om de stammetjes sneller te laten wortelen, en om schimmelvorming te voorkomen.

Ziekten en plagen

Gele of bruine punten aan het blad van de Lucky bamboo ontstaan wanneer hij in de zon staat, en wanneer er gegoten of bijgevuld wordt met te hard, te zout, te chloorrijk of fluor bevattend water. Verder kan D. sanderiana wanneer hij het slecht naar zijn zin heeft, net als de andere Dracaena's, last krijgen van spint, schild- en wolluis en trips. Als verbetering van de groeiomstandigheden niet helpt zijn hiertegen bij de bloemist of het tuincentrum verschillende bestrijdingsmiddelen te koop.

bron: http://www.mwiarda.nl/
woensdag 2 januari 2008 - 11:51
Pieter

Pieter

Hoi,

Het klopt dat er in het verleden wel eens problemen zijn geweest met een bepaalde muggensoort die meekwam met het water bij deze lucky bamboo. Maar de laatste jaren zijn de regels erg stringent geworden. En voor zover ik weet lag het gevaar vooral bij de importeur en niet bij de consument.
woensdag 2 januari 2008 - 14:03
Pieter
woensdag 2 januari 2008 - 14:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon