menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor wortels zijn dit?

Ga naar meest recente reactie

Chrisgor

Chrisgor

Hallo,
Wij zijn bezig met de tuin, de gehele tuin was getegeld door de vorige bewoners en we willen nu aan de zijkanten grond hebben voor planten. Tijdens het graven kwamen we hele dikke wortels tegen, geel-paars van kleur. Ze liepen letterlijk overal in de grond. Uren bezig geweest om een stukje wortelvrij te maken. Het lijkt van de buren vandaan te komen, maar het gekke is dat er daar helemaal geen planten of bomen staan. Wij en de buren zijn redelijk nieuw en weten niet wat er vroeger heeft gestaan. Ik had wat tegels weggehaald en de wortels lopen zelfs onder de tegels!
Daarnaast in eigen tuin weleens last van wat bramen die opeens uit het niets tevoorschijn komen maar voor de rest hebben we ook nog geen planten of bomen staan.
Ik heb een foto van de wortels toegevoegd. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Bedankt, Chris

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 9 oktober 2023 - 14:13
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Lastig.

Bij gele wortels denk ik meestal aan moerbei. Dakmoerbeien zijn een hele tijd populair geweest maar omdat ze zo snel groeien en mensen ze constant moesten snoeien zijn ze uit de gratie geraakt. Wortels van moerbeien zijn zeer taai en verteren slechts langzaam.

Andere optie is eventueel es / Fraxinus (een es is iets anders als een esdoorn). Zijn in het verleden vaak als straatboom gebruikt. Wortels van straatbomen kunnen zeer ver de tuin inkomen. Bij mijn zus groeide een dikke wortel van een straatboom 6 à 7 meter de tuin in.

Misschien dat er andere mogelijkheden zijn, ken niet alle kleuren van boomwortels uit mijn hoofd ...


Gegroet, de tuinprins
maandag 9 oktober 2023 - 16:10
Chrisgor

Chrisgor

@Tuinprins
Veel dank voor de reactie.
Viavia hebben we in de tussentijd toch kunnen achterhalen wat er stond. Er stond inderdaad vroeger een dakmoerbei bij de vorige bewoners van de buren. Dit is dan wel een hele agressieve boom! De wortels zijn letterlijk overal gekomen, een meter of 6-7 van de boom. Gelukkig staat de boom er tenminste niet meer, anders was ik ook bang voor ongelijke tegels.
Advies is dan wel zo veel mogelijk van de wortels te verwijderen? Voor de rest kan het niet meer kwaad zonder boom?
Bedankt, Chris
maandag 9 oktober 2023 - 16:37
PeterC

PeterC

Wortels van 6-7m van de boom lijken mij niet zo uitzonderlijk. Ik vond een flinke wortelstok ruim 15m van een Robinia Pseudoacacia die hier in de tuin staat.

Als je niet voorziet om bestrating in je tuin aan te brengen zou ik enkel wortels verwijderen rond het plantgat waar je je vaste planten wil plaatsen. Die wortels vergaan langzaam maar zullen wel vergaan en op termijn zorgen voor organische voedingsstoffen in de bodem.

Nog lof voor Tuinprins dat hij het bij het rechte eind had. Nog niet vaak meegemaakt dat iemand wortels kan herkennen.
maandag 9 oktober 2023 - 22:03
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Tuinprins heeft zijn naam niet gestolen...nooit geweten dat je planten kon herkennen op basis van wortels, respect!!
woensdag 15 november 2023 - 09:54
paul honey

Paul honey

Graag gedaan! Het is goed om te horen dat je hebt kunnen achterhalen wat er stond. Als de dakmoerbeiboom is verwijderd en je bezorgd bent over de wortels die zijn achtergebleven, kan het inderdaad raadzaam zijn om zoveel mogelijk van de wortels te verwijderen, vooral als ze overal verspreid zijn. Dit kan helpen voorkomen dat ze verdere problemen veroorzaken, zoals ongelijke tegels. Over het algemeen zou zonder de boom de situatie niet veel schade moeten veroorzaken, maar het verwijderen van overgebleven wortels kan helpen om toekomstige problemen te minimaliseren. Als je verdere vragen hebt, laat het gerust weten. Dank je wel, Chris! [LINK_REMOVED]





donderdag 21 december 2023 - 05:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon