menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lange smalle tuin tips gevraagd

Ga naar meest recente reactie

edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Goede avond,

Wij zijn sinds kort de trotse bezitters van een (voor ons doen) grote tuin van ca. 1500 m2. Het probleem is echter dat de tuin ongeveer 15 meter breed is en dus ca. 100 m2 lang. Het eerste stuk loopt scheef, maar het grootste deel bestaat uit een perceel van ca. 65 m bij 15 m.

Heeft iemand goede tips hoe we dit met behulp van beplanting en indeling breder kunnen laten lijken?

Helemaal achteraan willen we een wal opwerpen en daarop struiken planten als afscheiding, aan de zijkanten willen we een beukenhaag planten.

Hopelijk hebben jullie goede tips.

Groeten,
Edwin
maandag 21 mei 2007 - 06:24
Esem

Esem

edwinvanlaerhoven
Verdeel je tuin in tuinkamer ,dan lijkt de tuin niet alleen breeder maar nog groter dan ze al is.
Werken met verschillende haagsoorten zoals beuk taxus ed.
Gr Esem,
maandag 21 mei 2007 - 06:27
Spuddy

Spuddy

Wat Esem zegt
maandag 21 mei 2007 - 06:41
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Hebben jullie hier wat voorbeelden van? Ik zat zelf te denken aan een lang pad van voor tot achter door de tuin en dan met een 3 tal half hoge hagen dwars door de tuin, zodat deze 'kamers' ontstaan.

Zelf vind ik het prettig dat als we op het terras achter het huis zitten dat we dan wel in de tuin kunnen kijken (liefst tot achteraan).
maandag 21 mei 2007 - 15:38
hildavw

Hildavw

Een recht pad tot achteraan geeft inderdaad een zicht op de ganse tuin.
Een onderbroken pad, met hoeken of bochten, heeft dan weer het voordeel dat iemand, die de tuin niet kent, steeds voor verrassingen staat, wat toch ook wel plezierig is.
maandag 21 mei 2007 - 17:33
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Een recht pad tot achteraan geeft inderdaad een zicht op de ganse tuin.
Een onderbroken pad, met hoeken of bochten, heeft dan weer het voordeel dat iemand, die de tuin niet kent, steeds voor verrassingen staat, wat toch ook wel plezierig is.


Ja dat is zeker waar, maar we vinden het zicht naar achter mooi, alleen krijgt men met een lang, recht pad niet nog meer het idee dat de tuin smaller is? We zitten er aan te denken om hier een daar een haag halfhoog dwars te plaatsen met in iedere kamer dan iets anders, bv. een kleine weide met zo'n houten hekwerk, een moestuin, een kleine fruitgaard etc. (Gelukkig zit ik zelf in de plantenexport dus beplanting is zozeer het probleem niet).

maandag 21 mei 2007 - 17:38
hildavw

Hildavw

Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met een zeer lage haag, na een aantal meter iets hoger, en zo verder, zodat je toch van de verschillende beplantingen kan genieten.
Ik denk ook wel dat een recht pad met die lengte je tuin nog smaller zal doen lijken.
maandag 21 mei 2007 - 17:42
Bowie

Bowie

Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met een zeer lage haag, na een aantal meter iets hoger, en zo verder, zodat je toch van de verschillende beplantingen kan genieten.


Dat lijkt mij toch al een goed idee. Misschien op het gangpad om de zoveel meter (gelijklopend met de hagen bv.) bogen plaatsen met bv rozen of andere klimmers.
maandag 21 mei 2007 - 18:53
Esem

Esem

Ja dat lange pad tot achter zal je tuin juist nog smaller gaan maken.
Als je de tuin in tuinkamers verdeeld en het pad dan weer een lings laat lopen en dan weer aan de andere kant,dan krijg een een groot verrassings efect.
Wat gaan we hier zien in de volgende kamer.
Ook kan je zo met verschillende keuren werken een roze kamer dan weer een gele een rode ezv.
Gr Esem,
dinsdag 22 mei 2007 - 03:34
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Ja dat lange pad tot achter zal je tuin juist nog smaller gaan maken.
Als je de tuin in tuinkamers verdeeld en het pad dan weer een lings laat lopen en dan weer aan de andere kant,dan krijg een een groot verrassings efect.
Wat gaan we hier zien in de volgende kamer.
Ook kan je zo met verschillende keuren werken een roze kamer dan weer een gele een rode ezv.
Gr Esem,


Ja dat met dat pad lijkt me wel een leuk idee, en dan misschien combineren met hagen die steeds hoger worden, of wordt het dan rommelig? Dat je b.v. over 2/3 goed heen kunt kijken en dat de laatste 2 hagen bv. echt hoog zijn.
dinsdag 22 mei 2007 - 04:48
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Hebben jullie hier wat voorbeelden van? Ik zat zelf te denken aan een lang pad van voor tot achter door de tuin en dan met een 3 tal half hoge hagen dwars door de tuin, zodat deze 'kamers' ontstaan.

Zelf vind ik het prettig dat als we op het terras achter het huis zitten dat we dan wel in de tuin kunnen kijken (liefst tot achteraan).


Ja

http://forum.tuinadvies.be/18_699_Mijn_tuin_is....htm

Dit is 2 weken na het planten, alles moet dus nog dichtgroeien. Als de hagen wat willen meewerken, worden dit 4 aparte tuinkamers. Vooral niet alleen met verticale lijnen werken, maar ook haakse elementen inwerken

De stijl gaat je misschien niet direct aanspreken, maar let gewoon op de functie van die haakse elementen, die de lengte breken... mijn tuin is een echte konijnenpijp (2.75 * 20 m)
dinsdag 22 mei 2007 - 06:29
Esem

Esem

edwinvanlaerhoven
Als je er maar voor zorgt dat de tuin niet in één oogopslag te bekijken is van voor tot achteraan.
De eene haag al wat hoger dan de andere kan best een mooi en speels efect geven.
Gr Esem,
dinsdag 22 mei 2007 - 21:39
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

edwinvanlaerhoven
Als je er maar voor zorgt dat de tuin niet in één oogopslag te bekijken is van voor tot achteraan.
De eene haag al wat hoger dan de andere kan best een mooi en speels efect geven.
Gr Esem,


Ik zou het graag eens op mijn pc willen uittekenen, kennen jullie een goed stukje ontwerp software? Ik heb wel iets van easy computing, maar dat is echt bagger.

En het idee met de hagen lijkt me ook steeds leuker en heb er echt iets leuks van in mijn hoofd zitten. Zouden jullie verschillende hagen planten, of steeds het zelfde? Ik zat te denken aan een combinatie van Carpinus, Fagus en Fagus atropunicea.
dinsdag 22 mei 2007 - 21:57
annis

Annis

Ik heb ooit voor een cursus een tuin met kamers moeten maken. De tuin was 6m. x 26m. dus zeer smal.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik weet niet of het goed zichbaar is.

Annis
dinsdag 22 mei 2007 - 22:05
Esem

Esem

edwinvanlaerhoven,
Daar ben ik ook wel intresse voor.
Ik bezit ook Tuinachhtect 3D van eassy com,
maar is idd maar niets.
Zodus als er iemand een programma kent,maar dan echt een goed programma wil ik het ook wel graag horen.
Gr Esem,
woensdag 23 mei 2007 - 02:23
Bowie

Bowie

Esem, dat is wel de moeite om die vraag eens in te zetten bij "allerlei vragen ivm de tuin".

In ieder geval toch een programma waar de groei, kleur en seizoenen worden nagebootst.
woensdag 23 mei 2007 - 02:53
annis

Annis

Ik heb ook al een aantal programma's geprobeerd zoals Davilex 3d en Tuinarchitect 3d maar ben hier ook niet tevreden over. Er schijnt een nieuwe dvd te zijn op onwerpgebied van Tuinieren. Ik weet niet hoe die in de praktijk werkt. Hij kost 49.90 euro. De BBC heeft ook een ontwerpprogramma op haar Garden site staan.

Annis
woensdag 23 mei 2007 - 16:36
louise

Tekst aangepast

Louise

Hallo

Wij bezochten ooit een tuin die ook schuin liep. Er was een doorkijk van de ene hoek van het huis naar de verste hoek aan de andere kant van de tuin, dus niet loodrecht op de achtergevel. Aan beide zijden van die doorkijk (was een gazon van ong 2 m breed) waren tuinkamers gelegen, in verschillende vormen naargelang de beschikbare breedte. Er waren ook moestuintjes bij, gazonnetjes met een tuinstel, speelhoekjes voor de kinderen, een composthoop verstopt tussen haagjes.... een verrassend mooie tuin.
Doordat de tuinkamers van ongelijke breedte zijn, oogt de tuin minder smal. En je kan zo op maat beplanten: een rozenperk dat klein is, een gazonnetje dat groter is....

Van de andere hoek van het huis zag je beplanting die stilaan hoger werd: eerst buxushaagje met kleine planten, dan een hogere dwarshaag met vaste planten..... Het eerste vak was redelijk groot, met een kunstwerk middenin, kan ook een kunstige vogeltafel geweest zijn...

Achter is de tuin stond een treurwilg met een tuinstel om te genieten van de lommer van de boom. Mooie afsluiter.
donderdag 24 mei 2007 - 03:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon