menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg dolomiet

Ga naar meest recente reactie

Noel

Noel

Graag wat advies i.v.m. aanleggen klein stukje parking voor fietsen.
Ik zou dit willen aanpakken door de ondergrond te voorzien van gemalen dolomiet.
Als ik enkele borduurs plaats en hierbij worteldoek waardoor er geen onkruid kan groeien en hierop de dolomiet.
Mijn vraag hierover is hoe dik zal ik de dolomiet ongeveer leggen.

Greetz
Noël
woensdag 20 februari 2008 - 15:36
ABG

ABG

ik zou aanraden om toch minimum 10 cm dolomiet te leggen
en of je fijne of grove wilt leggen is aan jou de keuze
persoonlijk zou ik voor de grove kiezen (idem gelijk blauwe kiezel qua grootte)
woensdag 20 februari 2008 - 19:33
Esem

Tekst aangepast

Esem

Er zal dan wel geen onkruid van onderaf in je dollemiet groeien maar zonder onkruid ben je nooit wat je er ook onder legt
In de dollemiet waaien zaden in die worden meegevoert door de wind en ook de vogels dragen er in bij,deze zaden kiemen net zo vlot in de steentjes als ik de naakte grond,wel een voordeel ,het laat zich makkelijk verwijderen als je niet te lang wacht,ander groeien sommige onkruiden door je worteldoek door.
Als daarbij de dollemiet in de schaduw ligt heb je ook nog eens de kans dat je algenaalslag krijgt en de dollemiet is na enkele jaren gezegend met een groei kleurtje.
Ik schrijf dit niet om negatief te zijn alleen maar om je eraan te herinneren dat het gebeurt.
Want ik vind de dollemiet zeer mooi, de eerste jaren.
Gr Eddy,
woensdag 20 februari 2008 - 22:35
ABG

ABG

en hoe fijner je dolomiet hoe meer kans op onkruid en groen ertussen
woensdag 20 februari 2008 - 23:23
printemps

Printemps

hallo

dolemiet (fijne)plakt aan uw schoenen als die nat is
mijn zus heeft alles vervangen door klinkers
ze was het kuisen beu

mvg
an

donderdag 21 februari 2008 - 14:16
tuinenfre

Tuinenfre

Hoi,



Graag zou ik reaktie geven op de bovenstaande berichten.

Mijn inziens; hoe kleiner de dolomiet, hoe kleiner de stuctuur, hoe kleiner de gaten dus hoe minder kans op onkruidgroei. Dat is toch mijn ervaring.
als u toch verkiest voor normale dolomiet 5/15 dan zou ik de laag niet te dik leggen daar de grote korrels dus onstabiel zijn en de oppervlakte zeer onstabiel is (moeilijk begaanbaar, sporen met de fietsbanden.
Best de soort 0/15 nemen.
Onder de dolomiet (5/7 cm dik) een laag grove gravéé of steenpuin aanbrengen, daar in de winter de oppervlakte zeer drassig wordt.

Nog een reaktie op hierboven, Stof dolomiet (0/5) geeft in het begin wat vuil af na een paar regen buien is dat echte stof weg.
wellicht was het geen dolomiet dat u zus kreeg maar eerder parkgoud .


m.vr.gr.
Fré


dinsdag 26 februari 2008 - 19:34
VTO

VTO

Ikzelf heb dolomiet voor mijn oprit. Eerst zorgde ik voor een goede ondergrond met een laag aangetrilde stabilisé. Daarop plaatste ik gele honinggraat achtige kunststoffen matten, type kuststof grasdallen maar dan in het geel. Deze dallen werden gevuld met dolomiet en licht aangetrild. Door deze dallen bekomt u geen putten in uw oprit of weg, is het gemakkelijk te rijden met een fiets, zakt niet door, dient u slechts een vijftal centimeter te gieten en kunt u zonder problemen zelfs met naaldhakken over lopen. Volgens uw zin kun u deze dallen vullen met de korreldikte die u zelf graag ziet en dit tussen volledig stof of grofkorrelig. Extra voordeel u rijdt loopt de stenen niet weg dus dient u weinig stenen terug te vegen.
dinsdag 26 februari 2008 - 23:18
Noel

Noel

Hallo iedereen

bedankt voor jullie reactie en adviezen.
Ik heb vandaag mijn fietsparking aangelegd en heb deze uiteindelijk met klinkers aangelegd.
woensdag 27 februari 2008 - 19:38
enzy

Enzy

Ik heb ook dolomiet liggen en zou het nooit meer leggen ,int begin is het nog mooi ,maar blijft niet mooi en als het nat is plakt het overal aan
donderdag 28 februari 2008 - 17:31
felix

Felix

Enzy, daar ben ik het dus niet mee eens. Maar er is wel een verschil tussen fijne én grotere dolomiet moet ik toegeven. Wij hebben die grotere variant en zijn daar heel tevreden van. Die blijft ook niet aan je schoenen kleven. Beter ook dan gewone kiezelvarianten. Die durven nogal eens moeilijk te berijden zijn. Dolomiet (ook de grovere variant) blijft compacter liggen.

Ok, stenen zullen duurzamer zijn. Maar dolomiet is dan weer veel goedkoper.
donderdag 28 februari 2008 - 21:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon