Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Graag wat advies i.v.m. aanleggen klein stukje parking voor fietsen. Ik zou dit willen aanpakken door de ondergrond te voorzien van gemalen dolomiet. Als ik enkele borduurs plaats en hierbij worteldoek waardoor er geen onkruid kan groeien en hierop de dolomiet. Mijn vraag hierover is hoe dik zal ik de dolomiet ongeveer leggen.
ik zou aanraden om toch minimum 10 cm dolomiet te leggen en of je fijne of grove wilt leggen is aan jou de keuze persoonlijk zou ik voor de grove kiezen (idem gelijk blauwe kiezel qua grootte)
Er zal dan wel geen onkruid van onderaf in je dollemiet groeien maar zonder onkruid ben je nooit wat je er ook onder legt In de dollemiet waaien zaden in die worden meegevoert door de wind en ook de vogels dragen er in bij,deze zaden kiemen net zo vlot in de steentjes als ik de naakte grond,wel een voordeel ,het laat zich makkelijk verwijderen als je niet te lang wacht,ander groeien sommige onkruiden door je worteldoek door. Als daarbij de dollemiet in de schaduw ligt heb je ook nog eens de kans dat je algenaalslag krijgt en de dollemiet is na enkele jaren gezegend met een groei kleurtje. Ik schrijf dit niet om negatief te zijn alleen maar om je eraan te herinneren dat het gebeurt. Want ik vind de dollemiet zeer mooi, de eerste jaren. Gr Eddy,
Graag zou ik reaktie geven op de bovenstaande berichten.
Mijn inziens; hoe kleiner de dolomiet, hoe kleiner de stuctuur, hoe kleiner de gaten dus hoe minder kans op onkruidgroei. Dat is toch mijn ervaring. als u toch verkiest voor normale dolomiet 5/15 dan zou ik de laag niet te dik leggen daar de grote korrels dus onstabiel zijn en de oppervlakte zeer onstabiel is (moeilijk begaanbaar, sporen met de fietsbanden. Best de soort 0/15 nemen. Onder de dolomiet (5/7 cm dik) een laag grove gravéé of steenpuin aanbrengen, daar in de winter de oppervlakte zeer drassig wordt.
Nog een reaktie op hierboven, Stof dolomiet (0/5) geeft in het begin wat vuil af na een paar regen buien is dat echte stof weg. wellicht was het geen dolomiet dat u zus kreeg maar eerder parkgoud .
Ikzelf heb dolomiet voor mijn oprit. Eerst zorgde ik voor een goede ondergrond met een laag aangetrilde stabilisé. Daarop plaatste ik gele honinggraat achtige kunststoffen matten, type kuststof grasdallen maar dan in het geel. Deze dallen werden gevuld met dolomiet en licht aangetrild. Door deze dallen bekomt u geen putten in uw oprit of weg, is het gemakkelijk te rijden met een fiets, zakt niet door, dient u slechts een vijftal centimeter te gieten en kunt u zonder problemen zelfs met naaldhakken over lopen. Volgens uw zin kun u deze dallen vullen met de korreldikte die u zelf graag ziet en dit tussen volledig stof of grofkorrelig. Extra voordeel u rijdt loopt de stenen niet weg dus dient u weinig stenen terug te vegen.
Enzy, daar ben ik het dus niet mee eens. Maar er is wel een verschil tussen fijne én grotere dolomiet moet ik toegeven. Wij hebben die grotere variant en zijn daar heel tevreden van. Die blijft ook niet aan je schoenen kleven. Beter ook dan gewone kiezelvarianten. Die durven nogal eens moeilijk te berijden zijn. Dolomiet (ook de grovere variant) blijft compacter liggen.
Ok, stenen zullen duurzamer zijn. Maar dolomiet is dan weer veel goedkoper.