menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideen voor stukje tuin met foto

Ga naar meest recente reactie

felix

Tekst aangepast

Felix

Wij zijn stukje voor stukje bezig met de aanleg van onze tuin. De voortuin is al klaar. Nu wil ik met een stuk van de achtertuin voortgaan. Centraal blijft grasperk, achteraan zullen hagen de toekomstige kippenwei omboorden.
Het is een relatief modern huis, en dus mag de tuin ook redelijk strak (maar daarom niet enkel strak). Het lapje dat ik nu wil aanpakken is 6,5 meter breed en 23 meter lang. Rondom de tuin staat al fagus sylvatica. Het geheel mag er natuurlijk blijven uitzien. Zoals je ziet is de omgeving immers redelijk natuurlijk, met twee prachtige eikenbomen achteraan in mijn tuin, en daarachter ligt een bosje.
Suggesties? Alvast bedankt!

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 4 februari 2008 - 10:19
Esem

Tekst aangepast

Esem

felix,
kan je ook nog eens een foto plaatsen maar dan van de achterkant van je tuin naar het huis toe,om meer overzicht te krijgen van de overgang van het huis naar de tuin.
Maar ik zou je dit alvast willen mee geven
1) deel de lange relatief smalle tuin op i 2 of 3 tuinkamers zodat het lijkt dat de tuin groter en breder is.
2) zo te zien is het bosgrond verbeter hier je grond met heel veel compost,wat later je bloemenborders en je gazon te goede zal komen,want bosgrond is niet de beste grond om op te tuinieren.

Maar als het kan nog even een foto van achter naar voor.

Ps ben je ook van plan een terras aan te leggen?

Gr Eddy,
maandag 4 februari 2008 - 10:55
felix

Tekst aangepast

Felix

Het perceel is ongeveer 18 breed en 50 meter lang.

De grond van het stuk dat ik nu wil aanpakken (wat je dus ziet op de eerste foto hierboven) heeft al een lading grondverbeteraar gehad. Het gazon is voor later omdat ik nu nog niet weet welke afmetingen dat precies gaat hebben en ik het wat zonde vind om het nu goed aan te leggen en later dan weer stukjes weg te halen.

Er komt inderdaad een terras. De stenen zijn er al (graniet). De aanleg zal voor een van de volgende maanden zijn. Als het weer meezit, en de legger zin heeft om te komen .

In de desbetreffende strook zou ik ook een tweetal loofbomen willen planten. Moeraseik? Ik weet het eigenlijk nog niet.

Hier nog een foto van achteren naar voren. Het huis is een halfopen bebouwing.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En dan nog een foto vanuit het slaapkamerraam.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 4 februari 2008 - 11:04
Esem

Tekst aangepast

Esem

Mag ik dan ook vragen waarom je dan maar 6,5 mt.gaat gebruiken van de 18 mt die je tot je beschikking hebt.
Hoe breder je de boorders kan maken hoe mooier ze zijn(worden)
Want dat is maar goed 1/3 van de breette van je tuin die je gaat gebruiken

Ben je ook van plan om er een vijver in aan te leggen?

En bedenk wel dat een moeraseik een hoogte kan bereiken van 20 à 25 meter.
En niet wat in tegestelling de naam doet vermoeden , tegen een natte bodem kan.
Maar hij heeft wel een zeer mooie herfst verkleuring.

Gr Eddy,

ZEG HET MET BLOEMEN
maandag 4 februari 2008 - 11:30
felix

Felix

Toch nog even duidelijk maken: het is voorlopig de bedoeling om enkel de strook links op de foto (de foto van de hoogte getrokken) aan te pakken. Centraal willen we een grasveld bewaren, mochten er ooit kinderen komen. Achteraan komt een strook met moestuin, kippenwei en dergelijke. Rechts zijn er niet meer zo veel mogelijkheden: ook omdat we met een halfopen bebouwing zitten, en ik die lijn graag wil bewaren. Eventueel zal er voor de haag nog een stuk lagere plantengroei komen.
Tenslotte gaan we vermoedelijk net voorbij het terras, in de volledige lengte ook nog iets voorzien qua border. Maar dat is hoe de plannen er nu voor staan. Dat kan dus nog veranderen.

Voor mij is het heel belangrijk dat de natuurlijke omgeving, oftewel het groene karakter van de buurt, bewaard blijft. Een echte cultuurtuin moet het met andere woorden niet worden. Laten we zeggen: een mix van natuur, strak modern, onderhoudsvriendelijk (maar niet tot in het oneindige),...

Oorspronkelijk was het concept van de tuin trouwens anders: er stonden overal dennenbomen, rondom het huis. Maar die zijn uit noodzaak gekapt moeten worden. Tijdens een storm heeft een knaap van ik weet niet hoeveel meter de omheining vernield: gewoon ontworteld. En toen hebben we met pijn in het hart moeten beslissen om de rest te kappen.

Waarom moeraseik? Dat moet het niet per se worden. Nu, eer die boom zo groot is, zijn we wel heel wat jaren verder. Maar alternatieven zijn ook welkom. Maar niet van het kaliber catalpa of dergelijke. Eerder iets groter. Of beter: iets verticaler. Misschien suggesties?

Ter info: het gaat hier om Kempische zandgrond.

Een vijver zien we ten slotte niet zitten.
maandag 4 februari 2008 - 11:54
felix

Felix

Niemand een suggestie?
dinsdag 5 februari 2008 - 12:43
willemveldman

Willemveldman

Aangezien je een best grote tuin hebt, zou een vijver best mooi zijn. Het kan een strakke vijver zijn met een granieten rand, of een hele natuurlijke. Maar het is natuurlijk wel zo, dat als er ooit kleintjes komen, dat het niet zo heel veilig is. Ik ken best veel mensen die om die reden de vijver weg hebben gedaan.
Verder is het in zo'n tuin denk ik wel leuk om met hagen te werken en ook tuinkamers te creëren. Ik ga nog eens naar de foto's kijken...

En moet de tuin erg aangepast zijn voor kinderen, of wilt u gewoon een onderhoudsvrije en mooie tuin?

gr Willem
woensdag 6 februari 2008 - 12:03
willemveldman

Tekst aangepast

Willemveldman

Ik heb even een kleine simpele tekening gemaakt;


[afbeelding verwijderd niet-https]


Waarom Rodondendron; omdat deze het meestal goed doen op bosgrond en in de schaduw van bomen.
Waarom zoveel bodembedekker; omdat het strak is / kan zijn, Er kan makkelijk wat voor in de plaats komen , het groeit goed onder bomen en het is goed te onderhouden.

Ik hoop dat u er wat aan heeft,
gr Willem
woensdag 6 februari 2008 - 12:53
felix

Felix

Dag Willem

Amai, ik ben even onder de indruk van zoveel hulp ! Ik ga er even over nadenken. Maar alvast bedankt !

Felix
woensdag 6 februari 2008 - 14:59
Lungsey

Lungsey

WOAH, Willem! Wat mooi!!!

Felix, wat een prachtig stuk heb jij om in te gaan vullen. Ik kan me voorstellen dat het een lastige klus is. Ik heb maar een klein stuk om te gaan doen, maar vind het al moeilijk om keuzes te maken enzo!
Klopt het dat je eigenlijk vooral een soort mengelmoes wilt van verschillende stijlen? Je zou kunnen overwegen om dat in verschillende tuinkamers te doen, zodat het geheel niet te rommelig en onoverzichtelijk wordt. Je hebt kans dat je anders een samenraapsel zonder onderling verband krijgt en dat kan erg vermoeien in zo'n grote tuin.
Wat je bv zou kunnen doen is een strakkere tuinkamer maken, een natuurtuin-kamer en een moestuin-kamer. Door dan 1 bepaalde soort pad te bedenken en dit door de gehele tuin door te voeren, maak je de verbinding tussen de delen (bv een laag haagje die de paden afkaderd, of grind (maar is totaal niet mijn smaak, past naar mijn idee niet in een natuurlijke omgeving maar dat kan aan mij liggen), of leisteen, etc).

Mooie houtwal heb je trouwens....
woensdag 6 februari 2008 - 22:09
felix

Felix

Wat ik goed vind aan het plan van Willem is dat kleine terras. Is een ideale 'breker' als het ware. En toch blijft het breed. Ik bedoel maar: als ik die 23 meter lengte in aparte kamers zou indelen met behulp van hagen, dan zou alles nogal 'gehakt' lijken.

Het terras ga ik vermoedelijk in dolomiet aanleggen. Het pad is nu ook al in grove dolomiet aangelegd. Het terras, dat er vermoedelijk over een goeie zes weken zal zijn, wordt graniet. Maar de dolomiet van het pad langs het huis keert dus terug in het terrasje opzij.

Een kennis gaf me nog de suggestie om aan het terrasje in een of twee hoeken een stukje taxushaag te zetten, om zo een meer geborgen gevoel te creëren. Ik weet niet wat jullie daar van vinden?
In dat geval zou de toegang tot het terras bijvoorbeeld ook een ietsje van het gras verwijderd kunnen worden, met een kleine toegang dus.
vrijdag 8 februari 2008 - 00:02
willemveldman

Tekst aangepast

Willemveldman

ik heb nog een naar het terras gekeken en heb er wat aan verandert;

[afbeelding verwijderd niet-https]

Voor de toegang van het terrras heb ik een rondje gemaakt; want een recht stuk, is ook maar zo recht
.
Als een tweede afschijding staan er bramen, die hebben wij thuis ook... Ze zijn in de winter wel helemaal kaal. Maar dat heeft opzich wel zijn voordelen. In de winter zit je binnen en kun je de hele tuin zien, door de bramen heen. In de zomer zit je een beetje afgescheiden en kun je lekker bramen eten! Als je ze kiest zou ik ze wel niet te dicht bij het gras zetten, anders heb je in de zomer weinig zicht op het achterste deel van de tuin.

Ik zou er geen taxus, of buxus, zetten. Want een bodembedekker zoals de pachysandra en maagdenpalm wordt ook zo'n 20 cm hoog, al duurt dit wel een tijdje. Je zou er dan een lagere bodembedekker kunnen neerzetten, maar die zijn vaak minder sterk en dan kun je gaten in je 'mat' krijgen.

gr. Willem

Ik vind het trouwens wel erg leuk dat je het een goed idee vond
vrijdag 8 februari 2008 - 09:33
Esem

Esem

willemveldman
Mag ik je vragen met welk progje dit hebt getekent.
't Is idd. simpel, en toch zeer duidelijk.


Gr eddy,
vrijdag 8 februari 2008 - 16:30
felix

Tekst aangepast

Felix

De ronding ga ik toch niet doen. Dan gaat het mij een ietsje te veel de romantische toer op
Maar ik ga wel een smallere overgang van het gras naar het terrasje doen.

En dan dacht ik nog aan het grote terras ook een strook met planten te doen van een meter breed ongeveer. Niet over de volledige lengte, kwestie van doorgang naar het gras te hebben. Mijn broer stelde voor met vuurgras en buxusbollen. Nu ben ik niet zo'n kenner: dat vuurgras, wat is dat eigenlijk?
vrijdag 8 februari 2008 - 18:13
willemveldman

Willemveldman

hoi,

Esem, ik heb dit met paint gedaan. Als het goed is staat dat standaard op elke computer bij; start, alle programma's, bureau-accessoires, Paint.

Felix, een plantenstrook van een meter breed vind ik persoonlijk altijd heel moeilijk. Ik heb trouwens geen idee wat vuurgras is, en www.google.com blijkbaar ook niet...Ik neem aan dat het een soort gras is. Vraag je broer eens zou ik zeggen. Ik ben vind buxusbollen zelf altijd wel saai, tenminste, de bollen zelf niet, maar iets voor eromheen. Wat mij wel leuk lijkt, is dat je het strak doet. Bijvoorbeeld het stuk erom met taxus of buxus, en daarin één soort plant, bijvoorbeeld lavendel. En daarin zou je dan ook buxusbollen kunnen doen. Maar dat is natuurlijk Uw eigen smaak

Gr Willem

zaterdag 9 februari 2008 - 12:25
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik dacht aan Imperata cylindrica 'Red Baron'
door de combinatie te maken van vuurgras Vuur= rood daarom mijn gedachte Red Baron of bloedgras.

zie foto


[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 9 februari 2008 - 12:51
Esem

Esem

willemveldman
Bedankt voor je reactie.
Ga ik ook eens proberen
Gr Eddy,
zaterdag 9 februari 2008 - 12:58
felix

Felix

Alweer bedankt voor de reacties.

Leuk om over je tuinplan na te denken en het te ontwikkelen !
zondag 10 februari 2008 - 11:46
felix

Tekst aangepast

Felix

Na enig overpeinzen: we gaan het (eerste) plan voor een groot stuk overnemen. Nog eens dank voor de ideeën trouwens!

Rond het terrasje gaan we wel met taxus werken. Aan de gazonkant komen links en rechts van de terrastoegang taxusblokken. Ook aan de achterzijde van het terrasje gaan we ook taxus zetten. Bedoeling is dat dit op termijn uitgroeit tot een groene muur. Waarom taxus? Vooral om in de tuin ook tijdens de winter groene elementen te hebben.

Achteraan, tussen de rhodo's, de vlinderplant en zo komt ook nog een moeraseik. Vooral omwille van het repetitieve karakter met de moeraseik vooraan. Repetitie (in niet overdreven mate) is meestal mooi in een tuin.
vrijdag 15 februari 2008 - 11:56
willemveldman

Willemveldman

Ik geef je helemaal gelijk
maar buxus is ook wintergroen, al wordt deze niet zo hoog.

gr willem
vrijdag 15 februari 2008 - 18:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon