menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Konijnen bestrijden in de tuin ...

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Sinds gisteren betrap ik hier regelmatig een tweetal jonge konijnen in de tuin.
Erg vreemd is dat gezien de tuin volledig is afgezet met "Bekaert-gaas".
Natuurlijk heb ik nu hééééél vééél schrik dat ze al m'n planten gaan opeten!

Hier zit het ondier:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat een lelijkerd hé!
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zou rattengif een goed idee zijn? Of kennen jullie andere goede middelen die ik kan inzetten. Ik had ook al gedacht aan Roundup of DDT. Alle tips zijn welkom!

(Ik ben eens benieuwd hoeveel er hier serieus op gaan reageren! )

Van Birdwatcher (die velen van jullie hier nog wel kennen van vroegere tijden) kreeg ik de reactie op een ander forum dat ze niet zo veel schade doen aan planten, maar ja ... da's dan natuurlijk ook weer zo'n eco-fundamentalist: die bestrijdt zelfs geen bladluizen!

Groeten,

Pol
woensdag 13 juni 2012 - 14:45
kerstkind

Kerstkind

Pol,
ik zou géén bestrijdingsmiddelen gebruiken ,
Maak een gat in de afrastering zodat ze eruit kunnen.
en plaats bordjes met pijlen richting "nooduitgang"

btw lelijk zijn ze niet, heb ergere gezien!!!!
Hier hebben ze binnen de omheining 3 van mijn phloxen tot de grond toe
afgevreten, dat zijn pas lelijkerds
Ik ga op de loer liggen en strooi ze zout op hun staartjes

groetjes José
woensdag 13 juni 2012 - 15:24
Polplastron

Polplastron

Dat van dat zout ga ik alvast eens proberen: hoeveel kilo heb je daarvan nodig per konijn? Ik vermoed dat je met een paar gram niet toekomt anders lopen ze nog altijd weg!
woensdag 13 juni 2012 - 15:44
PeterW

PeterW

Je gaat toch geen gifgebruiken tegen konijntjes.
woensdag 13 juni 2012 - 15:51
Polplastron

Polplastron

Peter! 't Is een grapje hé! (Jij kent mij duidelijk nog niet zo goed! ) Ik bestrijd hier zelfs geen bladluizen dus wat zou ik nu konijnen gaan bestrijden.

Toch zou ik willen dat mensen bij het lezen van dit draadje misschien ook eens nadenken over al die andere "plagen" die we zonder nadenken meteen bestrijden.

Konijntjes hebben een hoge aaibaarheidsfactor, maar toch zal de schade die ze doen ongetwijfeld ongeveer van dezelfde orde zijn als wat bladluizen veroorzaken. Die laatste bestrijden velen hier zonder moeite; ze beseffen niet dat die luizen een goede voedselbron voor heel wat vogels zijn.

Ook wespen, bijen, hommels, vliegen, mieren, spinnen ... ze moeten er allemaal aan ook al doen de meeste geen vlieg, euh mens, kwaad. Maar hun aaibaarheid is heel wat minder groot. Rare beesten zijn wij mensen!
woensdag 13 juni 2012 - 16:00
PeterW

PeterW

Ik schrok al. Ik heb hier nog een vlier staan met zwarte luizen, die mag je zo komen halen; die luizen althans.
woensdag 13 juni 2012 - 16:09
LauraK

LauraK

Deze konijntjes komen van bij de buren. Die waren de konijnen beu, en hebben
tegen ze gezegd dat het gras elders groener is. En verdomd (excusez le mot!), het
is waar!

Groeten van Laura.
woensdag 13 juni 2012 - 16:56
Pieter2

Pieter2

Wilde konijnen vreten veel kapot hoor. Planten die aangevreten worden kan je misschien apart omheinen met kippengaas 50cm hoog.
woensdag 13 juni 2012 - 19:36
Polplastron

Polplastron

Momenteel lijken ze me vooral van het gazon te smullen. Dat scheelt me weer een hoop maaiwerk! En als het te erg zou worden, laat ik de kippen wel los: onze haan is redelijk onverdraagzaam t.o.v. dieren die bijna zo groot zijn als hemzelf!
woensdag 13 juni 2012 - 19:46
Pieter2

Pieter2

Dus je komt zelf met de oplossing.
woensdag 13 juni 2012 - 20:39
Polplastron

Polplastron

Was er dan een probleem?
woensdag 13 juni 2012 - 20:56
kerstkind

Kerstkind

Zo af en toe lust ik ze rauw
Bij wijze van spreken dan...toch liever gebakken
groetjes José
woensdag 13 juni 2012 - 21:04
Feniks

Feniks

Ik zal mijn kat op bezoek sturen. Die komt af en toe met een (klein) konijn thuis
donderdag 14 juni 2012 - 10:27
Gespeel

Gespeel

Je kan ze neer schieten maar dan is de kans groot dat je ook enkele bladluizen dodelijk raakt en gezien je dat niet wil...
donderdag 14 juni 2012 - 11:32
Polplastron

Polplastron

Tja, misschien moet ik er toch eens over beginnen nadenken om ineens alles te bestrijden. Je begint met bladluizen toe te laten en voor je het weet zitten er ook ineens konijnen! Binnenkort denken de koeien van de wei hierachter dat ze ook ineens welkom zijn in de tuin! Nee hoor; nu is het genoeg geweest: ik ga naar de winkel en koop elk gif dat ik kan vinden!
donderdag 14 juni 2012 - 16:56
zuurtje

Zuurtje

Met Carnaval zijn er konijnenpakken te koop in jouw maat, wie weet heeft iemand er nog een voor je, en dan gezellig meedoen.
donderdag 14 juni 2012 - 19:15
Polplastron
zaterdag 16 juni 2012 - 10:59
Pistachio

Pistachio

Mocht ik een konijn zijn, kwam ik vast en zeker ook op bezoek in je mooie tuin! In mijn tuin is ook elk dierenleven welkom wat ze ook uitvreten, een levende natuurlijke tuin is het allermooist, geen bestrijdingsmiddelen in de mijne!
maandag 18 juni 2012 - 10:17
Tilleke

Tilleke

Uit al de antwoorden blijkt dat er geen afdoend middel is dus wat ik ook doe is de plantjes afschermen met gaas, maar ze lusten zo veel dat ik weldra een gaastuin zal hebben
maandag 25 juni 2012 - 12:47
Bombycilla

Bombycilla

voordeel is dat ze ook graag zevenblad eten
maandag 25 juni 2012 - 18:22
Polplastron

Polplastron

Voorlopig houden ze het hier voornamelijk bij het gras van het gazon. Scheelt mij weer maaiwerk!
woensdag 27 juni 2012 - 09:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon