menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strijd tegen merels

Ga naar meest recente reactie

PVM

PVM

Dagelijks moeten wij een strijd houden tegen merels in de tuin. Neen die beestjes doen wij geen kwaad, maar we hebben er wel veel last van. Boven de grond in onze tuin hebben wij overal bladeren gelegd. Het oogt mooi en het is ook een bescherming voor de grond tegen de vorst. Nu is het zo dat wij dit dagelijks moeten terugrakelen want merels komen daar in wroeten en de bladeren komen dan op onze terras, in het gras of onze oprit terecht. Dat is dan wel niet zo mooi, dus dagelijks hetzelfde ritueel en enkele uren later is het terug naar de vaantjes.
Wie weet er een oplossing voor dit probleem?
zondag 13 december 2009 - 21:24
evadepeva

Evadepeva

Volgens mij is de enige oplossing acceptatie.. Een kat nemen kan ook.. Maar die maakt ook weer een rommeltje van de tuin (wij hebben trouwens zowel een kat als merels..)
Die dieren leveren wel weer een voordeel aan bestrating: ze plukken het mos er tussen uit.
Van mij mag het best een beetje rommelig zijn, ik geniet van al het leven!

zondag 13 december 2009 - 23:59
Mandy

Mandy

Ik heb dat ook, maar ik zie het niet als probleem. Langs de gehele oprit, zo'n 40 meter lang loopt een cypressenhaag met daarnaast een bordertje met lage planten. Vogels, mussen, merels en wat nog meer scharrelen daar de hele dag rond op zoek naar beestjes en dergelijke. Af en toe , als het echt te gek wordt, pak ik een bezem en een stoffer en blik en veeg en schraap al de grond weer terug in de border en het is weer netjes........
maandag 14 december 2009 - 09:39
lentemode

Lentemode

Stuur ze maar naar hier !

Veel liever scharrelende merels dan een net, opgeruimd maar DOODS tuinpaadje of dito terras!!!


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 december 2009 - 11:56
Polplastron

Polplastron

Verzamel je bladeren appart en composteer ze.
Compost blijft in natte toestand beter liggen dan bladeren.
Verder is het zoals de rest hier reeds gezegd heeft ...
Vergeet niet dat die merels heel wat ongewenste beestjes verwijderen uit de tuin. Op die manier moet je je in voorjaar en zomer heel wat minder ergeren!
maandag 14 december 2009 - 21:02
schuurmans

Schuurmans

geef mij maar een kolonie mezen, dan mogen jullie alle merels hebben die er zijn. de vechtjassen, soms vechten ze elkaar helemaal kaal, kanibalen zijn het.

grt
henk
maandag 14 december 2009 - 22:35
lentemode

Lentemode

Allé, hier zie, voor jou, Henk !
Een staartmees bij de kolonie bladluizen op de Valeriaan:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
dinsdag 15 december 2009 - 08:56
printemps

Printemps

Je kan ook een opstaande boord maken aan de rand

Dan blijven de bladeren langs die kant

mvg
dinsdag 15 december 2009 - 12:22
schuurmans

Schuurmans

Ja Mia,
dat vind ik veeeeel mooier dan die vechtende merels, die ook nog eens je hele tuin ondersteboven spitten.
dank voor de leuke foto.

grt
henk
dinsdag 15 december 2009 - 15:47
PVM

PVM

Dank voor al die tips, maar we zijn er echt niet wijzer op geworden. Nu met de vorst is het wel wat rustiger, maar zodra die vorst weg is, zal het weer dagelijks vegen zijn om de paden wat proper te houden. Het zijn maar alleen de merels die dit doen, de andere vogels doen dit niet hoor.
dinsdag 15 december 2009 - 17:46
Mandy

Mandy

Ja, alles bestraten is dan een goede oplossing



NIET DUS


Laat die beestjes maar lekker scharrelen , het hoeft niet allemaal 100% proper te zijn van mij..... het is een teken dat er GELEEFD wordt in de tuin.....
Mijn tuin hoeft geen levenloos schilderij te zijn...... dus af en toe met de bezem erdoor.....
woensdag 16 december 2009 - 09:09
lentemode

Lentemode

Wat een grappige foto, die tweede !

Hieronder nog een bewijs van hun heerlijk scharrelen:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 december 2009 - 16:25
Rita1960

Rita1960

Ik ben allang blij dat de merels hier in mijn tuin de bladeren omkeren op zoek naar insecten die zeer schaars zijn in de winter
en ik stoor mij niet aan de bladeren die ze omgooien.. 't is de natuur hé.

wil je echt geen merels (en andere "vervuilende" vogels) in je tuin?

doe dan het volgende: ruim ieder blad op, knip alle struiken en planten terug en laat vooral niets liggen. Zorg ervoor dat er in het voorjaar de meidoorns, lijsterbes, hulst, eiken, beuken en vlieren en andere alle andere besdragende en vruchtdragende soorten niet gaan bloeien dan weet je in ieder geval dat je geen kramsvogels, merels, vlaamse gaaien, houtduiven enz enz., in je tuin krijgt.

Zorg er ook voor dat je geen zaad- en besdragende soorten zoals de theunisbloem, karmozijnbes (ook nog giftig) enz enz.. in je tuin komen te staan..

dan weet je in ieder geval dat er geen vervuilende vogels je tuin komen bezoeken..
en je hebt een mooie levenloze tuin....

Rita

waar alle vogels welkom zijn in de tuin......
en dat zijn er vele.
donderdag 17 december 2009 - 21:03
Rita1960

Rita1960

@ Henk,

vechtende merels.... ook hier te zien
maar ja.. overleven is een kunst, ook voor deze vogels.

en per dag een paar stukjes appels (op dit moment per dag zo'n 3 stuks in stukken) en wat duivenvoer doet de vechtlust verminderen...

groetjes,

Rita

PS: hier zijn de merels en de vinken behoorlijk in aantal geslonken door een virus wat hier de afgelopen zomer heeft rondgewaard
donderdag 17 december 2009 - 21:08
Rita1960

Rita1960

@Dirk,

ik maak jaarlijks een stukje op een oude lampenkap bekleed met bijna alleen mos, en die blijft buiten staan... ter opfleuring van het algemeen welbevinden van de mens.. iets groens!

aan het eind van de lente is alle mos weg....

zal wel dienen als nestmateriaal voor de vogels

groetjes,

Rita
donderdag 17 december 2009 - 21:16
lanne

Lanne

Rita,
Heb je soms een foto van die lamp met mos ?
groetjes
Lily-Anne
donderdag 17 december 2009 - 21:29
Mandy

Mandy

Ben ook wel benieuwd hoe een ouwe lampenkap met mos eruit ziet
donderdag 17 december 2009 - 21:40
Rita1960

Rita1960

@ Off topic,

Lily-Anne op dit moment niet. maar een werkbeschijving heb ik wel voor je.

neem een oude lampenkap, liefst een gebogen raamwerk van metaal, haal het oude stof of wat er dan ook omzit vanaf. Dan houd je het raamwerk over. Aan de binnenkant bevestig je met ijzerdraad of "slappe" krammen een net, ik heb hiervoor een plastic zak (waarin aardappelen of uien(ajuinen) hebben gezeten) gebruikt.
Steek hierna plat mos in grote "vossen" vast met krammen of met dun (bloemistenijzer-)draad op het geraamte vast.

daarna kun je de "bol" nog versieren met kleine appeltjes, mezenbollen, pindanetjes enz. enz versieren. zet dan de afgewerkte bol op een verhoging, tafel of iets dergelijks en voila.. en voor deze tijd van het jaar kun je er ook nog buitenverlichting met die kleine lampjes op vastzetten.. mooi als het donker is...

en de vogels... die zijn er dol op

groetjes,

Rita
donderdag 17 december 2009 - 21:44
Mandy

Mandy

Leuk idee, ik denk dat ik het van je overneem ( met toestemming???? )
donderdag 17 december 2009 - 21:48
Rita1960

Rita1960

Succes ermee.. het is meer werk dan zoals even beschreven!

en ja hoor.. toestemming heb je net als iedereen die dit ook wil doen
er rust voor wat mij betreft geen copyright op

succes,

groetjes,

Rita
donderdag 17 december 2009 - 21:53
lanne

Lanne

Hallo Rita,
Ik ben even traag van begrip - wat bedoel je met de " bol " en waar bevestig je die appeltjes of mezenbol dan op ? een foto zou me wel goed kunnen helpen .Ik begrijp ook niet goed dat het zou lukken om mos op die "aardappel net" vast te maken met prikkers of draad - Of zijn dit grote plaggen ( lappen ) mos ?
groetjes
Lily-Anne
vrijdag 18 december 2009 - 08:16
Rita1960

Rita1960

Goedenmorgen Lily-Anne,

met de "bol" bedoel ik de lampenkap (deze van mij is in een halve bolvorm)
het net heb ik over de l.kap getrokken en zo strak mogelijk vastgezet met naald en draad.

Dan neem je plukken of plakken mos (maar net wat je voorhanden hebt) en daar doe je een kram of bloemistendraad door en dan frutsel je dit draad door het net en maak je het vast aan het net of aan het geraamte. Het wordt een ruige bol. Tussen de vastgezette plukken mos kun je de "gaten"opvullen met los mos. Dit blijft wel hangen en het zijn ook de 1e stukken mos die verdwijnen met de vogels.
de appeltjes e.d. kun je bevestigen aan het raamwerk. Als je het net goed strak hebt bevestigd aan het raamwerk kun je ze ook aan het net bevestigen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

groetjes en veel plezier met het maken ervan,
Rita
vrijdag 18 december 2009 - 08:44
dolf

Dolf

Men mag blij zijn dat er vogels en dus ook merels in de tuinen komen,
dus moet men er een beetje de rommel bijnemen van die vogels anders
zouden we niet weten dat we een tuin hebben. Als er mensen zijn die daar
niet tegen kunnen gaan ze best naar een woning zonder tuin dan is hun probleem
opgelost.

groetjes Werner
vrijdag 18 december 2009 - 12:56
jack1

Jack1

eindelijk na 5 jaar wachten eindelijk een merel nest in mijn tuin ...
vind het heerlijk als ik de merels tussen de planten en bladeren zie rondscharelen ....geef mij de merel maar slim doordacht en weet wat hij wil.......

woensdag 31 maart 2010 - 09:05
Mandy

Mandy

Mooi Jack, en als er nu maar kleintjes komen......... je hebt grote kans dat je vanaf nu elk jaar merels in je tuin krijgt die komen broeden...... leuk......
woensdag 31 maart 2010 - 09:15
jack1

Jack1

ja want ongeveer 5 jaar gelden stond er hier niet eens een boom in de tuin ...
dus ben wel blij dat er nu diverse soorten vogels komen .
er lagen laats 4 eitjes in het merel nest .veel wil ik haar niet storen maar zo nu en dna kijk ik wle even als ze er af is .....ik plant op ieder kaal plekje wat ik nog heb in me tuin .( zijn er niet meer veel ahahha ) een boompje of struik

lang leven de merels ....een merel in je tuin is ook een goede alarm ...voor onraad ....katten bv
woensdag 31 maart 2010 - 09:20
jack1

Jack1

weet je wat ik zelf doe
ik leg zelf allemaal nestmateriale in d etuin neer .bv mos hooi en strooi zo dat de vogels daar gebruik van kunnen maken .als ze eens nest gaan bouwen ...

persoonlijk heb ik geen last van merels of andere vogeltjes

waar ik wel last van heb is van al dat zwerfvuil dat bij mij in de voortuin waait .
donderdag 1 april 2010 - 09:17
lanne
donderdag 1 april 2010 - 09:31
Mandy

Mandy

Mooi woord eigenlijk, Jack, " zwerfvuil"" zeg maar gerust: weggooivuil.....

Mensen hier kunnen er ook wat van......

glazen flesjes, lege sigarettenpakjes, eindjes van sigaretten, etc etc....
donderdag 1 april 2010 - 19:11
lanne

Lanne

Sorry dat ik even off- topic ga , maar even wat uitleg over mijn leeg bericht, om geen misverstanden te hebben .
Het was niet mijn bedoeling om commentaar te geven , maar ik was een middel aan het zoeken om me uit te schrijven in deze topic - ik dacht ,gezien ik het nergens kon vinden , dat het mogelijks kon ,door te klikken op antwoorden en dan onderaan klikken op" niet meer op de hoogte brengen ," maar dat helpt blijkbaar niet . Nu kan ik ook het lege bericht niet wegdoen . Help !
Het is blijkbaar gevaarlijk om te antwoorden op een vraag , omdat je er niet altijd erg in hebt dat het al op voorhand aangeduid staat, dat je op de hoogte wil gebracht worden van antwoorden .Het is dan nog moeilijk om je uit te schrijven op dat topic en op de duur geraakt je mail box vol met berichten van tuinadvies .Of staat er toch ergens een knop waar je kan aanduiden dat je niet meer op de hoogte wil gebracht worden via mail over de antwoorden in een bepaald topic
Wie kan me hier even bij helpen ?
groetjes
Lily-Anne
donderdag 1 april 2010 - 19:35
Rita1960

Rita1960

Lily-Anne

volgens mij kun je als je een antwoord of een reply hebt gegeven op een topic een vinkje afkruisen zodat je zelf kunt aangeven of je wel of niet op de hoogte gehouden wordt van antwoorden.

ach en die extra mailtjes .. iedere dag even aantikken en soms weg klikken...

groetjes,

Rita


en voor ik het bericht verzend>>>

[v] Ik wil op de hoogte gehouden worden van antwoorden.
of [ ] ...
donderdag 1 april 2010 - 20:34
lanne

Lanne

In mijn uitleg in vorig bericht , stond dat ik dat aan het proberen was en daarom begrijp ik het niet .Ik zal het bij dit bericht nog eens uitvinken
groetjes en bedankt om mee te denken
Lily-Anne
vrijdag 2 april 2010 - 07:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon