menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte vlekken / bloeding Amerikaanse eik.

Ga naar meest recente reactie

Gregorydesmet

Tekst aangepast

Gregorydesmet

Hallo, wij kochten net een bouwgrond met schitterende Amerikaanse eik op. Ongeveer 60 jaar oud. Stellen echter vast dat er zwarte vlekken te zien zijn op de stam. Een aantal individuele zwarte vlekken maar hoger op de stam ook een heel "spoor"/ zwarte oplopende lijn... bij een aantal vlekken lijkt het een zwarte droge vlek (vb zwart roet) maar bij een aantal staat er echt een blinkende zwarte smurie op. Geen idee of het relevant is maar heeeel veel mieren. De boom is van heel erg belang bij het ontwerp van de woning dus wel of niet kunnen voortbestaan van de boom is belangrijk. Ik kijk alvast uit naar jullie meningen. Bedankt! Gregory

Struiken & Bomen

zondag 16 september 2018 - 19:37
Carib

Tekst aangepast

Carib

Google eens op Sudden oak death en afbeeldingen. Wellicht kun je dan de situatie inschatten. Ook honingzwam/Armillaria veroorzaakt kennelijk zulke zwarte lekbanen. In beide gevallen geen goed nieuws.
zondag 16 september 2018 - 21:48
WiPe

WiPe

Kun je op een plek waar die smurrie uit de boom loopt een klein beetje schors verwijderen (die is daar toch afgestorven) om te kijken hoe die aantasting er onder de schors uitziet?
maandag 17 september 2018 - 16:44
Gregorydesmet

Gregorydesmet

@WiPe ik tracht deze week nog langs te gaan om het te bekijken. In bijlage alvast een foto van de "smurie"

Struiken & Bomen

maandag 17 september 2018 - 19:36
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat doet me eerder aan Phytophtora denken dan aan honingzwam. Bij Phytophtora is de aantasting scherp begrensd onder de schors. Phyophtora is een erg ruim geslacht van schimmels die in meerdere of mindere mate schadelijk zijn.

Als je wil bouwen in de buurt van zo'n boom, dien je extreem voorzichtig te zijn in verband met mogelijke wortelschade. Ik heb al vaker gezien hoe zo'n magnifieke boom na de bouw compleet afstierf. Dan ben je er aan voor de moeite, en heb je nog een pak kosten om die boom te laten verwijderen.
maandag 17 september 2018 - 21:00
WiPe

WiPe

Bij Bacterial wetwood heb je een constante vloei van waterig sap dat wat zurig ruikt. Deze uitvloei is veel te stroperig en te donker
donderdag 20 september 2018 - 13:53
Ken M

Ken M

Dan kan het niet veel anders zijn dan phytophthora ramorum, wat Carib al voorstelde.

Ken
donderdag 20 september 2018 - 14:40
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Je weet pas zeker dat het om Phytophtora sp. gaat nadat je dat gecontroleerd hebt. Ik heb hierboven al uitgelegd hoe je dat het makkelijkste doet.
Als je met zekerheid wil weten dat het om Phytophtora ramorum gaat, moeten er stalen naar het labo gestuurd worden.
vrijdag 21 september 2018 - 10:25
Gregorydesmet

Gregorydesmet

Ik heb inderdaad beide aandoeningen al gehoord als mogelijke oorzaak. Ik hoop stiekem op een alternatief dat minder negatieve naklank heeft. Er werd ons voorlopig aangeraden de herfst even af te wachten en boom goed in het oog te houden (o.a ter identificatie van honingzwam) en bij gebrek binnen enkele maanden eventueel testen te laten uitvoeren.

WiPe, net omdat we de bouw absoluut geen impact willen laten hebben op de boom werd er besloten 3m minder diep te bouwen (bovenop de reeds bestaande afstand van de boom) zodat we ver genoeg naar achter kunnen om wortels te sparen. Maar zoals jullie begrijpen dus ook wel heel relevant of boom gezond is en niet binnen x aantal jaar verdwijnt.
zaterdag 22 september 2018 - 12:31
WiPe

WiPe

Boom beschermen tijdens bouwwerken gaat verder dan alleen maar minder diep bouwen. Het is ook belangrijk om de volledige wortelzone af te schermen voor alle transport en opslag tijdens de werken. En wanneer er een bemaling moet geplaatst worden om de bodem droog te maken, dan is het absoluut noodzakelijk dat die boom water krijgt zodat de wortels niet verdrogen. Deze boom staat al onder druk door die aantasting. Extra stress moet dus absoluut vermeden worden.
Ik zou er dan ook iemand bij vragen die deskundig is, en dan heb ik het absoluut niet over een tuinaannemer. Ik ken persoonlijk weinig tuinaannemers die effectief zoveel over bomen weten als ze zelf veronderstellen.
zaterdag 22 september 2018 - 13:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon