menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom tegen inkijk

Ga naar meest recente reactie

Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Hallo, graag zou ik jullie advies willen over het volgende. Ik ben op zoek naar een boom om de inkijk vanuit het huis van de buren in ons huis te verminderen. We hebben een kleine tuin van 8,5 meter diep, en meteen haaks op de tuin staat een huis met raam op de eerste verdieping, dat rechtstreeks op onze tuin en de woonkamer met glazen pui uitkijkt, vergelijkbaar met de bijgevoegde foto (van internet), alleen dan met een schuur achterin de tuin. Aan het einde van de tuin kan ik vanwege de schuur geen leibomen of iets dergelijks plaatsen. Nu had ik bedacht om een boom ongeveer in het midden van de tuin te planten, maar ik zou wel graag willen dat deze boom wintergroen is en goed tegen wind kan, want het kan hier nogal hard waaien.

Ik dacht daarbij aan een steeneik, maar die zijn in groot formaat zoals in deze situatie nodig is vrij prijzig. Dit is op zich niet erg, maar voor die prijs zou ik wel graag zeker willen zijn dat de boom geschikt is. Om de inkijk te verminderen moet de kroon van de boom toch al gauw wel zo'n 1,5-2 meter breed zijn bij aanplant.

Of heeft iemand een andere suggestie om deze inkijk tegen te gaan? Liever geen leiboom omdat dit bij onze cottagetuin (waar ook 3 catalpa's in staan) minder goed past. Bij voorbaat dank!

Struiken & Bomen

zaterdag 23 december 2017 - 20:30
Tuinprins

Tuinprins

Waar je rekening mee moet houden is dat lang niet alle bomen verharding verdragen. Dit betekent kortweg gezegd dat de plantplek en directe omgeving vrij moeten zijn van bestrating. Quercus ilex/steeneik verdraagt halfverharding (bijv. grind) maar dus niet tegels of klinkers rond de directe plantplek. Het is zonde om een dure boom te kopen en die langzaam te zien doodgaan omdat die in de bestrating wordt geplant.

Ander punt: een wintergroene boom in een KLEINE tuin geeft in de winter een sombere aanblik. Verder kan het in je kamer ook donkerder worden. In de zomer is dit doorgaans niet zo erg, in de winter is dat minder.

Helaas weet ik zo 1-2-3 niet een geschikte oplossing voor dit inkijkprobleem.


Gegroet, de tuinprins
zondag 24 december 2017 - 09:58
Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Bedankt voor je snelle reactie! Je noemt een aantal dingen waar ik nog niet eerder bij stil had gestaan . De boom wordt geplant in een plantvak van tweeënhalf bij drie meter, wel helemaal aan de rand van dit vak. Zou dit oké zijn, denk je? Ik denk dat de boom zo'n vier tot vijf meter van de glazen pui af staat, denk je dat het dan alsnog te donker wordt in de kamer?
zondag 24 december 2017 - 14:28
satomi

Satomi

Je zou kunnen overwegen om een Photinia fraseri 'Red Robin' op stam aan te planten. Verharding wordt verdragen en de plant blijft 's winters blad houden. Voorwaarde is wel dat het water goed weg kan bij de wortels. Zandgrond die regelmatig wordt verrijkt met compost is ideaal.

Verder zijn er coniferen, waaronder Taxus, die dat probleem zouden kunnen oplossen. Je zou daar bv. een soort poort van kunnen laten groeien, zoals men hier van Hedera heeft gemaakt: https://groenepassies.nl/bloemen-en-planten/klimop-onderhouden-en-verwijderen/

Hedera is daarvoor natuurlijk ook het overwegen waard is. Dat groeit in ieder geval een stuk sneller dan Taxus en kan met snoei goed in toom gehouden worden. Bovendien krijg je dan ook iets van een perspectief in je tuin die 'm groter kan doen lijken wanneer zo'n poort goed geplaatst wordt. Eventueel kan je die Hedera ook over een goed geplaatste rozenboog laten groeien.

Blijft natuurlijk het punt dat het binnen donkerder kan worden.
zondag 24 december 2017 - 14:41
Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Satomi - ik heb glansmispel al eerder overwogen. Ik vind dat een heel mooie boom, maar las dat de boom slecht tegen wind kan. Ten zuiden van onze tuin liggen weilanden, en de enige beschutting die de boom tegen de wind heeft heeft is een schutting, maar de kroon van de boom steekt daar bovenuit. Denk je dat een Photinia fraseri dat kan hebben? Ik zou het wel een mooie combinatie vinden met de drie catalpa's aan de andere kant van de tuin.

Verder bedankt voor je suggesties. Hedera zou inderdaad een oplossing zijn, maar ik heb bij voorkeur een boom op deze plek. Er staat overigens op dit moment ook al een boom, een catalpa, maar na een beetje wind is die al kaal. Die biedt dus helaas weinig moois of bescherming tegen inkijk. Vandaar ook mijn zoektocht naar iets nieuws.
zondag 24 december 2017 - 15:08
satomi

Satomi

Als ik zo bij ons in het dorp kijk valt de gevoeligheid voor wind toch wel mee. De straat die haaks op die van ons is een echt tochtgat, op het zuidwesten, met ook alleen weiland achter de huizen. Daar staan verschillende Photinia's op stam die het vaak flink te verduren krijgen. Toch doen die boompjes het uitstekend! Moet er wel bij zeggen dat ze aan de voorkant van de huizen staan.

Voorwaarde is dat ze een goede stevige boompaal hebben voor de eerste anderhalf tot twee jaar. Ze worden goed bijgehouden met snoeien waardoor de kroon vrij compact is. Het beste is als je al een exemplaar met een wat dikkere maat stam aan kan schaffen.

Overigens is Photinia niet echt een boom maar een heester die men dan als stamboompje heeft laten doorgroeien.
zondag 24 december 2017 - 15:22
Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Oké, super! Dan lijkt me dat een goede oplossing, bedankt voor het meedenken! Een boom met een wat dikkere stam heeft ook mijn voorkeur. Is er nog een goede tijdsperiode waarin de boom het beste geplant kan worden, of maakt dit weinig uit?
zondag 24 december 2017 - 15:39
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Bekijk de situatie van uit ZIThoogte!!
Ineke
zondag 24 december 2017 - 17:19
Roeli

Roeli

Waarom laat je de haag niet gewoon hoger groeien?
zondag 24 december 2017 - 17:28
zuurtje

Zuurtje

Roeli de foto is een voorbeeld van het intrnet
Ineke
maandag 25 december 2017 - 10:11
Roeli

Roeli

Tja, goed lezen is soms moeilijk.
maandag 25 december 2017 - 11:05
satomi

Satomi

Photinia plant je het beste in het voorjaar, zo rond begin april. Let er op dat het boompje met kluit geleverd wordt, liefst verpakt in jute. Zorg ervoor dat de wortelkluit niet uitdroogt tijdens vervoer of het planten. Neem liefst zelf een dekzeil o.i.d. mee waar je de kluit in verpakt.

Vraag bij de kweker waar je het boompje koopt meteen ook plantadvies. In ieder geval is het heel belangrijk dat de wortels uiteindelijk maar 1 á 2 cm onder de grond komen te zitten! Plant dus liever een paar cm te hoog dan te diep i.v.m. het nazakken van de grond. Veel plezier met je boompje!
maandag 25 december 2017 - 14:44
Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad niet mijn tuin op de foto, ik heb een stuk meer planten en minder tegels, en een schuurtje achterin dus geen mogelijkheid om een haag te planten. Maar de ligging van het huis ertegenover is hetzelfde.
Goede tips Satomi. Wellicht laat ik hem planten door een hovenier, dan gaat het zeker goed. In elk geval hartelijk dank en een fijne jaarwisseling allemaal!
woensdag 27 december 2017 - 13:14
Nieuwbouw1

Tekst aangepast

Nieuwbouw1

Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik jullie om advies gevraagd voor een wintergroene boom tegen inkijk. Uiteindelijk is dit (toch ) een lei-steeneik geworden, die er echt prachtig staat. Nu heb ik rondom de boom last van onkruid en zou ik rondom de boom graag onderbeplanting willen planten, alleen heb ik geen idee wat hiervoor geschikt is. Ik heb een cottagetuin met veel paars, blauw en roze.

Graag hoor ik of jullie tips hebben op dit gebied!

Groeten en fijne Pasen!
zondag 21 april 2019 - 20:36
xanderbere19

Xanderbere19

Vinca minor of major is een optie, net als Lamium of Ajuga. Allemaal verkrijgbaar in blauw, roze en wit en goed bestand tegen droogte en schaduw.
zondag 21 april 2019 - 20:43
Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Hartelijk dank voor je reactie! Ik ga erachteraan
vrijdag 26 april 2019 - 10:45
zuurtje

Zuurtje

Ik ben ik benieuwd naar een foto hoe het er nu uit ziet, mag dat
Ineke
zaterdag 27 april 2019 - 14:13
Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Bedoel je een foto van de boomspiegel of de boom zelf? Die kan ik wel even naar je sturen in een pb!
zondag 28 april 2019 - 09:02
Nieuwbouw1

Nieuwbouw1

Ik heb je een pb gestuurd!
maandag 29 april 2019 - 13:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon