menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bamboe verdelgen

Ga naar meest recente reactie

77Grace77

77Grace77

Dag mede-tuinliefhebbers

Ik hou van bloemen en planten, maar de bamboe van de achterburen terroriseert al jaren onze tuin en die van onze naaste buren.
Het groeit zelfs dwars door het beton van ons tuinhok.

Onze oude buur probeerde de hardnekkige stengels al jaren te lijf te gaan. Nu er nieuwe buren wonen en ze aan de herinrichting en het kindvriendelijk maken van hun tuin begonnen zijn, ontdekten ze een enorm veld van deze gevaarlijke stengels onder het oude tuinhuis dat ze pas verwijderd hebben.
Vooraleer ze met aanplanten konden starten, moest de nieuwe buurman dus een enorme inspanning leveren.

Hoe roei je deze koppige plant uit zonder dat je je eigen grond totaal vergiftigt?
Het is immers de bedoeling dat er meteen beplanting kan groeien.

Alvast hartelijk dank voor jullie tips!
Groetjes & God bless
Ellen
woensdag 14 mei 2014 - 22:10
deHaan

DeHaan

Graven en verwijderen,
Plaats gelijk een scherm, (juiste naam schiet mij nu niet te binnen)
Veel succes
woensdag 14 mei 2014 - 22:25
wilma*15

Wilma*15

Ik heb ergens gelezen dat je de holle stengels met water kan vullen waardoor ze ook dood gaan.
Maar dit moet je dan wel heel kort tegen de grond doen anders heeft het geen zin.
Zelf ga ik dit ook de komende zomer proberen.
Ik heb namelijk ook een woekeraar van een bamboe in mijn tuin.
Deze moet er ook helemaal eruit.
Wel weet ik als de stokken enkele cm boven de grond zijn en je de punt eraf schopt groeit deze niet meer verder.
Maar dan heb je nog niet de wortels er uit.

succes.

Groetjes
donderdag 15 mei 2014 - 00:36
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

donderdag 15 mei 2014 - 01:06
Wannus

Wannus

Verleden jaar heb ik mij er ook nog eens aan gewaagd om Bamboe
te verwijderen . Na een kwartiertje stekken en doen was er nog
niets die los kwam . Ik heb dan maar het gras gemaaid ,
dat ging veel gemakkelijker .
Ook succes hierbij.
donderdag 15 mei 2014 - 07:57
Lino

Lino

Blijkt telkens weer dat uitgraven de enige oplossing is.

Wij hebben ook eerst alle andere tips (van gif op de bladeren gif in de stengels met een injectienaald enz.) geprobeerd maar zonder resultaat. De wortels bleven verder lopen en nieuwe scheuten afleveren.
Uiteindelijk elke wortel uitgegraven meters en meters ver. De wortelkluit van de basisplant moest met een hakbijl in stukken gehakt worden (in blokken ter grootte van een kassei ) elke dag een deel. De volhouder wint.

de uitlopers op enkele meters van de moederplant:
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]

de "kasseien":
[afbeelding verwijderd niet-https]
(Bij het opzoeken van mijn foto's blijkt dit al van 09-2006 de dateren)

Mijn schoonbroer heeft het in zijn tuin met een graafmachine gedaan, die zag dat handwerk niet zo zitten.

Er staan nog tal van zelfde vragen hier op het forum
deze is een van de oudste: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=13905
donderdag 15 mei 2014 - 13:48
77Grace77

77Grace77

Amai, dus toch heel dat stuk uitgraven... .
Onze buurman gaat weten wat te doen.
De Bamboe is niet van ons, maar van onze achterbuur en onze naaste buren en wijzelf mogen ervan meegenieten. Dus aan de wortels kunnen we niet aan, wij hebben de uitlopers. Maar die kunnen stevig tellen.
Ja, een graafmachine lijkt me inderdaad de beste oplossing, maar vrees dat dat niet door de smalle deur in de omheining kan.
Bedankt voor jullie tips!

Groetjes & God bless
Ellen
donderdag 15 mei 2014 - 14:04
caroline1

Caroline1

heb dus ook bamboe



wel heel op het einde van onze tuin

maar ze moeten weg

heb er vier, heel mooi
maar ze woekeren enorm nu

ik heb gelezen dat je bamboe kan uitputten door telkens de nieuwe scheuten kapot te spitten

hen nu drie bamboes gewoon tot de grond gelijk gemaakt en round up op de resterende holle stengels gespoten
benieuwd nu

heb nog twee hele grote staan
vind het zo jammer maar ze moeten kapot
anders zit in binnen jaar met hopen bamboe

donderdag 15 mei 2014 - 22:57
wilma*15

Wilma*15

Mijn bamboe is al meer dan 20 jaar oud.
Toen zijden ze dat bamboe niet woekert.
Inmiddels weet ik wel beter.

Uitgraven dus.

Groetjes
vrijdag 16 mei 2014 - 09:01
deHaan

DeHaan

Round-up werkt slecht tegen bamboe.
Er is dus veel nodig (langdurig gebruiken)
Is dus duur.
Gewoon in september/oktober beginnen met graven en rustig doorwerken.
Je heb dan de hele winter de tijd.
Elke dag de scheuten bij de grond weghalen werkt ook.
vrijdag 16 mei 2014 - 11:29
Anneloes

Anneloes

77Grace77 , de mini graafmachines passen door een standaard deur dus vast ook door de schuttingdeur.

gaat de achterbuur de bamboe ook verwijderen? anders is het alsnog dweilen met de kraan open.
vrijdag 16 mei 2014 - 12:52
Ronny63

Ronny63

Ik heb ook de methode van Lino toegepast, ik had een strook van 6 meter op 1 meter met uit lopers in het gras nog 6 meter verder. Het heeft me 2 seizoenen gekost, beetje bij beetje, maar de bamboe is weg.
Ronny
vrijdag 16 mei 2014 - 18:29
zottemus

Zottemus

kennis van me heeft het besproeid met een verdelger voor alle grassen (bamboe is een grassoort) en het was kapot zei hij.
vrijdag 16 mei 2014 - 22:17
Hugo/Rika

Tekst aangepast

Hugo/Rika

vrijdag 16 mei 2014 - 22:46
Lino

Lino

@ caroline1: bamboe uitputten? Vergeet het maar.

Ik heb ook gehoord dat Round-up, zelfs de strafste, niet het geschikte middel is.
Zou iets voor grassen moeten nemen, wat hierboven Hugo en Rika schreef: glyfosaat
(lees ook hier: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=8&tid=3083&hl=bamboe ).
Dat is dan het enige wat ik niet geprobeerd heb. Als jij dat probeert, vertel je dan hier of het gewerkt heeft? Het zal veel mensen gelukkig maken

zaterdag 17 mei 2014 - 16:05
Anneloes

Anneloes

@lino, roundup = glyfosaat.

Het patent van roundup(Monsanto) op glyfosaat is in 2000 verlopen, sindsdien zijn er meerdere merken/bedrijven die glyfosaat verkopen in verschillende concentraties.
zaterdag 17 mei 2014 - 17:31
Lino

Lino

Ik had geen idee. Dan kan ik helaas melden dat het niet werkt voor bamboe.
maandag 19 mei 2014 - 13:07
77Grace77

77Grace77

Hallo iedereen

Alweer een hele tijd geleden, maar mijn echtgenoot heeft ondertussen wel drie maal in het hospitaal gelegen, dus geen tijd voor pc gehad.

Heel interessante reacties, dank je wel.
Ik heb onze naaste buurman jullie tips doorgegeven, hopelijk kan hij de uitlopers onder controle houden.
En helaas weten we niet of de achterbuur zijn bamboe zal verwijderen, die staat er al zeker 15 jaar of langer.
We weten ook niet precies wie de eigenaar is, het is nl. een appartementsblokje.

Als iemand afdoende resultaat boekt met één van de vermelde produkten uit jullie reacties, dan hoor ik dat graag.

Groetjes & God bless
Ellen
woensdag 4 juni 2014 - 14:12
jdcoster

Jdcoster

Ik ben nog een ouderwetse tuinier. Als er planten moeten verwijderd worden neem ik een spade. Zo deed mijn vader dat en zijn vader voordien ook. Verder gaan onze familieoverleveringen niet.
woensdag 4 juni 2014 - 14:19
Wannus

Wannus

Bij mij net hetzelfde , veel uitgespit vroeger met de spade .
Ik had dit mee van mijn grootvader , ben daar opgekweekt
bij mijn grootouders , omdat mijn moeder in Frankrijk werkte .
Maar van nu af aan laat ik liever de spade waar hij staat .
woensdag 4 juni 2014 - 15:56
deHaan

DeHaan

Ik heb het ook geleerd.
Moest er een struik of boom weg, even graven en klaar.
woensdag 4 juni 2014 - 17:40
marcteun

Marcteun

Dit weekend mijn woekerende bamboe ook verwijderd. Gelukkig niet zo'n groot stuk, 2 meter bij 60 cm. Maar wel EEN groot dik plak wortels. Ik heb geen toegang voor een graafmachine dus alles met de hand. Eerst tot ongeveer 30 cm boven de grond afzagen. Vervolgens een zware elektrische sloop/breekhamer gehuurd, waar je normaal gesproken een betonnen muur mee sloopt. Als je hem op zaterdag huurt kun je hem meestal voor het hele weekend houden. Eentje van 11 kilo met een brede beitel. Ze hebben er ook van 18 kilo maar die zijn bijna niet te hanteren. En dan is een kwestie van drillen, wroeten en wringen. Zwaar werk, maar ik heb wel alle stronken eruit gekregen in een uurtje of 5 (verspreid over het weekend).
En nu de komende weken de achtergebleven kleine worteltjes eruit halen en controleren of er geen nieuwe schoten zijn bijgekomen.
maandag 13 april 2015 - 20:14
Wannus

Wannus

Vroeger stekte ik rondjes om Bamboe te verwijderen . Rondjes van
ongeveer 50 cm diameter , en dat lukte wel mits een beetje vloeken .
Nu kan ik dat niet meer .
maandag 13 april 2015 - 20:28
wilma*15

Wilma*15

Weer een tip rijker, wist niet dat je met een beitelboorhamer dit ook kon doen.
Heb zelf zo'n zware machine enkele jaren geleden aangeschaft.
Ga hiermee dan ook aan de slag om mijn bamboe te verwijderen.

Wel probeer ik een klein stukje ervan op een andere plaats terug te planten met een wortelbegrenzer er omheen,

Groetjes


dinsdag 14 april 2015 - 00:51
mia_heyl7

Mia_heyl7

mijn vader kocht ooit, 40 jaar geleden, een minuscuul bamboe plantje, je zag het amper staan,
dat zou "moeten dienen, om zijn vijverwater te filteren"
na 20jaar, was dat platje, een plant, met een doorsnee van een goeie halve meter,
maar ja, daar , die kant, komen we zelden of nooit,
en plots was dat kleine plantje een veld van om en bij de 3 meter doornsee.
toen de vijver uitgediept werd, is die bamboe eruit gehaald, of dat dacht ik, want nu blijkt
na 15 jaar, komt er terug bamboe boven
helaas,
dat brengt mj wel serieus in de problemen, zal er dringend eens aan moeten beginne,, kort tegen de grond en stengels volgieten?
straks doen
dinsdag 14 april 2015 - 10:14
Roeli

Roeli

Wilma

Heb jij de bamboe mee genomen ? Je bent toch pas verhuisd ?
dinsdag 14 april 2015 - 12:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon