menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gouden regen hoe giftig is die eigenlijk

Ga naar meest recente reactie

joffrey

Joffrey

Beste,
wij hebben een jaar of 6 geleden een huis gekocht, een prachtige wilde tuin met een prachtig bloemende (gele) gouden regen.
Maar we hebben een hele verbouwing achter de rug en zijn stilletjes aan onze tuin weer in vorm aan het zetten, ik word nochal nostalgisch van die ene gouden regen die is moeten verdwijnen.
Nu hebben wij wel 2 kindjes, Wannes is 3,5 en Willem is 2. Ook ben ik liefhebber van enkele loslopende kippen en geitjes.
Is gouden regen eigenlijk zo giftig dat hij niet tussen kinderen en dieren mag geplant worden?

Dank bij voorbaat voor alle advies en tips, mvg Joffrey.
donderdag 15 november 2007 - 13:55
kurt

Kurt

Ja, gouden regen is wel een giftige plant maar bij mijn ouders stond er een zeer groot en hoog exemplaar en dat in de beloop van de kippen, eenden en ander pluimvee. Als die dieren voldoende eten heben zullen ze die zaden,... zeker met rust laten. Tot op heden staat die goudenregen er nu al een jaar of vijfendertig en er zijn nog geen kippen,... door vergiftigd.

Bij de Laburnum zijn alle plantendelen giftig bij inname, maar vooral de wortels, bast en zaden.

Vergiftigingsverschijnselen: braken, brandend gevoel in mond en keel, buikloop, opwinding overgaand naar verlamming.

Bij de mens kunnen 8 zaden reeds dodelijk zijn en bij kinderen mag je dat aantal verminderen tot 2-3 gekauwde zaden. Daarom best de kinderen er op vroege leeftijd al op wijzen dat ze van de zaadpeulen moeten afblijven en dat het eten ervan zeer veel pijn, kliniek,...

Paarden en ezels zijn er bijzonder gevoelig voor.
Andere dieren zoals ons pluimvee hebben weinig kans op vergiftiging omdat zij snel moeten braken.

Mvg,
Kurt Vossaert
donderdag 15 november 2007 - 15:14
Esem

Esem

Ik heb ook al geruime tijd een Labirnum in de tuin staan en heb nog nooit gemerkt dat er ook maar één zaadje door een of ander dier gegeten is geweest.
Ik denk dat dieren daar een apart instinkt voor bezitten ,en niet aan de giftige bessen komen.
Maar voor mensen is hij toch wel zeer giftig zoals je hierboven kan lezen in het antwoord van Kurt.

Gr Eddy,
donderdag 15 november 2007 - 18:15
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik weet hier bij mensen een Laburnum in een ren met kippen en konijnen te staan. De bast is onderaan vlak bij de grond rondom afgeknaagd door de konijnen. De Laburnum legt nu het loodje. Omdat ik ook geleerd heb, dat Laburnum giftig is heb ik mijn vrouw, toen we er langs wandelde, er op gewezen en ons afgevraagd: "wat is nou giftig?" "De Laburnum of de konijnen?" Ik waag me niet aan de Laburnum.
donderdag 15 november 2007 - 19:36
joffrey

Joffrey

Bedankt iedereen voor het advies en de voorlichting,
wij zullen het risico niet nemen, jammer maar we zullen er moeten van genieten als we die bij andere mensen zien staan.

Veel groeten Joffrey.
donderdag 15 november 2007 - 20:32
annd6

Annd6

Zijn het enkel de zaden die giftig zijn? Ik heb er ééntje staan die enkel bladeren krijgt, geen bloemen, ik vind ze zo mooi van blad en takken en je kan ze mooi leiden
Ik heb mijn hond al enkele keren de bladeren zien eten, ik probeer het haar af te leren maar dat is moeilijk. Inieder geval zie ik niets aan haar....moet ik me nu ongerust maken?

Groetjes
Ann
vrijdag 16 november 2007 - 11:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Zolang hij maar niet gaat hallucineren Maar je kunt toch maar beter voorzichtig zijn.
vrijdag 16 november 2007 - 17:17
annd6

Annd6

Ja daar heb je wel gelijk in Jo.
Ik ga het eens navragen bij de dierenarts en in het slechtste geval moet hij er dan maar uit
Wel zonde, hij staat er erg mooi maar ja mijn beestjes gaan voor. Heb hier ook twee kippen lopen.

Groetjes
Ann
vrijdag 16 november 2007 - 20:53
minouke

Minouke

ik heb ook één staan midden tussen de kippen en nog niets gemerkt, maar ooit eens gelezen dat vogels giftige bessen mogen eten omdat ze een stof bezitten in hun maag dat het gif afbreekt.

Met kinderen zou ik de peulen plukken tot de kinderen groot genoeg zijn om te weten dat ze giftig zijn.
zaterdag 17 november 2007 - 09:35
christieca

Tekst aangepast

Christieca

dinsdag 27 november 2007 - 22:49
corrielat

Corrielat

Hallo Christieca,

Welkom op dit fantastisch forum.

Hier kan je al je vragen en/of opmerkingen plaatsen hoor.

Ik zie dat je al een paar pogingen ondernomen hebt, maar iets lukt je niet,
Als je iets wil weten, vragen staat vrij hoor.
Je wordt zeker goed geholpen.
vrijdag 30 november 2007 - 01:26
lil_kimtje

Lil_kimtje

Beste,
Ik weet dat het al enkele jaren geleden is vooraleer dit forum werd opgestart maar ik kon het niet laten je te wijzen op de gevaren van deze plant. Ikzelf heb heel veel geluk gehad want deze plant was bijna mijn dood geweest. Wanneer de bloemetjes nog niet rijp zijn, lijken het kleine banaantjes. Men vrienden en ik zijn spelenderwijze er van beginnen eten en eten... in school hadden we geleerd dat boterbloemen gezond waren zelfs.. en dat je de blaadjes mocht opeten. deze blaadjes leken daar wel op dus bij deze... Gelukkig had iemand in de omgeving ons bezig gezien en iedereen op de hoogte gebracht. Direct naar het ziekenhuis en onze maag laten leegpompen. Nadien werd er ons duidelijk gemaakt dat er in deze planten een zeer giftige stof zit die het hart doet stoppen met pompen. Het verdoofd de vitale spieren... Mijn vrienden, ikzelf en mijn ouders zijn er met de schrik en heel wat afzien vanaf gekomen.. Maar het kon mijn dood zijn. De gemeente hebben we ook wel op hun plaats gezet want deze boom stond op een speelplein.. Heel verstandig. Ik raad het ten strengste af deze boom in de nabijheid van kinderen te plaatsen! Het kan hen hun leven kosten en je weet even goed als ik, vertel een kind dat het iets niet mag doen, doet die het zeker!

mvg Kim
maandag 31 oktober 2011 - 15:36
PeterW

PeterW

Maar boterbloemen zijn ook hartstikke giftig.
dinsdag 1 november 2011 - 00:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon