menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beplanting onder beuk mogelijk d.m.v. halve tonnen

Paull

Paull

Gegeven
Onze voortuin grenst aan een beukenlaan. Het bladerdek van deze volwassen beuken komt voor een gedeelte over de voortuin. Bedoeling is een 2 m hoog draadwerk te plaatsen aan de straatkant. Hiertegen wordt klimop geplant. Tegen deze 'groene' wand als achtergrond zou ik graag een 2-3mter bed van hortensia's (& buxus) willen aanplanten.
Maar, diverse eerdere aanplantingen doen het hier niet erg goed.
Na wat ge-google kwamen volgende redenen naar voren:
- weinig licht (maar dit vormt bij ons geen groot probleem daar de rij met beuken aan de noord-westkant van onze tuin staat)
- dicht wortelgestel (inderdaad)
- wegtrekken van veel grondvocht wanneer de beuken in blad staan (klopt)
- negatieve invloed van mycorrhiza-schimmel op beuk-vreemde planten
Vraag

Persoonlijk zag ik 2 oplossingen voor de nieuwe aanplantingen:
(1) de grond voor 40 cm afgraven, hier worteldoek indoen en terug onderspitten (echt veel werk)
(2) plastic tonnen v 200 liter doormidden zagen, deze in de grond plaatsen en voorzien van watertoevoer
(3) ... ?
Opmerkingen zijn welkom
zondag 10 juni 2012 - 15:58
Pieter2

Pieter2

Je zou kunnen zeggen dat de enige oplossing is om te gaan kijken naar een beukenbos op dezelfde grondsoort, wat daar groeit en dat toepassen in je voortuin, gedaan met problemen en onkosten, wel ecologisch en duurzaam.

Toepasbare boomsoorten:
- Zomereik
- Wintereik
- Haagbeuk

Toepasbare struiken:
- Hazelaar
- Gewone esdoorn

Toepasbare vaste planten:
- Bosanemoon
- Witte klaverzuring
- Klimop
- Gewone salomonszegel
- Lelietje-van-dalen (meiklokje)
- Wilde hyacint
- Wilde kamperfoelie

Toepasbare hagen:
- Klimop tegen draad
- Haagbeuk
- Gewone esdoorn

Buxus zal nooit standhouden, beuken die op zandgronden staan verlagen de pH-waarde, waar buxus niet tegen kan. Bovendien zijn de aangehaalde redenen ook oorzaak. Hortensia gaat ook niet standhouden aangezien die niet tegen droogte kan. De klimophaag moet geen probleem zijn.

Ik denk wel dat je met de aangehaalde soorten iets moois kunt maken, bovendien ga je geen kosten krijgen die je anders wel gaat hebben. Beregenen, bekalken en bemesten is nooit nodig met een juiste soortkeuze. Zelfs onkruid wieden is zelden nodig onder beukenbomen.

zondag 10 juni 2012 - 17:16
Paull

Paull

@ Pieter2
- bedankt voor de opsomming van de mogelijke planten - mooie lijst om hier rekening mee te houden
- wat is je gedacht over de 'hortensia-in-halve-ton'-oplossing (zou graag uitzicht hebben op een aantal hortensia's)
groetjes
zondag 10 juni 2012 - 20:28
Pieter2

Pieter2

Dan krijg je hetzelfde principe als een hortensia in pot. Als er weinig regenwater tot daar komt moet je natuurlijk regelmatig gaan gieten. Enkele gaten voorzien lijkt me ook aan te raden. Ik vermoed dat het wel moet lukken, maar zoals ik altijd zeg: beplanting kies je adhv de standplaats ipv je standplaats aan te passen aan de planten. Zo werk je ecologisch, economisch en kun je een duurzame beplanting realiseren. Zeker niet bang zijn om iets anders te doen dan iedereen.
maandag 11 juni 2012 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon