menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk in pot

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Hallo,

een vraagje, jullie aronskelken in pot, waar staan die bij jullie? Zon, halfschaduw... zuidermuur...? Hier kan ik ze in volle grond goed houden, maar wil ook een pot op het terras, maar dat wil maar niet lukken...
Nu wil ik dit jaar eens proberen op een plaats op het terras waar de zon meer schijnt? Lijkt jullie dat een goed idee??

Alvast mercikes?
vrijdag 4 mei 2012 - 20:49
PeterW

PeterW

Een grote pot, zonnig en veel water doen het 'm.
vrijdag 4 mei 2012 - 20:54
Larreke

Larreke

Dank je wel! Ik heb vorige zomer een paar knolletjes in een pot gedaan en ze staan ondertussen buiten. Er komen al kleine blaadjes uit!! Ik ga ze nu op de zonnigste plek van het terras zetten en dan hopen dat het wat wordt!

Ik denk dat ze andere jaren te weinig zon kregen, toen kregen ze enkel de late namiddag en avond zon... Nu gaan ze bijna de ganse dag zon hebben!!! We duimen!
vrijdag 4 mei 2012 - 21:07
corrielat

Corrielat

Wil je laten weten of het je gelukt,
ik heb daar nl, ook problemen mee,
vrijdag 4 mei 2012 - 21:35
Larreke

Larreke

ok! Voorlopig komen er al kleine blaadjes tevoorscchijn. Bloemen zal ik dit jaar waarschijnlijk nog wel niet gaan hebben denk ik. De knolletjes waren niet zo groot...
zaterdag 5 mei 2012 - 07:36
Tuinman65

Tuinman65

Hier staan de aronskelken in het filtermoeras van de vijver (in potten). Dus constant met hun voeten in het water. Het zijn eigenlijk van nature moerasplanten.
Ik bemest die ieder voorjaar goed en zo worden die hier zo'n goeie meter hoog met een rijke bloei de ganse zomer en heel veel zeer grote bladeren. Ze profiteren in dat moeras natuurlijk ook van de afvalstoffen die de vissen in de vijver produceren.
Zon hebben ze van 's morgens tot ongeveer 13 uur.
Veel mest en veel water zijn volgens mij van groot belang.
Ik heb een foto geplaatst bij de rubriek "Foto's van uw tuinplanten".

Leo
zaterdag 5 mei 2012 - 12:33
Larreke

Larreke

Goede tips tuinman!
Dank je wel.

Wat water betreft vind je vaak tegenstrijdigheden via google... Ik las inderdaad ook al dat het moerasplanten waren, maar anderzijds lees je dan weer dat ze nogal snel wegrotten als ze te nat staan... Maar jij hebt dus succes met natte voeten. Dan zal dat wel de juiste taktiek zijn! K ga snel eens naar je foto's kijken!!

Mercikes voor de info!
zaterdag 5 mei 2012 - 19:22
corrielat

Corrielat

Ik heb zojuist mijn aronskelk eens bekeken,

maaaaaaaaaaaaaaar....ik zie alleen maar snot,
bevroren?
zaterdag 5 mei 2012 - 19:58
Larreke

Larreke

Oh corrielat, dat zou jammer zijn, maar het zou kunnen... Heb je ze gewoon buiten laten staan in de pot?
Hier haalde ik andere jaren de potten altijd binnen, maar dat liep ook niet goed af. Ofwel waren ze te nat, of wel te droog... Dit jaar heb ik ze met pot en al in de grond ingegraven. En dan afgedekt. NEt zoals ik de aronskelken in de grond behandel. Hier komen ze al piepen. Dus misschien voor jou ook een ideetje voor volgend jaar?









zondag 6 mei 2012 - 08:05
Fons

Fons

Om aronskelken in bloei te krijen moet je ze tijdens de wintermaandeningroei houden, dit betekend minimum 10°c en zo veel mogelijk licht.
Hier bloeien ze vanaf kerstmis tot eind juni juli.

Zo doe ik het: Juli de knollen ontdoen van broedknolletjes bladeren gedeeltelijk verwijderen en verpotten in verse (nieuwe) goede potgrond 15 literpot 8 knollen per pot, bevochtigen.
Zet de pot in half schaduw (geen volle namiddagzon).
Na 6 weken als de knollen aan het groeien zijn vloeibaar plantenvoeding toedienen de normale dosis en dit wekelijks herhalen, persoonlijk voeg ik dan bij elke gietbeurt max 2x per week plantenvoeding toe.
Als de temperatuur te laag word plaats ik mijn planten in de veranda waar de groei erin blijft, ik blijf bemesten (hogerige planten).
Telkenjaar heb ik bloei vanaf de kerst of een beetje later tot in de zomer.
Na de bloei de plant een maand laten opdrogen daarna opnieuw verpotten, en de kring is rond.
Regelmatig een paar buitenste bladeren verwijderen die geen nut meer hebben om de plant luchtig te houden

Bloemen & Planten

zondag 6 mei 2012 - 16:10
corrielat

Corrielat

Wauw,

Fons dit ga ik zeker proberen,
dit zal vast de tip zijn die ik nodig had, bedankt
zondag 6 mei 2012 - 16:28
Tuinman65

Tuinman65

Het verschil met mijn methode is dat Fons ze min of meer behandelt als kamerplant en hier volledig als tuinplant.
Corrielat, hier waren ook enkele planten volledig snot toen ik de winterdekking verwijderde. Ze beginnen nu volop terug te schieten.

Leo
zondag 6 mei 2012 - 18:52
corrielat

Corrielat

Meen je dat echt Leo,????
goed dat ik ze nog heb laten staan,
ik ben zeeeeeeeer benieuwd,
ik zou ziels gelukkig zijn.
zondag 6 mei 2012 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon