menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwijderen van Hop Humulus lupulus

Ga naar meest recente reactie

Brammie

Brammie

Wie kan me vertellen hoe ik Hop (Humulus lupulus) kan verwijderen? Het groeit als onkruid en slingert zich om alle planten heen. Ik ben al bezig geweest om de wortels er uit te halen maar dat lukt niet helemaal. Ik wil liever geen chemisch spul gebruiken vanwege het milieu en vanwege mijn hond.

Alvast dank voor uw reactie!
Groetjes Marlies
vrijdag 3 juni 2011 - 15:55
Matabish

Matabish

En ik zou er zó graag eentje hebben... maar hier zijn ze allemaal verdwenen door de droogte!
Misschien rond de plant een plastic boord in de grond verwerken en afdekken zodat hij helemaal geen water meer krijgt?
vrijdag 3 juni 2011 - 16:02
Brammie

Brammie

Dank! Het afdekken is een goede tip. Het zit helemaal langs de rand van een afscheiding en het komt iedere keer weer terug maar ik ga het zeker proberen.
Als u in de buurt van Amsterdam woont dan bent u welkom om een stek op te halen.
vrijdag 3 juni 2011 - 16:07
Matabish

Matabish

Heel lief van jou, maar 't is een beetje ver!
Mijn dochter heeft er verschillende die zich prachtig om de hoge naaldbomen slingeren, maar bij mij willen ze niet door de droogte!
vrijdag 3 juni 2011 - 16:10
hildavw

Hildavw

Bij ons heeft het toch 3 à 4 jaar geduurd voor wij er volledig van af waren.
Telkens bleven we de jonge scheuten uittrekken, zodat de plant het beu werd.
vrijdag 3 juni 2011 - 20:02
renate67

Renate67

Ik lees graag mee ik heb er ook een bij (gelukkige een stuk) van de schutting die ik al jaen probeer weg te krijgen. Ik probeer it jaar om hem uit te putten door telkens (2x/week) de scheuten weg te trekken ( ik krijg er uitslag van dus moet er nog handschoenen voor aadoen ook of een gezinslid porren, die kunnen er wel tegen)
Renate
zaterdag 4 juni 2011 - 08:20
Mandy

Mandy

In mijn vorige tuin had ik ze ook staan.,..... vreselijk.... Je moet het echt heel goed onder controle houden - door afzetting- want het woekert lekker.....

Je slaapt wel lekker van de bellen onder je kussen
( of was het toch van vermoeidheid????? )
zaterdag 4 juni 2011 - 09:12
groengroentje

Groengroentje

Als je enkel een vrouwelijke hop-plant hebt en geen mannelijke. Dan heb je dus onbevruchte vrouwelijke bellen. Deze worden ook gekweekt voor bier. Maar kan een onbevruchte vrouwelijke bel zich voortplanten via zaad???

Of is het enkel via wortelstok dat deze plant zich kan voortplanten???
vrijdag 10 juni 2011 - 09:52
hildavw

Hildavw

Wij hadden maar één plant staan en toch vonden we zaailingen, verwijderd van de plant. Was het misschien een zelfbestuiver? Al weet ik niet of dat wel bestaat.

vrijdag 10 juni 2011 - 19:45
renate67

Renate67

misschien had iemand anders in de buurt ook maar 1 plant staan
renate
vrijdag 10 juni 2011 - 20:53
iecee

Iecee

de wortel uitgraven , dat moet toch zo moeilijk niet zijn.
volgens mij kunnen ze heel goed tegen de droogte want in mijn vorige tuin zat ik op de droge gele zand en ze woekerden als gekken de hele tuin door en die van de buren erbij
zaterdag 11 juni 2011 - 12:59
renate67

Renate67

Hallo Iecee
hier blijft de hop opkomen onder de schutting (komt aan beide kanten op aan ene kant ligt vlak ernaast een asfalt gemeentepad en aan de tuinkant ligt ook een pad.
Bovendien groeit hij door de kamperfoelie die ik wel graag wil houden.
Dat maakt het toch erg lastig om de wortels uit te graven hoor
Renate
maandag 13 juni 2011 - 09:01
iecee

Iecee

hoi Renate

hij heeft een enorme wortelstok , ik weet het ik heb ook jaren allerlei uitlopers uitgetrokken en 5 meter verder kwam hij weer op maar hij is wel weg ondertussen.
ik heb nu een onbreekbare spa die ik ook als hefboom kan gebruiken , daarmee krijg ik alles eruit
inge
maandag 13 juni 2011 - 09:07
LW

LW

Over hop gesproken,wij hadden ook vrij veel hop in de tuin,die vooral zich nestelde in de beukenhaag.
Na meermaals trachten deze te verwijderen,kwamen deze telkens terug!
Nu heb ik 3 dagen geleden de bladeren bij droog en windstil weer het volgende product op de bladeren verneveld ROUNDUP EXEL deze wordt gebruikt voor het vernietigen van Distels,Netels,bramen,houtachtigen...
En inderdaad de bladeren beginnen te verdoren (bruin worden)=afsterven v/d plant.
Deze plant slingert zich overal vast,ik ben opgelucht dat ROUNDUP EXEL ons de definitieve oplossing heeft bezorgd.

Bloemen & Planten

maandag 28 juli 2014 - 14:25
Bombycilla

Bombycilla

Hoeveel krijg je betaald?
maandag 28 juli 2014 - 15:12
Tuinprins

Tuinprins

Hop is een wortelonkruid en kan zich regenereren vanuit de wortels. Als het blad afsterft wil dat nog niet zeggen dat je definitief van de hop af bent. Die rode klaver (Oxalis corniculata) doet dit ook: als je spuit met RoundUp sterft het blad af maar na een paar weken zie je weer nieuw blad. Daar helpt zelfs RoundUp Excel niet tegen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 28 juli 2014 - 17:15
zuurtje

Zuurtje

Dit riekt naar reclame :
maandag 28 juli 2014 - 18:43
Wannus

Wannus

Toch met de hopbellen een zeer mooie plant in een tuin .
Ik heb vroeger in een andere woonst een aantal jaren
hop gehad , maar na verloop van tijd is de plant niet
meer uitgekomen , ik weet ook niet wat de oorzaak hiervan was.
Als je regelmatig bijknipt kun je ze wel bijhouden , dat lukte
redelijk bij mij , alhoewel ik ook weinig tijd had .
Maar ik knipte toch wekelijks hieraan . De hop groeide ook
over bij de buren , dit was geen probleem , ik had een zeer
goede buur en hij had er geen bezwaar tegen . Integendeel
hij droogde de hopbellen en gebruikte ze voor decoratie .
Waar vind je nu nog zulke buren .
maandag 28 juli 2014 - 19:35
iecee

Iecee

en roundup vernietigd niet alleen de hier vernoemde kruiden maar ook de halve wereld en de indianen in het regenwoud en onze buren en ons allen.
dank u
dinsdag 29 juli 2014 - 00:15
Figo

Figo

Even terzijde...
Toch geweldig dat hier gesproken wordt van round up...
en zie: onderaan komt een overvloedige keuze aan "roundup" produkten


En hop: ik had er , en die is doodgegeaan...en nu ga ik er terug zetten. Wel de goudhop, om een deel van een pergola te laten begroeien...prachtige plant.
Hopranken en bellen zijn heel mooi in (volumineuze) bloemstukken
dinsdag 29 juli 2014 - 10:11
Tuinman65

Tuinman65

En toch is roundup soms de enig mogelijke oplossing.
Iemand ooit al eens die hop in een verwilderde roos Bobby James gehad en niet handmatig klein te krijgen?

Leo
dinsdag 29 juli 2014 - 23:35
iecee

Iecee

soms is glyfosaat inderdaad de enige oplossing, dat klopt maar waarom denk je dat roundup al lang verboden is in veel landen waaronder de scandinavische en dat sommige tuincenta het merk roundup niet meer willen verkopen.

maar ik heb mijn hop wel weggekregen zonder vergif en door de wortels uit te doen
woensdag 30 juli 2014 - 11:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon