menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos New Dawn bij Aldi

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi

Vorige week heb ik een klimroos 'New Dawn' bij Aldi gekocht. Ik heb hem een mooi plaatsje gegeven in de tuin, maar er zit groen spul rond de takken en ik weet niet wat dat is.
Het lijkt een beetje op felgroene was en het is redelijk kneedbaar. Het spoelt niet zomaar van de takken. Ik denk dat ze dat erop doen om het te kunnen verpakken en transporteren, maar ik kan er ook helemaal naastzitten.
Moet dit eraf? En hoe moet ik dat doen? Of kan het geen kwaad en zal het er wel afslijten en groeien de blaadjes er gewoon door?

Hopelijk weet hier iemand raad mee.

Groetjes, Karen
vrijdag 20 maart 2009 - 14:14
annis

Annis

Karen dit groene spul kun je laten zitten. Het zal voor de bescherming of uitdroging van de takken zijn. Ik heb hier ook een aantal struikrozen staan(niet van de Aldi maar een tuincentra) die dit ook hebben. Het zal in de loop van de jaren er wel af slijten.

Annis
vrijdag 20 maart 2009 - 14:41
miriam

Miriam

ja gewoon laten zitten.
ik denk dat ze doen om de snoeiwonden dicht te plakken

hopelijk heb jij meer geluk met je rozen van de aldi want vorig jaar had ik der ook 4 (2 pakken)
zouden normaal klimrozen moeten geweest zijn maar ze bleven flauw.
mss hebben ze een jaartje meer nodig.

Kon het dit jaar toch ook niet laten ,en heb een pieris meegebracht en een rode regen (deze kende ik niet en zag later pas dat hij bij de giftige soorten behoorde,nuja we zullen er wat extra voorzichtig mee zijn)

vrijdag 20 maart 2009 - 15:32
annis

Annis

Miriam een rode regen daar heb ik nog nooit van gehoord. Staat er ook een latijnse naam op.

Ik heb het inmiddels gevonden Cestrum elegans ik wist niet dat ze deze Rode regen noemen. Lijkt me een mooie struik maar moet ook alweer naar binnen.Vaak zijn de planten die ik mooi vind kuipplanten die binnen moeten overwinteren en daar heb ik nu geen plaats voor.

Annis
vrijdag 20 maart 2009 - 16:41
Angelo

Angelo

die cestrum elegans is een zeer mooie plant, en groeit uitbundig en beloont je met veel bloemen.

je moet hem wel goed water geven, want hij verdampt nogal veel, en op warme dagen, hangt hij snel slap


de rozen van de aldi, nja ik heb nooit de juiste kleur zoals op de doos staat afgebeeld, dus is elk jaar een gokje :P

vrijdag 20 maart 2009 - 18:28
printemps

Printemps

heb het ook al gehad

eens een witte aalbes gekocht en die was dan roos van kleur
ook een klimroos die wel heel laag blijft maar de kleur was wel OK

dus ik zal niet zo snel meer iets kopen in een kartonne koker

mvg lentean
vrijdag 20 maart 2009 - 18:35
miriam

Miriam

ha dank je voor de extra info.
over mijne cestrum
ik heb ook moeten googelen want hij is blijkbaar heel weinig gekend.
zelfs op google bleef men schaar.

hij is intussen wel goed aangeslagen.
vrijdag 20 maart 2009 - 19:03
Rita1960

Rita1960

t'ja da's dan jammer, heb vorig jaar bij den Ald.. meerdere soorten (kuip-)planten gekocht. Alles is gegroeid zoals op het karton vermeld. De lantana, de brugmansia's, de tibouchina's, de cassia, de rantonetti's, abutilons, alles is gegaan zoals op het karton vermeld stond.. en ze hebben allemaal de winter overleeft ondanks het feit dat ik met geen van deze ( kuip-)planten ervaring had(heb)

En laten we eerlijk blijven voor 1,49 euri per stuk kun je wat proberen....

Oh ja, voor wat betreft de camelia's de bloemknoppen zitten er nu dik in en als ze uitkomen zal ik ze op de foto zetten en hier publiceren.
Moraal van het verhaal, weet wat je koopt en hoe je er mee om moet gaan.

groetjes,

Rita
vrijdag 20 maart 2009 - 20:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor de info.

Allé, 't zal dus spannend worden wat er uiteindelijk groeit. Maar ik heb het toch niet kunnen laten en heb vandaag weer een framboos in een koker gekocht bij Hubo.

Groetjes, Karen
zaterdag 21 maart 2009 - 19:49
miriam

Miriam

heb ik zien staan ,ik heb daar den weigelia van.
wel iest kleiner maar hij slaagt toch aan precies
zaterdag 21 maart 2009 - 20:22
klixje

Klixje

Ik heb ook een koopje gedaan in de aldi en wacht benieuwd af.
Op de doos stond datura maar op de foto stond een brugmansia
Spannend
dinsdag 24 maart 2009 - 10:00
annis

Annis

De Datura en Brugmansia zijn nauw aan elkaar verwant. Het verschil is dat de Datura eenjarig en kortlevende vasteplant is en de Brugmansia een meerjarige kuipplant. De bloemen bij de Datura staan naar boven en bij de Brugmansia hangen omlaag.Vaak worden de namen nog weleens door elkaar gehaald.
Waren deze planten in Nederland of Belgie bij de Aldi te koop?

groetjes Annis
dinsdag 24 maart 2009 - 10:19
klixje

Klixje

Deze planten waren in Belgie te koop, anderhalve week geleden denk ik.
Hopelijk is het een brugmansia, een paar jaar geleden heb ik zo'n pracht van een plant in de tuin gehad, maar door plaatsgebrek kon ik hem niet overwinteren..
Gelukkig woon ik ondertussen wat ruimer en kan ik me wat meer verdiepen in het tuinleven.
dinsdag 24 maart 2009 - 11:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon