menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kikkerloze vijver

Ga naar meest recente reactie

tomatenkweker

Tomatenkweker

Weet er iemand hoe je een vijver diervriendelijk kikkervrij kan houden?
Wij horen en zien ze zeer graag overdag, maar 's nachts houden ze de hele buurt wakker...
Als iemand een oplossing weet, laat maar komen!!!
maandag 31 december 2007 - 15:44
Plantadvies

Plantadvies

Beste Sybren.

Het beste is om de kikkers te vangen vangen en minstens een kilometer verderop loslaten. Te dicht bij huis vrijlaten heeft tot gevolg dat zij weer terug keren in de vijver.

Plantadvies
maandag 31 december 2007 - 22:10
krissie

Krissie

Sybren ,
ik heb eens gelezen dat kikkers ALTIJD terug komen naar de
plaats waar ze geboren zijn ,hoe ver je ze ook wegbrengt van
hun geboorteplek .
Zo zou je ook geen van elders komende ( of gekochte )
kikkers blijvend kunnen houden .
Of dit waarheid is ,of een fabeltje weet ik niet .
groetjes
Krissie
dinsdag 1 januari 2008 - 17:55
tomatenkweker

Tomatenkweker

dag Krissie,

ooit hebben wij wel eens wat kikkerdril en dikkopjes in onze vijver gestoken,
maar deze gingen steeds weg vanaf ze kikker werden,
nu komen ze van overal rond opeens bij ons aan...
dinsdag 1 januari 2008 - 18:03
krissie

Krissie

ze zijn misschien uit heimwee terug gekomen .
groetjes
dinsdag 1 januari 2008 - 18:06
tomatenkweker

Tomatenkweker

Bij ons in de omtrek zijn zeer veel vijvers hoor, maar nog veel meer kikker, ik denk dat ze een evenwicht zoeken over de vijvers.
dinsdag 1 januari 2008 - 18:09
krissie

Krissie

Sybren ,
ik denk dat een vijver kikkervrij houden
niet mogelijk is , zeker als er veel vijvers in de
buurt zijn .
In onze vijver overwinteren padden ,
elk jaar scheppen we de dril er zoveel mogelijk uit .
groetjes
Krissie
dinsdag 1 januari 2008 - 18:16
tomatenkweker

Tomatenkweker

Wij hebben nu kippegaas over de vijvers getrokken om de kikker eruit te houden,
maar als ze erin geraken krijg je ze er ook niet meer uit hé...
dinsdag 1 januari 2008 - 18:25
Esem

Esem

Als er in de buurt meerdere vijvers zijn dan heb ik zo mijn twijfels, en denk ik dat je nooit zonder kikker zal zijn.
Maar waarom laat je de natuur niet gewoon zijn gang gaan, kikkers waren er vroeger ook en nu nog.
Laat ze toch gewoon hun hun leven leiden.
Gr Eddy ,
dinsdag 1 januari 2008 - 19:55
tomatenkweker

Tomatenkweker

Esem,
Die kikkers mogen er van mij zitten hoor maar mijn vader kan niet meer slapen als deze in de zomer beginnen te kwaken...
Vandaar ons probleem, ze kwaken 's nachts zeer luid...
Zelfs onze buren klagen ervan...
dinsdag 1 januari 2008 - 19:59
Esem

Esem

Ja ik weet het ,ik heb er hier ook wel enkele zitten in mijn vijver.
Maar de buren moeten dan maar watjes in de oren steken,ik kan toch moeilijk de kikkers het zwijgen opleggen.
De natuur kan en mag je niet dwingen,die moet je laten zoals hij is.Wat spijtig genoeg in vele gevallen niet gebeurt.
Wat mij veel meer stoort is dat nu in de winter ik wakker word van het geluid van knallende wapens van de jagers.
Wat ik steeds minder en minder begrijp is ,hoe negatief de mensen toch reageren op geluiden uit de natuur,maar de auto de voorbij vliegen daar wordt maar weinig van gezegt ,en ook deze maken een hinderlijk geluid.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik wat tegen een auto heb hoor(heb zelf ook eentje)ik bedoel alleen maar dat ze ook lawaai maken en daarbij nog eens schadelijke stoffen uitstoten wat kikkers dan weer niet doen hé.
Ik vind dat de mensen terug wat meer respect zouden moeten opbrengen voor dat klein beetje natuur dat er nog rest.
vgr Eddy,
dinsdag 1 januari 2008 - 22:58
tomatenkweker

Tomatenkweker

Is een verhoogde vijver een oplossing om kikkers eruit te houden?
Zoja wat is dan de minimumhoogte?
woensdag 2 januari 2008 - 11:54
printemps

Printemps

zet er anders een vraatzuchtige vis bij
die zal dan wel de eitjes en dril opeten
denk ik zo

mvg

an
vrijdag 4 januari 2008 - 18:15
tomatenkweker

Tomatenkweker

dat is een goed gedacht,
maar er zit al een zonnebaars ik.
ik zal misschien eens kijken voor een grote snoek.
die zal alles wel verjagen...
vrijdag 4 januari 2008 - 18:22
koenh

Koenh

oorwatjes lijken mij de goedkoopste, milieuvriendelijkste, gemakkelijkste en dus beste oplossing. 't is begot ook maar een paar weken per jaar he.
is het de gewone groene kikker, of brulkikkers?
maandag 7 januari 2008 - 16:32
tomatenkweker

Tekst aangepast

Tomatenkweker

Dat is inderdaad een soort van groene kikker,
maar het rare eraan is dat hij de gehele zomer door kwaakt...
en dat begint pas om 10 -11 uur 's nachts tot de zon opkomt...
maandag 7 januari 2008 - 17:34
Boerke

Boerke

Ben het helemaal eens met Esem. Het kikkergekwaak is toch natuurlijk. Ik ga ook niet bij mijn buur vragen om zijn ganzen weg te doen. Heb je dat al eens gehoord?Dat is ook de natuur.
Vroeger,toen ik nog geen kikkers had,had ik ook al kleinere kikkers en kikkerdril in onze vijver gezet. Na enkele dagen was altijd alles weg. Zelfs de goudwindes aten kleine kikkertjes op. En nu, nu zit ik met enkele kikkers die zelf gekomen zijn. Echte blijvers(al 3 jaar). Bij het gras maaien moet ik wel soms oppassen om een kikker of pad te ontwijken bij hun wandelingetje(Hm,Hm.)
zaterdag 12 januari 2008 - 19:00
tomatenkweker

Tomatenkweker

hadden dat nu nog 3 kikkers geweest dan was dat nog oké,
het probleem is dat het hier om tegen de 30 kikkers gaat!
maar we zullen eraan moeten wennen denk ik.
zaterdag 12 januari 2008 - 19:10
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

In onze vijver overwinteren padden ,
elk jaar scheppen we de dril er zoveel mogelijk uit .
groetjes
Krissie

Wat is daar dan de bedoeling van? Die maken toch geen lawaai. Ze houden zelfs de slakken-, muggen- en rupsenpopulaties onder controle zodat je de assistentie van Bayer niet nodig hebt.
maandag 14 januari 2008 - 21:50
semperfi

Semperfi

Ja, dertig is heel veel !
Ik vind persoonlijk het gekwaak van enkel kikkers ontzettend gezellig maar Dertig ?????
Ondertussen moet ik mijn vijver volledig schoonmaken ... dus geen kikkers volgend voorjaar.
Mag ik er dan enkele komen lenen ?????
Bob
dinsdag 15 januari 2008 - 19:47
tomatenkweker

Tomatenkweker

voor mij zou dat mogen hoor, maar nu is er een net boven de vijvers dat ze er normaal niet meer in kunnen. als er dan komen kunnen we ze meestal gewoon van die netten rapen.
maar ge moet ze dan ook nog kunnen vangen eh...
Dat is het grootste probleem...
dinsdag 15 januari 2008 - 19:57
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Tomatenkweker man, ik denk dat je fout redeneert. Met dat net zullen ze er niet uit kunnen vrees ik.
Als het groene kikkers zijn, dan overwinteren ze stellig in de modder op de bodem van uw vijver.
Om de 'plaag' (?) onder controle te krijgen zou ik in uw plaats, als lange termijnoplossing, ieder jaar ook stelselmatig de kikkerdril verwijderen en wegschenken aan mensen die er zoeken.

En aan Semperfi:
Als Loppem voor jou niet te ver ligt, ik heb er eind november uit 1 vijver bij het plaatsen van nieuwe folie ongeveer 200 (!) verzameld in alle maten en kleuren en overgebracht naar een andere vijver.
Het steekt bij mij ook niet op een paar kikkers meer of min. Er waren wel veel bruintjes bij. Dat is de stilste tak van de familie.
dinsdag 15 januari 2008 - 20:12
tomatenkweker

Tomatenkweker

wij hebben eerst de vijvers volledig uitgekuist voor dat we er de netten op deden, zodat er zeker geen meer inzaten.
dinsdag 15 januari 2008 - 20:18
semperfi

Semperfi

Was feitetelijk als grapje bedoeld, maar .....
Als je groene kikkers op overschot hebt, en er hier in mei nog geen zijn ????
Mag ik dan komen rapen ?????
In België is er niets te ver. Effe Dieselen en je bent overal ...
Bedankt bij voorbaat,
Bob
dinsdag 15 januari 2008 - 20:33
jdcoster

Jdcoster

OK. Jij onthoudt dat? Spreken we af in mei of in eind juni met de open tuindagen?
dinsdag 15 januari 2008 - 20:49
semperfi

Semperfi

YEPS , dat zou tof zijn
Bob
dinsdag 15 januari 2008 - 23:22
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Beste tomatenkweker,

Overwegende dat je met zoveel kikkers zit kun je misschien overwegen uw naam te veranderen in "tomatenkwaker"?

Ik heb twee voor de hand liggende oplossingen. De eerste is voor uw vader.
Ik adviseer hem; aangezien die kikkers bij nacht kwaken; om overdag te slapen of .....om dat juist niet te doen. Mijn hond slaapt ook dag en nacht maar die hoort zelfs bij nacht muizen lopen in de tuin.
Dat is heel genant voor mij want hij slaapt in zijn mandje op mijn slaapkamer. Maar omdat het mijn hond is mag hij natuurlijk een beetje meer als de honden van de buren.
Niet teveel slapen is het beste middel dus; om als je wel slaapt; geen kikkers te horen.

Een voor de hand liggende oplossing is ook een bord maken met daarop in grote letters :"Hier zitten kikkers!". Je zet dit met de tekst omhoog naar de hemel gericht en binnen de kortste tijdspanne heb je een paar reigers op bezoek die van uw probleem zullen afhelpen. Je moet alleen wel een paar dagen geduld oefenen want bij deze methode krijg je alleen reigers op bezoek die kunnen lezen en die vliegen zo dik niet.

Ja, kikkers zijn echt een probleem. Ik heb er ooit ook eens een paar in mijn tuinvijver gehad.
Tot mijn buurvrouw beweerde dat mijn kikkers de oorzaak waren dat haar drie bouviers nachtlawaai maakten. In het najaar bleken het echter de katten van andere buren te zijn die die bouviers wakker hielden. Op den duur kwam het zover dat de hele buurt met mekaar overhoop lag.

Uiteindelijk; na jaren misverstanden; bleek dat menselijke kleingeestigheid de oorzaak was van alles
en sinds gaat het beter. Die bouviers slapen nu snachts in de kelder van de buurvrouw; natuurlijk het zijn haar honden en in mijne kelder komen ze dus niet in; en af en toe kwaakt er ergens nog wel een kikker of zingt er een merel in het ochtendgloren maar niemand schijnt daar nog last van te hebben. Alleen is er nog een buur die met een haan zit. Die gaan (zowel die buur als die haan dus) binnenkort miserie krijgen denk ik want er zijn er al een paar op oorlogsvoet. Ik vermoed dat die haan binnenkort ook een in een verdieping onder de grond gaat huizen ofwel........ wie weet?

It's a never ending story!

Zo het niet kunnen dat ons territorium te klein is voor teveel mensen in onze buurt? Mijn vraag is dan ook: "Zijn er teveel mensen of kikkers?" Want meestal ook zijn het soortgenoten die in het dierenrijk met mekaar overhoop liggen. En overwegende dat er een hele hoop "breedsmoelkikkers" onder ons zitten geeft dat natuurlijk met die "kwakende kikkers" een overpopulatie.

Groetjes



Polidor
maandag 3 maart 2008 - 21:11
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hoera!!!!

Vorige week toen het zonnetje scheen hebben in mijn tuinvijvers zich reeds een paar groene kikkers en padden laten zien. De beestjes hebben mij persoonlijk bedankt om hun verdediging te hebben opgenomen. Ze hebben mij expliciet beloofd om dit jaar nog beter hun best te doen bij het liquideren van schadelijke insecten en slakken in mijn tuin.
Binnenkort herleef ik dus als ik op de zitbank naast de vijver zit bij valavond.
Mogelijk heb ik terug de nachtgaal die boven in mijn notenboom zijn mooiste melodieën zingt. Heb ik ook terug mijn vleermuizen die die vervelende steekmuggen komen liquideren.
En heb ik ook mijn kikkers dus die af en toe eens kwaken.
Want als zij niet kwaken komt ook die nachtegaal niet want dan weet deze dat er onraad is van katten.
Die hoor je dan wel niet; behalve in de kattentijd; maar dat betekent niet dat ze daarom zo'n lieve beestjes zijn. Ze komen wel naar mijn tuin omdat er steeds wel een vogelnestje ergens zit waarin zulke malse appetijtelijke brokjes zitten. Maar voor de eigenaar zijn het toch ook zo'n lieve beesten.
Het is maar hoe je het bekijkt nietwaar! En ze weten dat ik ze liever zie gaan dan komen.
Express komen ze dan ook steevast hun behoefte doen op mijn nieuwe zaaisels.
Maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt dat daarom die katten weg moeten.
Alhoewel vorig jaar heb ik er weer een viertal jongen naar het asiel moeten brengen. Daar denken ze dat ik een kattenbeul ben. Maar ik kan toch niet alle katten uit de geburen; waarvan de eigenaar
het vertikt om zijn poes te laten steriliseren; gaan grootbrengen als de moeder ze in mijn tuin ergens deponeert uit veiligheidsoverwegingen. Want kindjes die poezen willen willen ook wel een hond nietwaar. Begrijpelijk dat de kat er met haar kroost dan onderuit trekt.
Ik weet het. Ze zijn toch zo lief mijnheer. Kinderspeelgoed ja! Als mijnheer en mevrouw met vakantie gaat blijft poesje dikwijls alleen achter zonder eten en drinken. Och ja, ik geef ze dan soms wel wat te eten uitzonderlijk. Het is tenslotte dat beest ook zijn fout niet dat mensen onverantwoordelijk zijn.
En als ik ze wat te eten geef spaart dat de vogeltjes. Denk ik toch.
Tot besluit vraag ik mij dus toch af waar nu feitelijk het probleem zit.
Zijn het de kikkers of de padden, de vogeltjes en honden of katten of .......zijn het de mensen?
Want in mijn omgeving zijn een ruim gedeelte van die kattenliefhebbers geen mensen maar breedsmoelkikkers. En redenen tot verontschuldiging zijn er altijd. Als de kleine zijn goedkoop speelgoed bui is en als die smerige kat van honger een varkenshaasje gejat heeft van te keukentafel mag ze zelfs het huis niet meer in en is de ellende voor de geburen. Of ze gaan er in het beste geval mee naar het asiel waar ze met de glimlach en de zekerheid vertrekken dat poes wel een andere thuis zal vinden. Want hun poes krijgt natuurlijk nooit dat fatale spuitje. Trouwens die poes is ook nooit hun poes. Het is er bijna altijd eentje die is afgezet. En wablief, ze durven daar zelfs een gift vragen bij de opname van die kat! Ongehoord!!! Nu moet ik nog gaan betalen ook nog voor andermans miserie!
Volgende keer mij niet meer gezien hoor. De oplossing is voor de hand liggend. Breng de verplichting in voege dat dat goedkoop kinderspeelgoed een identificatie-implantaat krijgt en als het geld kost
zal de ellende wel afnemen
Waarschijnlijk krijg ik weer geen enkele reactie op bijgaand schrijfsel.
Dus ik hoor graag mijn kikkers. Wanneer die tevreden lijken weet ik dat de poezen niet op oorlogspad zijn in mijn tuin. En ook de nachtegaal weet dat dus.
Wat mij betreft sluit ik dus deze topic af want dat mannetje hieronder; dat zijn hoedje afdoet; begint al een serieuze kletskop te krijgen van dat hoedje op en af te doen zonder tegengroet.
Groetjes nogmaals dus.


Polidor
maandag 24 maart 2008 - 18:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon