Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/rugvriendelijk_tuinieren

Rugvriendelijk tuinieren

Vroeg of laat wordt iedereen er wel eens mee geconfronteerd: rugklachten!

Tuinieren is voor velen een ontspanning maar uiteraard is het ook dikwijls noeste arbeid waarvan je de gevolgen pas ’s avonds voelt eenmaal je in de zetel ploft en er amper terug uitgeraakt. Nu kan je met een aantal zaken rekening houden om te voorkomen dat je ’s avonds amper nog uit de voeten kan. Bekijk tuinieren als een sport: opwarmen is dus een absolute must. Doe enkele eenvoudige maar doeltreffende stretchoefeningen alvorens je de tuin intrekt. Als het koud is wacht je beter met zware klussen tot het later op de dag is opgewarmd. Vermijd ook repetitief werk, zorg voor veel afwisseling in uw houding en neem af en toe een welverdiende pauze en zorg ervoor dat je voldoende vloeistof opneemt. Zoek hulp bij het opheffen van zware objecten en ga goed door de knieën terwijl je rug een rechte houding blijft aanhouden. Gebruik de kruiwagen zoveel mogelijk bij het transporteren van allerhande tuinmaterialen. Denk eraan je kruiwagen ook lichtjes op te tillen vanuit de armen om je rug te ontlasten. Draag eventueel een aangepaste gordel om je rug te ondersteunen.

Tuintips voor mensen met rugproblemen

  • Vermijd zoveel mogelijk onbegroeide plekken in de tuin. Zo krijgt onkruid minder kans en moet je bij gevolg minder wieden. Gebruik ook mulch of schors, zij remmen het onkruid af en houden de bodem vochtig zodat je ook minder moet bewateren.
  • Maak gebruik van verhoogde plantenbedden om de buigbewegingen te reduceren. Hou de plantbedden ook smal zodat je niet onnodig over het gehele bed moet gaan hangen om onkruid te wieden.
  • Probeer het in een kleine tuin eens zonder stukje gazon, dit betekent uiteraard ook dat je niet hoeft te maaien.

 

2-in-1: harken en schoppenTuinmateriaal voor mensen met rugproblemen

  • Gebruik tuintools met lange stelen. Sommige gereedschappen hebben zelf telescopische stelen om het werk nog gemakkelijker te maken.
  • Gebruik snoeischaren met een ratelsysteem. Dit maakt snoeien gemakkelijker en ontlast zowel de schouders als de rug doordat je minder druk uit moet oefenen. Ook de messen scherp houden scheelt een slok op de borrel.
  • Zelf een eenvoudige snoeischaarholster zorgt ervoor dat je steeds je materiaal dicht bij de hand hebt en niet steeds hoeft te bukken om het op te rapen.
  • Gebruik een tuinslang met een automatisch rolsysteem of gebruik een automatisch irrigatiesysteem in jouw tuin of moestuin. Gebruik geen zware gieters of emmer en als je het toch doet, doe ze halfvol.
  • Gebruik voor zittend werk een aangepast bankje die je kan helpen om zonder veel problemen terug recht te komen. Op die manier zijn ook je knieën beschermd.
  • Gebruik zoveel mogelijk ‘twee in één’ toestellen: wat dacht je bijvoorbeeld van een hark en een schop tegelijk en dit in een vederlichte uitvoering.

 

Planten voor mensen met rugproblemen

  • Plant vooral traag groeiende heesters, deze vragen heel wat minder onderhoud dan eenjarigen en vaste planten.
  • Zet planten in grote hoge potten om ze makkelijker te bereiken. Zelf groenten zoals courgetten, aardappelen en sla kan je met gemak in potten kweken. Gebruik een wagentje of een kruiwagen om ze te vervoeren.
  • Heeft u een voorliefde voor fruit, kies dan voor halfstam fruitbomen of dwergvormen die van fruitplukken een gemak maken. Ook bij leifruit kan je plukken vanuit een comfortabele houding of positie.
  • Probeer onkruid zoveel mogelijk te onderdrukken door het gebruik van bodembedekkende planten.

Moestuiniers en tuiniers kunnen het ook doen zonder te spitten. Door jaarlijks in de late herfst een laag goede compost of mest over de groeibedden uit te spreiden en die door levende organismen zoals bijvoorbeeld regenwormen in de grond te laten verwerken hoef je de bodem eigenlijk niet te spitten.
Velen beweren zelf dat je op die manier de gelaagdheid van de bodem intact houdt en dus de bodemstructuur niet verstoort. Uiteraard dien je vooraf wel te wieden en min of meer te nivelleren.  Een tweede laag mulch of compost kan worden aangebracht tijdens het groeiseizoen om de bodem vochtig te houden en het onkruid te onderdrukken.


#4047

Auteur: Thomas
Redactie Tuinadvies
http://www.tuinadvies.be/tuin/145930/thomas-p