Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/kolen_winter_spruitjes_broccoli

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.nl   /    zaterdag 28 maart 2020

Kolenfamilie op het wintermenu

Op hete kolen… of een winter met kool van bij ons!

Niets warmer dan kolen.
Voor alle duidelijkheid: we hebben het wel degelijk over de mooie variatie Flandria-kolen die – mogen we hopen – menig herfst- en wintermenu zullen sieren.
Kolen zijn een grandioze voedingsbron. Als groente het superlatief der superlatieven.
Nochtans niet duur, in ons land overal verkrijgbaar, gevarieerd in kleur- en smaakpalet, te bereiden in veel texturen… en vooral supersupersupergezond.
Rode, groene, witte kool en dan bloemkool, broccoli, spruitjes… Geef toe. Een mens in deze tijden kan niet zonder.
Koud, lauw, warm of gegratineerd,gestoofd met een appeltje en een handvol rozijnen… , of met een vleugje mosterd, een korreltje koriander, in de oven of in de pan, op de grill of gewoon puur puur…
Hier wordt een mens beter van. Het beste onder de zon in de wintermaanden. Voedzaam tot en met, maar arm aan calorieën!

De familie in een (kolen)dop: 

  • Kolen kennen we in onze keuken als wittekool, rodekool of groene kool. Ze behoren tot de familie van sluitkolen of kropkolen. Ook zuurkool behoort tot deze familie.
  • Spruitjes zijn dan weer een neef van de kolensoort en zijn een controversieel thema in de keuken vooral vanwege hun uitgesproken smaak. Maar net daardoor zijn ze weer anders en vervullen ze in veel trendy restaurants de menukaarten als ‘traditional hype’.
  • Bloemkool is, met zijn extreem uitgegroeide bloeiwijze, echt iets van bij ons à la Flandria. Een bloemkool koop je mooi compact en rond, zonder vlekken en wit van kleur. De knoppen zitten dicht bijeen en de bladeren zijn nog fris, knapperig en mooi groen.
  • De bladeren van gelijk welke kool maken overigens een fris typisch knapgeluid wanneer ze je met de hand afkraakt.
  • Broccoli verovert de harten van alle kookfanaten. Er is de kleur, er is de smaak, er is de complexe mix van gezondheidsbevorderende aspecten. Broccoli ontbreekt nooit in de keuken van de fijnproever, de asceet, de genieter op dieet, kortom… de mens met gezond verstand.

Wat maakt deze familie nu zo uitzonderlijk als het voeding betreft?

  • Alle kolen zijn caloriearm en passen dus perfect in elk dieet
  • Kolen bevatten veel vezels
  • Rijk aan vitamine A, C
  • Rijk aan vezels en mineralen
  • Groene koolsoorten zijn ook rijk aan antioxidanten zoals polyfenolen en betacaroteen. Deze stoffen zijn vooral belangrijk door hun preventieve werking wat kanker betreft (darmkanker, prostaatkanker…) en gaan ook het verouderingsproces tegen.

Rauw of warm?

Veel mensen denken dat rauwe groenten het meeste voedingselementen bevatten. Op zich waar natuurlijk, want alle elementen zijn aanwezig in de groente zoals ze geteeld of gekocht wordt. Maar ons lichaam kan niet alle voedingsstoffen rauw opnemen. Zo neemt onze maag het zetmeel in een rauwe aardappel, net zoals bepaalde stoffen in rauwe broccoli of bloemkool moeilijk op. Zeker vezels en eiwitten worden optimaal opgenomen na verhitting.  


Broccoli

Broccoli  

Broccoli vormt zowat het summum. Uit onderzoek blijkt dat broccoli sulforafaan bevat, die zowel antioxidanten als enzymen in immuuncellen activeert. Alle ingewikkelde chemische formules daargelaten, hoef je alleen te onthouden dat broccoli alle ouderdomsziektes bestrijdt zoals diabetes, reuma, aderverkalking en ook ons immuunsysteem onderhoudt. Dat laatste is zeker niet onbelangrijk willen we ons wapenen tegen een mogelijke griepaanval.  

Enkele gezonde recepten:

Varkensmignonnette met broccolipuree
Ingrediënten voor 4 personen: 2 stengels broccoli, 300 g bloemige aardappelen, 3 eetlepels melk, 4 varkensmignonnettes, 1 eetlepel mosterd, 1 eetlepel vetstof, peper, zout, nootmuskaat.

Spoel de broccoli. Snijd de roosjes van de stengels en schil de stengels. Laat ze 20 minuten koken in gezouten water en voeg vijf minuten vóór het einde van de kooktijd de roosjes toe. Giet af onder de koudwaterkraan, zodat de broccoli haar kleur behoudt.
Kook ondertussen de geschilde aardappelen gaar in gezouten water.
Stamp de broccoli met de aardappelen en de melk tot een puree. Breng die op smaak met peper, zout en nootmuskaat.
Strijk de mignonnettes in met de mosterd. Bak ze op een niet te hoog vuurtje in de vetstof

(2 tot 3 minuten aan weerszijden) en serveer ze met de puree.
 

Gevulde groenekoolpakjes
Ingrediënten voor 4 personen: 1/2 groene kool, 1 tomaat, 1 eetlepel olijfolie, 1 ui, 1 teentje knoflook, 200 g rundergehakt, 2 takjes verse tijm, 1 snuif cayennepeper, peper, zout.

Maak de bladeren van de kool voorzichtig los van elkaar. Houd de acht mooiste bladeren opzij. Hak de rest van de kool fijn.Blancheer de koolbladeren 3 minuten in gezouten water. Schep ze uit de pan, laat ze uitlekken op keukenpapier en houd ze warm.
Pel de tomaat, snijd ze in vieren, verwijder de pitjes en snijd het vruchtvlees in grote stukken. Verhit de olijfolie, fruit er de gesnipperde ui en het geperste knoflook in. Voeg de tomaten en de gehakte kool toe en laat 10 minuten zachtjes stoven. Voeg dan het rundergehakt toe en laat al roerend bakken tot het gehakt in korrels uiteenvalt. Kruid met peper, zout, de tijmblaadjes en de cayennepeper en laat nog 10 minuten op een zacht vuurtje verder garen.

Presentatietip: Bekleed vier individuele kommetjes met telkens twee koolbladeren. Vul ze met het stoofsel en vouw de bladeren dicht. Knoop een siertouwtje of wat raffia rond het kommetje zoals de verpakking van een geschenkje.

#2230

Bron: Lava