Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/het_oog_wil_ook_wat

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.nl   /    woensdag 26 juni 2019

Het oog wil ook wat!

Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat voeding een rechtstreekse impact heeft op verschillende oogziekten. Groenten en fruit bekoren niet enkel de ogen met hun kleurenpracht en vormsterkte. Nee, ze bewijzen enorme diensten als het er om gaat het verouderingsproces van het oog tegen te gaan.
Groenten en fruit bevatten krachtige antioxidanten en deze zijn in staat de vrije radicalen in de ogen te neutraliseren. Deze vrije radicalen kunnen namelijk na verloop van tijd onomkeerbare schade aanrichten aan ons oog.

Nicolas Guggenbühl, voedingsdeskundige en verbonden aan de Brailleliga beweert dat er een rechtstreeks verband bestaat met ziekten zoals cataract, diabetische retinopathie en leeftijdsgebonden maculadegeneratie (de voornaamste oorzaak van extreme slechtziendheid op latere leeftijd in de Westerse wereld en te wijten aan veroudering van het centrale netvlies waardoor de kwaliteit van het centrale zicht wordt aangetast en nagenoeg verdwijnt). Natuurlijk kunnen met groenten en fruit niet alle ziekten voorkomen worden, maar in alle geval is hun invloed niet te onderschatten en worden de risico’s beperkt.

Guggenbühl stelde zelfs een top 30 van groenten en fruit op, die goed blijken te zijn voor onze ogen. Daarvoor baseerde hij zich op de totale activiteit van antioxidanten (lipofiel en hydrofiel), het gehalte aan luteïne en zeaxantine, het gehalte aan lange keten omega 3 (EPA + DHA), het gehalte aan mono-onverzadigde vetzuren, het zinkgehalte, …

Voor een goed zicht, raadt Nicolas Guggenbühl aan te variëren in onze groenten- en fruitkeuze (opmerking: geen enkele groente of fruit wordt afgeraden!).
Gemiddeld 400gr (5 porties) groenten en fruit per dag wordt als ideaal beschouwd. Varieer en kies het liefst voor seizoensgebonden groenten of fruit.

Fruit

Groenten

Andere

Blauwe bosbes

Broccoli

Peulvruchten (rode bonen, zwarte bonen, linzen, …)

Veenbes

Spruiten

Vis, vooral de vettere soorten (sardien, haring, makreel, zalm, …)

Braambes

Artisjok

Olijfolie extra-vierge

Gedroogde pruimen

Spinazie

Volkoren granen (tarwe, rogge, quinoa, …)

Framboos

Waterkers

Dopvruchten (walnoten, amandelen, hazelnoten, pistachenoten, …)

Aardbei

Rode kool

Schaaldieren (oesters, garnalen, …)

Kers

Gele paprika

Zaden en pitten (zonnebloem, pijnboom, lijnzaad, …)

Pruim

Rode biet

Speltbrood type pumpernickel

Appel

Asperge

Havervlokken

Dadel

Ui

Groene thee

#2707