Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/groenten_eten

menu
Tuinadvies

Enkele regels voor het behalen van uw dagelijkse portie groenten en fruit

Minstens 400 gram groenten en fruit per dag eten

Hoe doet u dat?

In zijn Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan drukt Rudy Demotte, minister van Volksgezondheid, ons nu op het hart minstens 400 g groenten en fruit per dag te eten – en liefst zelfs meer. Maar hoe doen we dat?

Omdat we moeilijk de hele dag een weegschaal op zak kunnen houden, kunnen deze acht vuistregels helpen de aanbevolen hoeveelheid te halen zonder wegen of tellen:

  • Verdeel uw dagelijks verbruik over twee stuks vers fruit en 300 g verse groenten.
     

  • Eet één stuk vers fruit bij het ontbijt en een tweede stuk vers fruit (of een handvol klein fruit) als tussendoortje in de voor- of de namiddag, als hapje bij de televisie of als dessert.
     

  • De 300 g verse groenten verdeelt u over de tweede broodmaaltijd, de warme maaltijd en/of één tussendoortje.
     

  • Geef voor de tweede broodmaaltijd de voorkeur aan een salade van rauwe groenten (slasoorten, tomaten, komkommer, radijsjes, witloof, knolselderij…). Zorg dat de helft van het bord met rauwkost gevuld is of kies voor een broodje met een ruime portie rauwkost. Zo komt u al snel aan 100 g groenten.


 

  • Voor de warme maaltijd vult u de helft van het bord met een bereide groente of groentemix (gekookt, gestoomd, gestoofd, geroosterd, gewokt…), één vierde met aardappelen, pasta of rijst en één vierde met een stukje vlees, vis of gevogelte. Een half bord staat gemakkelijk voor 200 g groenten (zeker als u vertrekt van een niet gekookte hoeveelheid van 250 g per persoon).
     

  • Een groentetussendoortje kunt in folie of een plastic doosje gemakkelijk met u meenemen: denk aan minitomaten, blokjes of staafjes komkommer, frietjes van rauwe wortel of knolselderij, roosjes bloemkool of broccoli, witloofblaadjes enz.
     

  • Gebruik de 200 g groenten van de warme maaltijd om kleur op het bord te brengen. Van sneeuwwitte knolselderij en groene kropsla over oranje paprika’s en rode tomaten tot gele courgettes: in groenten vindt u bijna alle kleuren. Zo wordt gezond eten ook nog een streling voor het oog.


#598