Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
Mijn Vuurdoornstruik stond in april nog mooi groen in het blad.
Toen kwamen de bloempjes en ineens is een deel van de struik
verdort. Dit gebeurde vorig jaar voor het eerst. Plant krijgt geregeld voeding.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Kan eventueel 'bacterievuur' zijn. Dit is een aantasting die regelmatig voorkomt bij vuurdoorn. Bacterievuur wordt veroorzaakt door de bacterie Erwinia amylovora. Er is weinig tegen te doen. Eventueel de aangetaste takken wegsnoeien tot in het gezonde hout. ZEER BELANGRIJK is hierbij is dat je na iedere 'knip' je snoeischaar ontsmet met spiritus of alcohol. Bacterievuur is namelijk zeer besmettelijk en je wilt het niet verder in de plant verspreiden.
Het zou een vroege aantasting kunnen zijn (in het jaar). In veel jaren zien we bacterievuur pas later optreden. Planten lopen echter dit jaar nog steeds enkele weken voor op andere jaren. Bovendien heb ik op basis van je verhaal het vermoeden dat de ziekte vorig jaar al in de plant is gekomen dus de besmetting is al aanwezig.
In Nederland geldt in sommige gebieden (bufferzones) de verplichting om aangetaste bomen en struiken te rooien.
Beste Tuinprins, dan voor de reactie. Ik kan nergens ontdekken of bacterievuur alleen in het voorjaar optreed en in het najaar verminderd, want mijn vuurdoorn zag er vorig jaar ook zo verdort uit. Maar vorige maand weer fris groen.
Beste Dries944. Deze plant staat al ruim 20 jaar op deze plek. Ik woon hier nu 4 jaar. Het zou natuurlijk kunnen dat de bestrating regenwater tegen houdt, maar er ligt nog een grasveld voor dat 80cm brede tegelpad. Dus vocht genoeg in de grond denk ik. Maar ik weet het niet....het zou kunnen.
Bacterievuur zie je meestal verschijnen in de (voor)zomer. Vooral bij zwoel, onweersachtige weer slaat het toe. Bacterievuur wordt overgebracht door o.m. insecten, vogels en via besmet snoeigereedschap. Het voorkomen van een bacterievuuraantasting is lastig als die kan worden overgebracht door insecten en vogels.
Vuurdoorn kan met weinig plek toe. Ik ken diverse exemplaren die een gelijke standplaats hebben als op bovenstaande foto en er tot op heden gezond uitzien.
Er zijn nog veel meer planten die gevoelig zijn voor bacterievuur o.m. lijsterbes, krentenstruik, dwergkwee, perenboom etc.