menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passievruchten

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Ze zijn op komst,maar weet iemand hoe lang de rijptijd duurt?

Fruit

dinsdag 14 juli 2009 - 19:31
LauraK

LauraK

Hallo Victor,

Leuk dat er vruchten aan je passiflora zitten! We hebben dat twee jaar geleden ook
gehad, en de vruchten rijpten vrij snel (twee à drie weken), maar ik moet er wel
bij vertellen dat het toen heel lang mooi zonnig weer is geweest. De vruchten zijn
rijp als ze gekleurd en zacht zijn. Bijgevoegd een foto van onze vruchten van twee
jaar geleden -het ging in ons geval om de Passiflora caerulea.

Groeten van Laura.

Fruit

dinsdag 14 juli 2009 - 20:42
depauws

Depauws

Victor

De vruchten zijn rijp als ze geel zijn, ze voelen dan zacht aan.
Omdat er regelmatig ( elke dag) bloemen ontstaan over een lange periode is de oogstperiode ook erg lang.
Smakelijk.
Groeten
Silvain
dinsdag 14 juli 2009 - 20:57
wim1970

Wim1970

Victor,

van welke passiflora zijn dat de vruchten???

Ik heb sinds dit jaar ook 2 passiflora edulis planten.
In begin deden ze het niet zo goed...maar nu ben ik net terug van 3 weekjes vakantie in Peru, en hangt aan een plant een vrucht. Dus ik heb de bloem nooit gezien.

Ben wel bang dat de vrucht leeg gaat zijn...daar er geen andere passiebloemen in de buurt in de bloei waren...

Groeten

Wim
dinsdag 28 juli 2009 - 01:21
wim1970

Wim1970

Hier even een foto van mijn eerste en helaas tot nu ook enigste vrucht

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 28 juli 2009 - 12:13
danny2

Danny2

Hallo Wim, denk niet dat je vrucht leeg is, bijen of wespen kunnen deze ook betuiven. Probleem bij de edullissen is dat de stampers meestal omhoog staan en zodoende de bijen wel stuifmeel opnemen op hun rug doch de stamper niet raken, gebeurd dit wel krijg je dus vruchten, heb trouwens nog nooit een lege vrucht gehad bij de edulis.
Het duurt trouwens 2 à 3 maanden eer deze rijp zijn.

groetjes danny
woensdag 29 juli 2009 - 21:36
wim1970

Wim1970

Hoi Danny,

ok, dan kijk ik met vertrouwen uit..en maar wat geduld hebben!

Trouwens, het plantje komt van bij jou dus het is zeker met liefde behandelt!!! In het begin had het plantje het een beetje moeilijk, vele bladen werden geel maar nu doet de plant het goed!

Wim
woensdag 29 juli 2009 - 23:37
Victor44

Victor44

Danny,
Bedankt voor de informatie ,nu heb ik toch al een gedacht wanneer ik er rijpe mag verwachten,ik heb er heel veel hangen,het is het 2de jaar van vruchtdracht.
Ik zaaide ze een 3 tal jaren zelf,en had de zaden besteld,in het begin had ik meerdere soorten staan,maar door de strenge winter heeft slechts één soort het overleefd en dat is de edulis.Ook de Incarnata had ik verleden jaar nog staan,maar ook die heeft het begeven. Ze stonden het eerste jaar in potten in de tunnel,maar verleden jaar heb ik ze in de grond geplant ook in de tunnel ,ze bedekt met wat bladeren en folie en zo is ze toch de winter doorgekomen,ondertussen heeft ze al verschillende nieuwe planten gevormd.
Grtn
Victor
donderdag 30 juli 2009 - 21:02
wim1970

Wim1970

Mijn passiflora edulis plant had 6 vruchten en staat nu sinds november boven op de zolderkamer aan het venster.

Maar nu beginnen de vruchten te verschrompelen...toch niet normaal , lijkt me daar ze nog niet verkleurd zijn tot bruin.

Teveel water gegeven heb ik ze zeker niet.

Weet er iemand raad ? Wat heb ik misgedaan zodat ik dit volgende keer kan vermijden!


groetjes

wim
maandag 7 december 2009 - 09:09
Victor44

Victor44

Mijn edulisvruchten zijn ook groen gebleven,als ze beginnen verschrompelen betekend dit dat ze rijp zijn.
grtn
maandag 7 december 2009 - 19:41
wim1970

Wim1970

oh echt? ik dacht dat die edulisvruchten bruin/rood moesten worden voordat ze rijp waren!

Morgen eens eentje open doen dan...om te kijken...maar vind het toch raar dat ze groen blijven!
maandag 7 december 2009 - 19:54
danny2

Danny2

Oei, vermoedelijk te weinig water en voeding gegeven. De vruchten kleuren normaal paars en dan pas verschrompelen ze en zijn ze goed rijp. Normaal verkleuren ze lichtjes en vallen dan vanzelf af en rijpen dan 14 dagen na.
De groene die in de bak liggen zijn niet rijp gewoon blijven haken achter de draad en worden allicht niet rijp.

groetjes danny

Fruit

maandag 7 december 2009 - 20:06
wim1970

Wim1970

dat zou kunnen ja....
maar zo leren we voor de volgende keer he!!!

Maar nu alle vruchten af zijn, mag ik ze toch flink snoeien, niet??

Trouwens nog een vraagje, Danny.....zo rond oktober begonnen de bloemen echt te komen, maar zat er nauwelijks of geen stuifmeel meer op de meeldraden, om ze met het penseeltje te bestuiven!! (toen stond de plant al binnen)
Is dat mogelijk, door het tijdstip of ???
maandag 7 december 2009 - 21:53
danny2

Danny2

Je kan, mag ze nu flink snoeien, ze zullen niet lang stilstaan maar al vlug nieuwe scheuten maken en als het weer meezit al in maart nieuwe knoppen aanmaken.
Dat er in oktober minder stuifmeel is niet waar, wel dat het twee dagen duurt eer ze voldoende hebben aangemaakt, door het mindere zonlicht bloeien ze ook meerdere dagen.

groetjes danny
dinsdag 8 december 2009 - 18:38
wim1970

Wim1970

Ik ging vandaag eens kijken en op de grond lag deze vrucht!! Dus die zal weldra rijp worden! Het is de vrucht die ook als eerste op de plant stond.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dus Danny, kan ik beter na 2 dagen of zo, de bloem proberen te bevruchten met een penseeltje?? Maar is de bloem dan nog wel open, als de plant binnen staat?

En dan ga ik deze week mijn planten een beetje snoeien!!

Merci voor de info, Danny!

dinsdag 8 december 2009 - 19:59
tillyweerm11

Tillyweerm11

Mijn eerste passie plant. Van de aldi. 3.95. Deze zomer volop in bloei, nu vandaag nog ruim 20 bloemen, en wel honderd knoppen! Sinds deze week 1 groene vrucht. Hoeveel vruchten kunnen hier nog uit voort komen?

Fruit

vrijdag 16 september 2022 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon