menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Karper

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

In mijn (zwem) vijver , maat ongeveer 20 mtr bij 8 mtr, zitten een honderdtal goudwindes. Sinds een paar weken hoor ik af en toe een enorm geplons en ik ben nog vaker in de buurt van de vijvere gebleven want ik kon echt niet uitmaken wat DAT nou zijn kon. En vandaag heb ik het gezien: een vis van ongeveer 60 cm lang ligt gedeeltelijk onder de bladeren in het ondiepe gedeelte en af en toe plonst hij naar het diepere gedeelte. Het lijkt wel een karper........
Hoe komt die er in... maar nog belangrijker... hoe gaat ie er weer uit???????
zondag 16 augustus 2009 - 22:30
Polplastron

Polplastron

Zou het ook geen volgroeide goudwinde kunnen zijn? Die worden ook zo'n 60cm lang hoor!
maandag 17 augustus 2009 - 11:25
kerstkind

Kerstkind

Hoi Mandy,

ik zou zeggen, gooi ff een lijntje uit
Of met een groot schepnet misschien?

succes er mee.....
José
maandag 17 augustus 2009 - 16:36
Mandy

Mandy

Al de andere goudwindes zijn maar een centimeter of 10, hooguit..... denk dat ik maar eens contact opneem met de plaatselijke hengelvereniging.....
maandag 17 augustus 2009 - 21:05
Polplastron

Polplastron

Toch vreemd dat er ineens een karper in je vijver zou zitten hoor ...!
Die plaatselijke hengelvereniging zou misschien geen slecht idee zijn!
maandag 17 augustus 2009 - 21:36
jumperke

Jumperke

Als hij reeds 60 cm is zal hij al een mooi gewicht hebben hoor!
Een paar weken geleden heb ik nog een mooie gevangen van 2kg.
Typisch voor een karper, dat over het water springen.
Maar waarom moet de karper er eigenlijk uit? Dat is toch ook mooi?!

jerko
maandag 17 augustus 2009 - 22:05
Mandy

Mandy

Het schijnt dat een reiger eitjes van karpers mee kan nemen van de ene plaats naar de andere......... en hij neemt voedsel van de bodem. Ik denk dat zo'n grote vis de toestand in een vijver wel erg verstoord. Er zitten ook heel veel waterjuffers in spe in de bodem .......
maandag 17 augustus 2009 - 23:39
jumperke

Jumperke

Het zou idd wel van de reiger kunnen komen.
Karper eet idd van de bodem.
Maar ze zullen de toestand in de vijver niet verstoren hoor.
Of ze die waterjuffers in spe zullen opeten betwijfel ik wel hoor. Karper gaat namelijk op zoek naar eiwit- en proteïnenrijk voedsel.
Als wij gaan vissen op karper nemen we immers altijd mais, gekookte aardappel, brood, strawberrypoeder en dergelijke mee.....

jerko
dinsdag 18 augustus 2009 - 11:12
Mandy

Mandy

ik weet dat karpers " vegetarisch" zijn maar ze zoeken voedsel op de bodem van de vijver en daar zitten, volgens mij, de waterjuffers de eerste 2 jaar van levn tot ze volgroeid zijn en naar de oppervlakte komen.
Maar Jerko, je woont dicht bij mij in de buurt, als je deze karper wilt vangen ben je WELKOM...... Hij/Zij lag vanmiddag ook weer lekker in het ondiepe gedeelte met zijn/haar kop onder de waterlelies....... en een golven dat er kwamen toen die ging zwemmen.......
dinsdag 18 augustus 2009 - 19:47
jumperke

Jumperke

Karper ligt graag aan het wateroppervlak om te zonnen.
Mandy, waar woont U?
Indien U hem weg wilt, dan wil ik hem er wel komen uithalen voor U en bij mijn oom in een van zijn vijvers gaan steken.
Mijn oom heeft verschillende vijvers die in mekaar overlopen via beekjes, de grootste vijver is ongeveer 4m op 6m en een grote meter diep.

jerko
dinsdag 18 augustus 2009 - 20:02
Mandy

Mandy

Heb een PB-tje gestuurd
dinsdag 18 augustus 2009 - 20:52
Mandy

Mandy

Mijn dikke karper spattert nog altijd rond in mijn vijver: grote golven en een heleboel modder komt omhoog als hij/zij schrikt....... de buren wilden het niet geloven maar ook zij hebben " het monster" nu gezien
dinsdag 1 september 2009 - 16:49
jumperke

Jumperke

Dju man, dat moet een mooi beest zijn.
Een idee van het gewicht?

jerko
woensdag 2 september 2009 - 14:19
Mandy

Mandy

Heb geen enkel idee van gewicht maar het is een dikke vis van rond de 60 cm dus ik denk ongeveer 4 of 5 kg misschien?
woensdag 2 september 2009 - 22:28
jumperke

Jumperke

Ja, dat zou wel eens goed kunnen Mandy.
Als je zo'n vis vangt ben je toch wel eventjes bezig voor hij binnen is, karper is namelijk gekend voor zijn grote trekkracht. Het kan toch wel een 10-15 minuten duren eer die met de vaste stok binnen is!

jerko
donderdag 3 september 2009 - 19:13
Mandy

Mandy

Ik heb het al een paar geprobeerd maar hij is zo snel..............
donderdag 3 september 2009 - 19:57
Friend4plants

Friend4plants

De karper is er alicht ingekomen door een reiger of eenden die de plakkerige eitjes aan hun poten haden hangen.
Vraag aan een visser om een nachtje bij jou te komen vissen of vis hem lekker zelf op en geef hem aan een plaatselijke visclub.
Maar dat de karper al 60cm is en je hem niet had gezien toen hij nog klein was is wel raar.
Trouwens een schepnet is een slecht idee want dat is verscrikkelijk moeilijk je gaat je vijver beschadigen en als je het op de foute manier doet ook de karper deze kan nmlk met zijn vinnen in het net blijven steken.
donderdag 9 juni 2011 - 18:33
Polplastron

Polplastron

Hoi, Friend4plants,

Ik zie dat je nieuw bent op het forum: welkom! Ik geef je wel even een tip: let voortaan even op de datum van het vorige bericht. Deze topic is al meer dan een jaar oud en behoeft dus geen antwoorden meer denk ik!
donderdag 9 juni 2011 - 19:38
Friend4plants

Friend4plants

Oei sorry je hebt gelijk mijn excuses.
zaterdag 11 juni 2011 - 18:24
Mandy

Mandy

Geeft niets..... maar de karper, het was echt een karper is gevonden....

In de winter kwam hij bovendrijven... een vis van zeker 60 cm en een kleinere van rond de 40 cm.....

Had geen zuurstof genoeg...... helaas.....

Dat was het einde van "het monster" in de vijver
zaterdag 11 juni 2011 - 20:00
vincenzo

Vincenzo

ik lees dit onderwerp ook voor het eerst, en wat mij verbaast is dat 2 karpertjes het eerste jaar doorgekomen zijn in een vijver van 8 bij 20meter met 100 goudwindes erin.
zondag 12 juni 2011 - 20:08
cetinel

Cetinel

mischien waren er meer en zijn enkel de dezen overgebleven?(mijn verstand over vissen en vijvers is nihil,dus als ik iets compleet stupide schrijf ligt het daaraan...)
maandag 13 juni 2011 - 17:37
Mandy

Mandy

Ik heb een stukje daar overgeschreven veel later toen zij ) waarschijnlijk door zuurstofgebrek????) in de winter met temperaturen minus 20 graden voor een zeer lange tijd aan de bovenkant kwamen drijven... foto's ( voor het bewijs )) haha erbij.......
maandag 13 juni 2011 - 19:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon