menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plumeria

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,
Ik heb een algemene vraag voor de Plumerialiefhebbers. Ik heb er al een aantal jaren een, maar het valt me telkens op dat hij altijd laat in het (voor)jaar pas bladeren ontwikkelt en bloemen al helemaal. Dit jaar was het pas rond half mei dat de bladeren groot werden. De bloemen staan nu in prille knop, hoewel het toch al geruime tijd warm geweest is. Hij staat in volle zon in een terracotta pot. Zoals de vorige jaren zal hij waarschijnlijk pas in de loop van augustus bloeien, wat ik altijd laat vind.
De plant staat in de winter droog en koel. Vanaf maart zet ik hem in de (warmere) leefruimte en geef ik mondjesmaat meer water. Hiermee hoop ik altijd dat hij vroeger zou uitkomen. Vanaf de lente (maart/april) krijgt hij ook voeding met veel fosfor 10-52-10.
Mijn vraag is eigenlijk of dit het normale tijdsverloop is, of dat ik dit misschien volgend jaar kan versnellen?

Alvast bedankt
maandag 17 juli 2023 - 13:40
Rjv

Rjv

U kunt ook nog 20-20-20 gaan gebruiken en dan om de week de ander. En daarbij in de winter ook donker zetten of doet u dat al?
vrijdag 4 augustus 2023 - 10:03
yvdv32

Yvdv32

In de winter staat hij koel maar niet donker. De bladeren vallen tegen het einde van de winter af.
De 20-20-20 heb ik nog niet gegeven.
zondag 6 augustus 2023 - 20:05
Rjv

Rjv

Ik zou dan ook proberen 20-20-20 te gaan geven en daarbij in de winter de plumeria ook donker te zetten. Succes!
maandag 7 augustus 2023 - 11:06
Zaaier

Zaaier

Ik ken de soort niet, en het is maar een gedachte ...
Misschien een idee om met een kweeklamp de winterrust te bekorten. Een soort in de tropen thuis krijgt hier 8 uur, maar op Hawaï duurt de dag 's winters ook 12 uur.
zaterdag 23 september 2023 - 13:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon