Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb onlangs een avocado pit in een glas gezet en na open te splijten komt er nu onderaan een soort stengel of dikke wortel uit, is dit dan de plant of wordt er eerst een wortel gevormd en dan pas later de stengel van de plant?
kwestie dat hij niet omgekeerd groeit.
Iemand hier ervaring mee?
Daar ben ik het zeker niet mee eens. De stengel komt namelijk eerst. Als er eenmaal enkele blaadjes zijn en genoeg wortelvorming kan je de avocado planten in potgrond.
Ik heb mijn avocadopitten altijd rechtstreeks in potaarde gezet met brede kant naar beneden en
puntje nèt onder de aarde en altijd mooi resultaat gehad.
Alleen werden de planten nadien binnen te schichtig en te hoog en buiten werden ze lelijk door de regen.
Het is inderdaad best lastig om de advocado op te kweken. Ik heb het een aantal kwekers zien doen. Op water en de methode meteen oppotten. Vond het ook bijzonder om te zien dat eerst de stengel kwam.
Bij mij zal die in de veranda terechtkomen, dus licht genoeg,
Hopelijk zorgt die methode voor een mooie kloeke plant
maar zover zijn we nog niet,
In verband met stengel of wortel, denk ik dan toch dat het eerst de wortel is die nu zie groeien.
Als je de pit met de bol naar onderen zet en de punt naar boven, kan dat bijna niet anders meer.
de tijd zal het zeggen
al vele malen geprobeerd om er iets van te maken, maar telkens helaas.
het is altijd iets met die dingen, te donker, te droog, te nat, te koud, nee, voor mij geen Avocado plant meer in de grond. ik koop de vruchten wel om ze lekker op te eten.
tot dat besluit ben ik ook gekomen Henk.
Vooral daar je, àls je het klaarspeelt om een mooie plant te kweken, je toch nog een 20-tal jaren moet wachten op vruchten!!
Dan laat ik er toch liever de beroepstelers op zweten!
Het heeft even geduurt maar de avocado boom is nu zo'n 60 cm hoog, en ik vroeg me af of ik die nu zou moeten toppen zodat die een de vorm van een kleine boom zou bginnen aannemen. het principe van de bonsai snoei toegepast, zodat ik een boompje van anderhalve meter uitkom zou ideaal zijn.
Dan wordt die geen 3m want dan kan die niet meer in m'n veranda staan.
En heeft er iemand tips hoe ik dat toppen dan juist moet aanpakken?
PS: een vriend van me is net terug uit afrika, en m'n volgende project is een baobab, hopelijk kiemt er één van de vier of liefst zelfs iets meer dan één!