menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude druivelaar bijsnoeien

Ga naar meest recente reactie

amokachi

Amokachi

Ik heb in een tuincentrum een oude druivelaar gekocht.
maar deze is serieus uitgeschoten.
mag ik de ranken snoeien? of toch maar wachten?

zie pic :

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 21 juli 2014 - 21:44
jdcoster

Jdcoster

Mag er echt geen takje aan staan
maandag 21 juli 2014 - 22:38
zuurtje

Zuurtje

Véél grotere pot nemen, dan lijkt de kruin kleiner
maandag 21 juli 2014 - 22:40
amokachi

Amokachi

Niet dat ik hem kaal wil ofzo he !
Maar er hangen ranken aan van 1m20 en langer.
En ik denk een beetje wind en hij ligt om.
Daarom mijn vraag.
woensdag 23 juli 2014 - 10:05
jdcoster

Jdcoster

De gewone snoeiadviezen voor 'productiedruivelaars' spreken van afknippen na twee bladeren voorbij de laatste tros.
Trossen staan er daar waarschijnlijk niet veel aan?
Je kunt die nieuwe groei inderdaad wat inkorten. Verpotten in pot met een stevige basis (cylindrische i.p.v. konische vorm) en met de potgrond goed aangedrukt is een betere oplossing. Deze pot inderdaad is te klein voor die plant.
In december-januari kun je hem dan nog altijd op twee ogen snoeien.
woensdag 23 juli 2014 - 12:10
Druid

Druid

Bij trossen zou ik ook tot 2 bladeren na de tros inkorten (ik doe wel de eerste tros van de tak, maar de mijne is helemaal 'verwilderd', en er moeten veel trossen uitgedund worden om de resterende voldoende te laten groeien)

Voor het omwaaien kun je ook 1 of meerdere stenen in de pot leggen aan de voet van de plant, dat kan ook al helpen.
Verder wordt een druif best in de winter gesnoeid als het vriest, en in de zomer nog voor de vruchten.
Geen idee dus of er (veel) vruchten aanwezig zijn op deze plant?

Hoe oud is hij eigenlijk?
Ik probeer nu met 3 eigen stekjes ook zo'n boomvorm te bekomen, maar ik vrees dat dat nog ettelijke jaren zal duren.
zondag 27 juli 2014 - 08:53
jdcoster

Jdcoster

Een grotere pot is niet alleen nodig tegen omwaaien. De plant kan en deze pot ook te weinig wortelmassa maken en kleine potten zijn snel weer uitgedroogd, vooral bij het weer van de laatste weken. Best voegt u ook wat traagwerkende meststoffen toe aan de potgrond.
zondag 27 juli 2014 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon