menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brem snoeien

wannes

Wannes

Ik heb een mooie witte brem struik staan die staat prachtig in de bloem maar hij is wat te groot geworden
kan ik deze snoeien en hoe moet ik het doen .
maandag 27 april 2009 - 08:46
Schunsland

Schunsland

Cytisus scoparius bloeit op hout van het voorgaande jaar.
Direct na de bloei kan worden gesnoeid. Snoei voorkomt verzwakking van de struik en een stakerige groeivorm. Het beperkt bovendien de hoeveelheid peulen.

Om een bossige groei te krijgen kunnen de scheuten worden getopt. Bij volgroeide struiken worden de uitgebloeide scheuten met tweederde van hun lengte ingekort, boven een knop of scheut onder de uitgebloeide bloemen. Een bezembrem loopt niet uit op volgroeid, oud hout. Een volledige verjonging van de struik is er dus niet bij. Vervang zo nodig oude exemplaren door nieuwe. Een bezembrem wordt op een natuurlijke wijze verjongd als gevolg van strenge vorst. Bovengrondse delen sterven dan af. In het voorjaar loopt de struik weer uit alsof er niets is gebeurd.( Bron:http://www.neerlandstuin.nl/struiken/cytisus.html)


Ik knipte toen ik nog brem had, de struik altijd na de bloei met ongeveer 2/3 terug.
Hij schiet dan weer mooi uit in de loop van de zomer. Maar niet op het oude hout, want dan schiet hij niet meer uit.
maandag 27 april 2009 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon