menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inspiratie nodig voor vervanging Amerikaanse Sering

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Lamium

Het ziet ernaar uit dat de Amerikaanse Sering (Ceanothus Repens) in onze voortuin deze winter niet heeft overleefd nadat hij het vijf jaar mooi heeft gedaan.

Ik wil graag een andere groenblijvende plant (anders moet de Erica het alleen opknappen) op de plek hebben die zich mooi voegt naar de beperkte ruimte. Het boompje dat erboven staat is een Sering (Dark Purple) die het super doet.

Wie helpt me met wat inspiratie .

Bloemen & Planten

zaterdag 17 februari 2024 - 11:22
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Voor de praktische dingen:

- Ons voortuintje ligt op het oosten en heeft redelijk wat zon tot halverwege de middag.
- Zuurminnende planten gaan steevast dood als ik ze hier in de grond zet.
- Mooi zou zijn als we hem op 50cm hoog en ~80cm diameter gelukkig kunnen houden.
- Bijvriendelijke bloei is een pré.
zaterdag 17 februari 2024 - 11:31
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hmmm, ik heb een idee zonder nieuwe aanschaf. De buren hebben in de voorrand een aantal Salvia hot lips staan die daar best gelukkig lijken. Ik heb er een in een pot die niet echt tot zijn recht komt (ik vermoed toch vochttekort). Misschien dat ik die verpoot.

Is niet helemaal wintergroen, maar houdt nog wel structuur. En ik vind het wel iets hebben om iets bij de buren te herhalen in onze kleine tuintjes.
zaterdag 17 februari 2024 - 14:12
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

50 cm is niet erg hoog. Ik heb hier Salvia 'Hot Lips'staan en die is aan het eind van de zomer meer dan 1 meter hoog. Staat er al een aantal jaren en overleeft al flink wat winters. Wordt in het vroege voorjaar zeer sterk teruggesnoeid (zoals een vlinderstruik en een pluimhortensia).

Qua winterbeeld moet je van Salvia 'Hot Lips' niet te veel verwachten, beetje een warrig geheel. Als er flink wat sneeuw valt wordt het een 'platte struif'. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor de middelhoge Sedum soorten. Deze blijven doorgaans redelijk tot goed overeind staan.

Ik denk dat die Amerikaanse sering niet is doodgegaan door de vorst (al zijn ze niet geheel winterhard) maar door een schimmelziekte. Een zo'n schimmelziekte veroorzaakt taksterfte, soms sterft de gehele plant af. De andere is een vorm van Phytophthora die er voor zorgt dat de wortels worden aangetast waardoor de plant geen of onvoldoende water kan opnemen. Deze vorm van Phytophthora zien we vooral als de planten te nat staan. Wat het ook moge zijn: niet opnieuw op die plek een groenblijvende Ceanothus neerzetten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 februari 2024 - 12:20
Lamium

Lamium

Interessant idee dat het niet de vorst is. Ik herkende het 'zwart' worden van de takken wel van eerdere vorstperiodes in de winter. Alleen toen bleef het bij een deel van de takken en nu zette het wel door. Maar inderdaad werd het in de tijd na de vorst steeds erger. Maar vermoedelijk dus wel kansloos? Tot mijn verbazing zag ik nog een beetje leven in de takjes zitten. Te nat zou natuurlijk wel kunnen dit jaar. Tot nu toe ging het altijd goed en de afwatering is niet heel beroerd, maar de regen was natuurlijk wel érg veel.

En de 'hot lips' zou wel daar kunnen staan zonder teveel nadeel van de schimmel te hebben?

Ik weet dat ze wat hoger kunnen worden dat ik zei (bij de buren staat een hele rij ervan), maar ik vind dat wel kunnen daar omdat het een vrij luchtige plant blijft. Het grote voordeel is dat ik geen nieuwe plant hoef te kopen. Ik wil me dit jaar een heel klein beetje leren inhouden met die verslaving . En als hij mislukt is het niet zo erg. Zoals ik al zei vond ik hem in zijn pot op die plek helaas niet tot zijn recht komen (ik gok te droog of zei ik dat al).
zondag 18 februari 2024 - 17:33
Tuinprins

Tuinprins

Salvia 'Hot Lips' is niet gevoelig voor deze schimmel.
maandag 19 februari 2024 - 16:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon