menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pieris japonica katsura nu nog snoeien

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hoi,

De buren vroegen me zojuist om de pieris wat minder over hun tuinpad te laten gaan. Ik weet dat ik laat ben, maar ik wil daarom wel gelijk snoeien. Ik zie ook dat veel ouder blad niet heel mooi is. Heeft iemand tips? Zou een flinke verjonging nog kunnen?

Er staat een muurfijnstraal tussendoor, is het slim die ook een stuk terug te zetten voor eerlijke concurrentie?

Bloemen & Planten

zondag 4 juni 2023 - 18:46
Peterplant

Peterplant

Je kunt de Pieris gewoon wat in model knippen. Loopt daarna weer mooi rood uit. Geef de plant een laagje grond en/of voeding voor zuurminnende planten.
Het fijnstraaltje heeft dat niet nodig maar is nooit zo moeilijk.
zondag 4 juni 2023 - 20:24
Lamium

Lamium

Dankje, ik twijfelde inderdaad over het voeden van de plant (ik had nog wat opties voor zuurminnende planten liggen), maar heb dat nu ook gedaan. Het is wel iets meer dan vormsnoei wat ik nu heb gedaan om het tuinpad van de buren te ontzetten, maar ik denk dat hij uiteindelijk erop vooruit gaat. Het viel me op dat er dit jaar wat minder rood blad was en dat het eigen blad er wat minder uit zag. Mogelijk ging veel energie zitten in het maken van zaad (zijn het besjes?) die ik vorige jaren veel minder zag.
zondag 4 juni 2023 - 22:04
Tuinprins

Tuinprins

Pieris is een plant die je kunt afschrijven tenzij je regelmatig spuit met een insecticide. Pierissen hebben namelijk zeer veel last van Japanse vlieg (Stephanitis takeyai). Dit zijn geen vliegen maar netwantsen die zuigen aan de onderzijde van het blad. Hierdoor ontstaan aan de bovenzijde lichtere plekken. Bij een flinke aantasting is het blad ongezond licht van kleur en komt bladval voor.

Zie ook:

https://www.beeldenbankgewasbescherming.nl/space/BEEL/9048244

In particuliere tuinen zijn de meeste pierissen aangetast door Japanse vlieg. Op kwekerijen wordt gespoten met allerlei middelen om dit insect tegen te gaan. Bij uitplant in de tuin krijgen zo goed als alle Pierissen binnen 2 jaar last van Japanse vlieg tenzij er in het groeiseizoen diverse keren wordt gespoten met een insecticide. Hierbij moet goed de onderzijde van het blad geraakt worden want daar zit de Japanse vlieg. Ook de plant op bovenstaande foto heeft last van Japanse vlieg.

Gegroet, de tuinprins
maandag 5 juni 2023 - 06:54
Lamium

Lamium

Ah, het viel me inderdaad op dat mijn emmer snoeiafval ineens vol beestjes zat. Dat verklaart een hoop. Hij had dit jaar verreweg zijn beste bloei, maar wie weet was dat een noodkreet . Ik zal maar eens langzaam gaan denken wat er op de plaats mag komen dan. Insecticiden is geen optie sowieso. Overigens is het een plant die ik sowieso niet snel meer zou kiezen.

Begrijp ik goed dat deze wants vrij specifiek is voor Pieris en Rododendron? Die laatste staat gelukkig in de achtertuin, maar ik ga dan wel voorzichtig doen met het snoeiafval.
maandag 5 juni 2023 - 07:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon