menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxusrups

Ga naar meest recente reactie

Tilleke

Tilleke

is er een bestrijdingsprodukt dat ongevaarlijk is voor de vogels ?

Men zegt aaltjes te gebruiken, iemand al ervaring mee? Tuinadvies verkoopt deze niet.

bedankt voor uw respons
tilly
woensdag 17 mei 2023 - 08:59
PeterC

PeterC

Aaltjes tegen rupsen, ik denk niet dat die er zijn.

Wij laten onze buxushaag behandelen door een professioneel bedrijf. Die wachten het juiste moment af net voor de eitjes uitkomen en rupsen worden. Dus geen rupsen en dus ook geen gevaar voor vogels. Twee tot drie keer per jaar, afhankelijk van, behandelen ze de haag.

Dat bedrijf organiseert een ronde in de streek en je kan je daar bij aansluiten. Op 1 dag doen ze dan al de hagen van wie zich heeft aangesloten. We doen dat al enkele jaren op die manier en dat loopt tot nu feilloos.
Ik ben geen voorstander van bespuiten maar hier is dat de enige manier als je een buxushaag wilt behouden.
woensdag 17 mei 2023 - 20:17
Tilleke

Tilleke

Bedankt voor de reacties . Heb zeker al 1000 rupsen geplukt
donderdag 18 mei 2023 - 09:12
leerling

Leerling

Fijn dat je aan de vogels denkt, maar zij zijn niet de belangrijkste slachtoffers van al dat gespuit. Heel wat bestuivers en bodemleven sneuvelen mee.
Het zou ook een negatief effect hebben op het grondwater (= drinkwater?) en op waterdieren in oppervlakte waters.

Buxus heeft niet alleen last van de buxusmot, maar ook van een paar schimmels: Volutella buxi en Cylindrocladium buxicola. Professionele spuiters hebben er mogelijk even giftige antwoorden op.

Heel veel eigenaars hebben hun buxus ondertussen gerooid, omdat ze die alleen nog in leven konden houden met veel gespuit.

Toen we dit huis kochten was het zowat de eerste plant die we eruit gooiden. Niet eens o.w.v. de mot of de schimmels. Ik begrijp niet waarom ik die plant mooi moet vinden en voor de inheemse natuur heeft hij hier nauwelijks wat te bieden.
Voor mij hoort die plant bij het rijtje 19de eeuwse statussymbolen.

We leven ondertussen in de 21ste eeuw. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/17/binnen-dit-en-vijf-jaar-zit-de-wereld-aan-anderhalve-graad-opwar/

Onze tuinen kunnen een steentje bijdragen om zowel de opwarming tegen te gaan als om de biodiversiteit te beschermen. Buxus is niet zo'n steentje.

Voor wat het waard is: zelf geloof ik niet in die aaltjes of in feromoonvallen. Je gaat ongetwijfeld heel wat dieren doden, maar je hoeft maar één vrouwtje en één mannetje te missen om weer veel nageslacht te krijgen.
donderdag 18 mei 2023 - 11:02
Patrikc

Patrikc

Buxus is wel inheems Leerling, en maakt dus deel uit van ons inheems ecosysteem/biodiversiteit. Om enige rol van betekenis te spelen moet je hem dan wel niet snoeien maar laten bloeien.

Ik heb geen Buxus meer in de tuin om de gekende redenen. Er staat nog ergens 1 exemplaar in een hoekje weg te kwijnen.
donderdag 18 mei 2023 - 13:30
leerling

Leerling

@Patrikc
Buxus is wel inheems Leerling
Niet echt.
Zie https://waarnemingen.be/species/6497/
Buxus hoort thuis in Midden- en Zuid-Europa, aangrenzend Midden-Oosten en ook Noord-Afrika in bergachtige streken. In mildere klimaten staat Buxus ook in heuvelachtige landschappen, vaak in de ondergroei van oudere, kalkrijke, snel opwarmende (thermofiele) bossen. In België bereikt Buxus de noordgrens van haar natuurlijk voorkomen. Vooral in de Viroin en het Maasdal, vanaf Huy naar het zuiden, is Buxus inheems aan te treffen. In de rest van België en ook in Nederland kan Buxus verwilderd aangetroffen worden, maar spontane verwildering door middel van zaad gebeurt daar eigenlijk zelden. Meestal gaat het om weggegooid tuinafval dat in de grond is geworteld, een enkele keer zal de plant als tuinrelict te vinden zijn.
donderdag 18 mei 2023 - 13:35
Patrikc

Patrikc

Ok dan ben ik 60km mis
donderdag 18 mei 2023 - 15:22
PeterC

PeterC

Voor zover mij bekend is Buxus Sempervirens ook bij ons in Vlaanderen inheems.
https://herplant.be/2018/04/06/bijzondere-buxus/
https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Drachtplanten
donderdag 18 mei 2023 - 19:09
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ook op waarnemingen.be staat rechts bovenaan dat dat een inheemse plant is, omdat dat een site is die waarnemingen uit heel België bevat en Buxus sempervirens in een deeltje van België (minder dan de helft) inderdaad inheems is.

waarnemingen.be geeft aan waar de grens van dat "inheems" ongeveer ligt.
Als die plant hier in Vlaanderen inheems was, verwacht je die ook vrijelijk in de natuur terug te vinden, voortgezet uit zaad. Zoals je in dat citaat kan lezen, gebeurt dat hoogst uitzonderlijk en zijn de planten die je in de natuur vindt meestal terug te leiden naar tuinplanten.

De website van die boomkwekerij heeft het over "inheems in België". Dat klopt, maar betekent dus niet "inheems in heel België". (Zie hierboven.)
(Ik heb voor zo'n informatie ook meer vertrouwen in een wetenschappelijk onderbouwde website dan die van een boomkwekerij.)

Imkerpedia geeft een lijst van planten (inheemse en exoten) met hun nectar en pollenwaarden en het tijdstip waarop ze bloeien. Op die lijst staan zowel inheemse planten als exoten, omdat heel wat bestuivers (inclusief wilde bijen) generalisten zijn (= niet afhankelijk van één welbepaalde bloemsoort).
Zoals de website van die boomkwekerij aangeeft is "buxus die op een natuurlijke manier is gegroeid en weinig wordt gesnoeid" een prima bijenplant - voor die generalisten.
De meeste mensen scheren hun buxus in strakke vormen, zodat die haast nooit in bloem komt. En bespuiten die plant overvloedig met een breedwerkend insecticide, wat o.a. voor die bijen nefast is, en met fungiciden tegen schimmels, wat nefast is voor heel wat bodemleven.
Sommigen laten het spuiten over aan vaklieden. Sommige van die vaklieden hebben zelfs een fytolicentie. Maar zelfs zij zullen om economische redenen niet de juiste weersomstandigheden of het juiste tijdstip van de dag afwachten.

Dat "massaal verwijderen" van die planten zal dus eerder een pluspunt dan een minpunt zijn.
donderdag 18 mei 2023 - 20:26
Tilleke

Tilleke

Er valt meer te vertellen over de buxus dan ik dacht.

Bij mij gaat het er niet om dat hij inheems is of niet, hij staat nu eenmaal in de tuin en is nuttig voor afboording etc. Ik gooi niet graag planten weg maar ik spuit ook niets zodat de rups zijn gang kan gaan.
Manueel verwijderen wij de rupsen maar dat is een ongelijke strijd.
De vlinder Werd ingevoerd tijdens transport van planten. Fumigeren zal niet aan de orde geweest zijn of door gesjoemel niet uitgevoerd?

Er zit niets anders op dan maar af te wachten of het al dan niet zal verminderen wegens minder en minder voeding voor de rupsen bij het verdwijnen van de buxushagen.

Bedankt voor de interessante commentaar.
vrijdag 19 mei 2023 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon