menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk plantje is dit 1

Ziviaantje

Ziviaantje

Mijn "nieuw tuintje" is nogal verwaarloosd en ik ben flink aan het opruimen. O.a. dit plantje staat door de hele tuin heen. Het steeltje is houtig en ligt een beetje op de grond. De wortel is lang en stengelig. Ik heb er al flink wat uitgehaald, maar vraag me af wat het is....

Bloemen & Planten

zaterdag 22 februari 2014 - 21:11
minouke

Minouke

Lijkt me Campanula portenschlagiana te zijn.
zaterdag 22 februari 2014 - 21:24
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Het is inderdaad een Campanula, maar ik denk niet dat het C. portenschlagiana is. Omdat de stengels houterig zijn is het vermoedelijk C. poscharskyana (kruipend klokje).

Het blad is bij beide planten identiek, maar bij C. poscharskyana is een hoofdkenmerk de houterigheid van de stengels (iets wat bij C. portenschlagiana niet het geval is). Ook de bloem is duidelijk verschillend, C. poscharskyana heeft smallere bloemblaadjes en deze zijn bijna tot aan het bloemhart ingesneden (veel meer een stervorm dan bij de C. portenschlagiana waar de bloem nog steeds duidelijk een klokje is).

De huidige foto geeft in ieder geval geen volledige zekerheid. Plaats eventueel een foto van de bloem als de plant in bloei staat en dan kan ik het met 100% zekerheid zeggen.

Foto's van beide soorten Campanulaceae en nog vele andere kan je vinden op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html
zondag 23 februari 2014 - 00:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon