menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zaai info en tips

Ga naar meest recente reactie

Adrienne

Adrienne

Hallo allemaal,

Wanneer zaaien we vaste planten?
Wanneer de eenjarige?
Welke hebben een koude periode nodig en welke niet?
Welke zijn lichtkiemers?
Wie zaait in een serre?
Wie in een koude bak?
Wie in volle grond?

Goh, allemaal vragen die roepen om een antwoord.
Toch zijn er hier veel leden met enige ervaring.
Wel om de anderen te helpen schrijf hier netjes alles neer.

Ben je al begonnen, wanneer, hoe en waar?
Samen met vele kijk ik uit naar de eerste reacties.
woensdag 3 januari 2007 - 14:03
Adrienne

Adrienne

Al een eerste vraagske,

Mag je nu al vaste planten zaaien (veranda)
Sommige zeggen ja, dan heb je dit jaar nog bloei.
Maar als ze wat groter zijn frisser zetten 5°.
Ze hebben een koude periode nodig.
Andere zeggen dan weer nee.
Als het kan heb ik natuuurlijk dit jaar nog mijn eerste bloemekes.
Dus .... zou ik het proberen of niet ?
woensdag 3 januari 2007 - 16:25
corrielat

Corrielat

laat de ware kenners nu opstaan, ik (leek) in het zaaien wacht met smart op veeeeeeel advies, zodat ik de gekregen zaadjes een mooie toekomst kan geven, dus kom op met goede, duidelijke adviezen, prima idee om op deze manier veel te leren,
woensdag 3 januari 2007 - 16:32
nientje

Nientje

ik denk dat dit topic veel bekeken zal worden want iedereen heeft hier problemen mee wanneer te zaaien, hoe te zaaien......dus kenners laat jullie gaan
nientje
donderdag 4 januari 2007 - 09:56
Tomateboer

Tomateboer

Dat denk ik ook!!!
Heel leuk idee!!!
grt
Angelo
donderdag 4 januari 2007 - 11:09
Lucia

Lucia

Voor het zaaien van vaste planten zou ik toch nog een maand wachten tot de dagen langer worden.
Als je nu Zaai komt het heus wel op bij een temperatuur van 16 gr. Daarna koeler. Om vochtig te houden in het begin kun je een zip zakje. Zo een die je dicht kunt schuiven er om doen. Is ook weer makkelijk met begin luchten.(afharden). Het probleem is het licht. Te weinig licht geeft van die spichtige (lang uitgerekte) plantjes. Dat hersteld zich niet meer. Als je een planten lamp er bij zet, zou het waarschijnlijk beter gaan. Maar als je nog een maand wacht krijgen we vanzelf steeds meer licht. Er zijn ook soorten die je in het najaar gelijk buiten kunt zaaien. Dan heb je in het voorjaar al een heel redelijk plantje. Diverse planten diverse zaai mogelijkheden.
donderdag 4 januari 2007 - 11:56
Adrienne

Adrienne

Bedank Lucia, k'ga me nog een maandje moeten bedwingen dan.
Oei, da is moeilijk hé
donderdag 4 januari 2007 - 21:05
Linde33

Linde33

Degene die graag willen zaaien in de komende maanden
hoeven echt niet stil te zitten. Begin nu alvast met het verzamelen
van plastic boterkuipjes om straks in te zaaien, die staan straks mooi langs elkaar op
de vensterbank. Verder zijn er glasplaatjes nodig liefst een beetje groter dan de kuipjes
om straks het zaaisel mee af te dekken. Verder kun je uit gaan zoeken wat je wil zaaien,
in welke zaaigrond, kiemduur, verspenen enz.
Groetjes Linde.
donderdag 4 januari 2007 - 21:21
Bowie

Bowie

Je kan ook perfect zaaien in kartonnen eierdozen, die kan je dan ook mee uitplanten want uiteindelijk verteren ze.
donderdag 4 januari 2007 - 23:09
Adrienne

Adrienne

Tania, heb jij dat al gedaan ?
Hebben de wortelkes dan niet te weinig ruimte ?
Ik heb wel vorig jaar de reukerwtjes in rollekes van wc papier gezaaid.
Dat ging prima, ook zoals je schrijft rolleke en al de grond in hé.
vrijdag 5 januari 2007 - 09:39
Lucia

Lucia

Ook de dorzichtig doosjes van pinda's salades enz. Zijn perfect hiervoor. Dan heb je geen glasplaatjes of plastic nodig. Eierdoosjes werkt goed voor diverse soorten. als de plantjes zo grootzijn dat de wortels er uitzouden groeien gaan ze gewoon door de wand van het doosje. Als je gewone boter doosjes gebruikt kun je de dekseltjes (zijnmeestal wit of licht vanbinnen) in reepjes knippen. En met een stift, de naam van wat je gezaaid hebt, opschrijven en bij steken.
vrijdag 5 januari 2007 - 10:02
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Correct Lucia, hier hoef ik niets meer aan toe te voegen. Alleen zet jij dan ook de dekseltjes erop zodat je een microklimaat creëert?
Om vochtig te houden in het begin kun je een zip zakje.
Zijn dat van die zakjes die je kan vinden in de Ava, of waar koop jij die?

Vorig jaar, bij gebrek aan potjes, heb ik zelfs plastiek waterflessen in de lengte doorgesneden.
Doordat die doorzichtig zijn, merk je direct of de wortels plaats tekort hebben.

Mijn moeder en ik hebben vorig jaar een lijst gemaakt met nummers en hiernaast de namen/hoogte/kleur enz.
In elke tray of rij met potjes, staken we 1 kaartje met een nummer. Dit nummer correspondeerde dan met het nummer op onze lijst. Zo rij per rij.
Zo moesten we niet in elk potje een kaartje steken. Soms vervaagde het nummer, maar doordat alles op een rij stond, konden we opnieuw het juiste nummer invullen.

Uiteindelijk was dit voor ons een zeer gemakkelijke methode om alles uit te planten en om de juiste planten samen te zetten.

Zo kan je dan ook goed noteren welk zaad hoeveel tijd nodig heeft om op te komen, of ze goed opkomen, enz., zodanig dat je vlg jaar daar rekening kunt meehouden.
Daar hadden we natuurlijk op dat moment niet aan gedacht, maar gaan we wel dit jaar doen.




vrijdag 5 januari 2007 - 10:44
Tomateboer

Tomateboer

Helemaal mee eens
grt
vrijdag 5 januari 2007 - 10:45
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Ha, wat dat nummeren betreft heb ik ook nog een tip van iemand over genomen.
Gewoon, houden wasknijpers een nummer geven.
Stokje in de grond, wasknijper er aan en klaar is kees.
Kan ook buiten gebruikt worden !!!
Verf blijft langer dan stift
vrijdag 5 januari 2007 - 11:00
Lucia

Tekst aangepast

Lucia

Dit zipzakjes en of dekseltjes er op worden inderdaad gebruikt om een micro klimaat te maken. Maar vaak maar net tot de zaailingen goed boven de grond zijn. daarna iedere dag even open maken. En dat verlengen tot ze helemaal open blijven. Om te beginnen droogen ze dan niet uit. En zijn al wat groter, sterker voor je ze moet verspenen (uitpoten.) Dat nummer idee is trouwens ook een goeie


Die zakjes kun je bij de meeste kantoor boekhandels of bij verpakingen, (in verschillende maten) bij ons verkopen ze in de supermarkt van die vrieszakjes die dat hebben. ik geloof van topiz.
vrijdag 5 januari 2007 - 12:28
Tine

Tine

Ik gebruik altijd de 2 liter waterpakken van Spa water. Ik knip daar raampjes in, en trek daar een plasticzakje over. Doordat die pakken vierkant zijn ,kan je ze mooi naast elkaar plaatsen. Scheelt in ruimte.

Tine.
vrijdag 5 januari 2007 - 13:41
an

An

wat zijn zip zakjes?
en hoe zaai ik het beste nog stok rozen , ik heb er maar 1 over gehouden en die blijft klein 1,2 cm. hebben jullie wat tips voor mij ik vorig jaar allemaal zaad gehad maar nu nog verder.
en waar en hoe houden jullie dat zaad goed?
gr an
vrijdag 5 januari 2007 - 19:15
an

An

ik ben het met corie lat een s graag duidelijke adviesen, anders heb ik straks nog geen bloem staan ben on ervaren,
mijn campernula en mijn prik neusje gat goed heb die vorig jaar gezaaid 30 okt, maar die zijn nog maar heel klein prikneusje heeft nu 6 blaadjes maar niet hoger dan 2 cm,
of het komt doordat ik te veel zaad in een potje heb gegooid.
help alje bliefd wil graag een mooie bloemen tuin dit jaar.
an
vrijdag 5 januari 2007 - 19:19
annis

Annis

Vorig jaar heb ik voor het eerst goede resultaten met het zaaien gehad. Ik heb toen venterbank -kastjes gekocht kosten toen 4,95 euro. Ik heb een zak zaaigrond gekocht en dat ging erg goed.In een schrift heb ik bijgehouden wanneer gezaaid en wanneer ze gingen kiemen. Ik ben toen te vroeg begonnen want als je ze moet verspenen krijg je erg veel planten potjes die je ook maar moet kunnen plaatsen want ze moeten nog binnen blijven en voldoende licht krijgen. Dus dit jaar start ik ook iets later.
Annis
zaterdag 6 januari 2007 - 09:16
corrielat

Corrielat

Hallo Annis, ik ben even in jullie tuin gaan gluren, met mijn laptop natuurlijk, wat een fantasties gezicht, met schitterende schitterende zelfgemaakt?? beelden! echt een lust voor het oog, dus ik snap dat je veel zaaiervaring hebt, laat ons maar meegenieten van jou zaaitips
zaterdag 6 januari 2007 - 09:30
Lucia

Lucia

Zipzakjes. Dan zijn van die doorzichtige zakjes met zo'n randje er in die je dan dicht kan maken, zonder touwtje of ijzer draadje.

Om Zaad lager goed te houden bewaar je ze donker en koel. Dus in de koelkast in een donkere envelope of bakje is het beste.

Wat het klein blijven van je zaaigoed. Als het nu al zo hard zou groeien. waar laat je het dan. Tegen de tijd dat het dan naar buiten moet. Heb je van die door geschoten slappe planten. Terwijl je nu mooie compacte plantjes hebt. Goed juist zou ik zeggen. Als het warmer wordt en de dagen gaan lengen dan gaan ze toch wel harder groeien. Nog even gedult.

Wat de teveel of te weinig zaad in een bakje, ja daar is niet echt een antwoord op. Dat kun je alleen leren door ervaring. En dan gaat het ook nog wel eens mis. En leer je nog wel een bij van andere. Met de ene soort gaat het gewoon wel eens wat beter dan met de andere. Siererwten (Latherus) b.v 3 in een 5X5 potje. Van Lupine maar 2. Van Digitalis (vingerhoedkruid) b.v 10. De zaad grote heeft een grote invloed.

Blijven proberen, en vragen
zondag 7 januari 2007 - 12:11
mjohanna

Mjohanna

Hallo iedereen

Ik zaai al jaren vele srt. rotsplanten met daar tussen natuurlijk een aantal srt. die ook in bloemen tuin en of onder de vaste planten vallen.(bruikbaar voor velen dus) Ik zaai vaste planten vaak al voor de winter of in febr. in gezeefde potgrond met minstens 50% brekerszand (scherp zand) er door. Hier door word het mengsel zo mager dat je veel compactere sterke planten krijgt. En dit is zo los dat het makkelijk uit elkaar valt voor te verspenen zonder de wortels al te erg te beschadigen. Buiten in afgedekte zaaibakken. Binnen is nu zaaien inderdaad het gebrek aan licht een probleem + als je al in mrt. zou moeten verspenen waar blijf je dan met het spul. Komt bij wat je buiten gezaaid hebt heeft minder afhard problemen. Gaat natuurlijk niet op voor kortlevende oftewel 1 jarige. die moeten binnen gez. worden, en toch wel in maart anders ben je erg laat met de resultaten.Als je in ronde potjes zaait kun je ook de doorzichtige wegwerpdrinkglazen als opzet kasje gebruiken,werkt prima!! Zelfs in de supermarkt nieuw gekocht niet erg duur. Ik hoop dat iemand hier weer wat aan heeft.

Groet Marian Ned.Limb.
zondag 7 januari 2007 - 19:44
sunjet

Sunjet

eenjarige bloemen vanaf maart in verwarmde serre
maandag 8 januari 2007 - 18:41
an

An

ik heb een vraagje hoe bewaar je zaad het beste , al die zakjes als je ze nog niet gebruikt (oude schoenendoos?)en ik heb vorig jaar gezaaid en heb deze vraag ook al eerder gesteld,
ik heb prikneusjes gezaaid campernula en nog 1
als ik me niet vergis adrienne had ik ze van joou gehad , ze zijn goed opgekomen maar nog zo klein, ik kan prik neusje nu pas gaan verspenen ze hebben nu iets van vier kleine blaadjes,
of heb ik dan te veel zaad in een potje gedaan, ik heb minstens 40 potjes gezaadt toen.
en mijn stokroos wil niet .
kan datr nog en bloeit hij dan nog dit jaar .
wie heeft wat duidelijke uitleg, omdat het bij mij vaak niet lukt. want zipzakjes kan ik ook niet wat is dat voor een zakje.
iedereen die raad heeft alvast bedankt.

gr an


woensdag 10 januari 2007 - 10:32
hugo

Hugo

Snij enkele wilgentakken en zet deze in een pot water. Nadat er wortels zijn gevormd zal het water groeihormonen bevatten. Dit water kan je gebruiken voor plantenstekken. Ook geschikt voor dahlia-stekken. (Tip van een 81-jarige engelsman uit een tv-programma van enkele jaren geleden).

groetjes
woensdag 10 januari 2007 - 10:58
an

An

hugo was dat voor mij bedoeld,ik heb ze 30 okt gezaaid en ze zijn zo 2cm 2 12 cm kan ik ze nu dan verspenen ,of moet ik nog wachten , alleen ik heb hier geen wilgen takken staan maar ik zal er even op letten dan ga ik dat proberen je hoort nog van mij of ik ze gevonden heb.
gr an
woensdag 10 januari 2007 - 11:08
Linde33

Linde33

Zaad kun je goed bewaren in een envelop, de plantennaam en datum erop schrijven
daarna in een schoenendoos, prima.
Wat de prikneus en de stokroos betreft dit zijn allebei tweejarige planten
d.w.z. dat je ze het eerste jaar buiten zaait en het tweede jaar gaan bloeien.
Zaaien doe je buiten eind juli. Wanneer de plantjes groot genoeg zijn( meestal september) zet je
ze op de plaats die je wil. eenjarige zaai je het beste binnen in een bakje op de vensterbank daarna verspenen (plantjes apart zetten in gewone potgrond) en nadat nachtvorstgevaar geweken is buiten uitpanten.
Misschien is het fijn om met gemakkelijk kiemende zaden te beginnen als dat goed lukt
kun je steeds meer uitproberen.
An ik wil je best wat makkelijk kiemende zaden sturen!!
Groetjes Linde
woensdag 10 januari 2007 - 15:48
an

An

ja is goed, want ik heb niet zoveel geluk met zaadjes.
zal even mijn adres naar je mailen.
alvast bedankt
gr an
woensdag 10 januari 2007 - 15:53
Linde33

Linde33

An, komt in orde.
Ik zal proberen er een duidelijke uitleg bij te doen.
Groetjes Linde.
woensdag 10 januari 2007 - 16:11
an

An

okee dank je wel alvast.
groetjes an.
woensdag 10 januari 2007 - 16:25
hugo

Hugo

mijn posting is enkel bedoeld als tip

groetjes
woensdag 10 januari 2007 - 17:01
an

An

o okee, die takken van een wilg zijn dat die bomen met dat witte schors om de stam|?
gr an
woensdag 10 januari 2007 - 17:06
Victor44

Victor44

Neen An,dat zijn berken! Wilgen zijn die struiken of bomen waar in het voorjaar die zilverkleurige katjes aankomen(wilgenkatjes genoemd bij ons) Je ziet ze soms aan de kant van sommige landelijke wegen of langs waterkanten.
Grtjs Mia
woensdag 10 januari 2007 - 21:12
an

An

o okee, bij ons noem je ze ook zo ik zal er is op letten als ik de hond uit laat .
gr. an

ik dacht het al maar ik wist het niet zeker.
woensdag 10 januari 2007 - 22:51
annis

Annis

An, ik bewaar mijn zaden in een rekje waar je schroeven en spijkers in kunt opbergen. Het zijn laatjes waar je een naamsticker en de datum van oogstjaar op kunt plakken zodat ik weet wat er in zit. Dit rekje heb ik in een kast staan zo staan ze donker en droog.
Annis
dinsdag 16 januari 2007 - 19:33
an

An

is ook een goed idee, want ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen.
gr an
dinsdag 16 januari 2007 - 19:37
DimaX

DimaX

Veel handige info's te vinden !

Bedankt ! En trouwens mooi site !
zondag 21 januari 2007 - 17:00
an

An

welkom dimax ,
op dit form.
gr an
maandag 22 januari 2007 - 09:19
an

An

kunnen we al zaaien ,binnen ik zag laatst bij iemand al die africaatjes binnen aan het zaaien was of is het nog iets te vroeg.
gr an
donderdag 25 januari 2007 - 11:00
annis

Tekst aangepast

Annis

An, ik heb nu al een vaste papaver gezaaid.Ik kon het niet laten om nog te wachten. Het probleem vindt ik altijd van te vroeg zaaien waar je al de verspeende plantjes moet laten. Deze kunnen zo vroeg nog niet naar buiten en moeten altijd tot een vorstvrije periode binnen blijven en dan is het alweer half mei. Dus het is een kwestie van de hoeveelheid ruimte die je tot je beschikking hebt. Eenjarige worden ook vaak op de plaats van bestemming gezaaid dus daar moet je dan altijd mee wachten. Je moet ook altijd ervoor zorgen dat de verspeende plantjes de goede temperatuur en voldoende licht krijgen anders worden het van zo'n slappe planten.

Annis
maandag 29 januari 2007 - 14:05
ines

Ines

Vandaag gezaaid om te kiemen:
palmboomzaad (Trachycarpus fortuneii) de zaden allen samen laten weken in een emmer met goed warm water, 4 dagen, afdeppen tussen 2 handdoeken en een kiembak klaarmaken.
Voor de kiembak neem ik een houten (fruit) kist die ik helemaal in plastiek bekleed (grote vuilniszak)waar ik op de bodem een laag kleikorrels leg, daarboven
een laagje zand en daarboven een laag zaai en stekgrond(tuincenter) dan een laag zaad goed naast
elkaar daarboven terug een laag zaai en stekgrond en terug een laag zaden en bedekken met terug
een laag zaai en stekgrond.Ik maak even vochtig met de broeser en sluit de kist af met plastiekfolie.
De kist staat op de verwarmingsketel voor een constante temperatuur en zoals verleden jaar zullen
die vlug kiemen.Van zodra de kiemen zichtbaar zijn verspeen ik in afzonderlijke potjes en deze
zomer opnieuw in grotere potjes.

Vandaag ook nieuwe stekken geplant van Senecio.
Als ik het niet vergeet zal ik iedere keer als ik zaai hier een beetje beschrijven wat ik doe...
Als het gewenst in natuurlijk hé? Groetjes,ines
maandag 29 januari 2007 - 20:28
Victor44

Victor44

Ines om even aan te sluiten,vandaag zie ik 2sprietjes van het palmenzaad uitkomen.Stond bovenop vensterbank boven de verwarming.Juist 7 weken geleden gezaaid van gisteren.Ben benieuwd voor de volgende!
Grtjs
maandag 29 januari 2007 - 21:51
ines

Ines

Hoi Victor ik ben blij... die kieming duurde wel lang! Hebt U ze voorgeweekt? Als de zaden een paar maand liggen is de buitenwand zo hard dat de kiem er moeilijk door kan.
Ik hoop dat de andere er gauw zijn, ze moeten wel vochtig liggen he
Als U 2 blaadjes ziet verspenen en nog eens in de zomer...ik zou wel eens alle babytjes willen
zien van het zaad dat ik ruilde of rond strooide
hi alle forumleden in de palmboomkes
maandag 29 januari 2007 - 22:57
Adrienne

Adrienne

Ja lap, ik heb ze niet laten weken !!!
Chit moet ik nu opnieuw beginnen Ines?
Ik heb nog zaadjes over of komen ze toch wel uit ?
Anders zit ik niet onder de palmbomen
woensdag 31 januari 2007 - 16:36
ines

Ines

Adrie het zal langer duren maar ze komen degene die niet geweekt zijn niet meer uithalen.
Gewoon gerust laten....
Als U de andere wilt voorbereiden kan U in plaats van de weekmethode ook aanschuren met een vijl.
U neemt dan een emmerke met goed vochtig zand en steek de zaden onder het zand, zet U emmerke of bakje op de verwarming met plastiek folie overdekt en laat ze maar rustig doen...
als U niet iedere dag gaat piepen en gewoon even vergeet dan is de verrassing nog zo groot
als de sprietjes boven komen
Laat maar weten als ze komen, grtjs, ines
woensdag 31 januari 2007 - 18:03
Victor44

Victor44

Adrienne,ik had deze zaadjes ook niet geweekt!Omdat het verse zaden waren van Ines dacht ik dat dit alleen hoefde bij oudere zaden,maar je ziet wel die van mij beginnen ook uit te komen.
Grtjs
woensdag 31 januari 2007 - 21:03
lisa

Lisa

tja, ik hoop maar dat zij bij mij uitkomen ,de potjes zijn een beetje ... veel uitgedroogt

grtjs lisa
donderdag 1 februari 2007 - 10:24
ines

Ines

Lisa ik heb nog zaden moet ik er opsturen?
Ze moeten nu wel iets langer weken in warm water omdat ze zo lang liggen.
De zaden zijn afgenomen verleden zomer dus de buitenste wand is al goed hard geworden nu.
Laat maar weten of U er nodig hebt ondertussen kan U op de uitgedroogde grond warm water gieten bij de anderen ze zijn zeker nog goed maar ze moeten iets vochtig en warm liggen om te kiemen en het zal langer duren...grtjs,ines
donderdag 1 februari 2007 - 12:06
ines

Ines

P.s. vergeten melden...ik heb nog genoeg zaden over ...die wil stuur maar een mailtje....
donderdag 1 februari 2007 - 12:08
lisa

Lisa

heel lief van u heel graag
donderdag 1 februari 2007 - 14:51
ines

Ines

Oké
donderdag 1 februari 2007 - 19:11
swerts29

Swerts29

Ines bij mij komen de palmen nu ook uit ,
drie stuks staan er al, de zaaibak staat nog altijd
op de vensterbank met keukenplastiek erover
nu ongeveer zeven weken gezaaid.
De plastiekfolie er voorlopig nog oplaten?
donderdag 1 februari 2007 - 19:59
ines

Ines

Juej ze zijn daar ....
Plastiek folie mag weg en in de huiskamer 1 tot 2 maal iedere week goed met een plantenspuit broesen, wachten tot ze allemaal (hopelijk)goed boven zijn , dan nog 1 weekje wachten en dan verspenen elk in een eigen kweekpotje..(U wacht best tot U van allemaal 2 sprieten volledig boven de aarde ziet, het kan ook zijn dat er laatkomers zijn ik bedoel dat ze maanden later toch nog opduiken, dan moet U natuurlijk niet zo lang wachten, U neemt de grote er uit en legt de folie terug op)
neem dan bv een koffielepeltje of... om langs de rand los te maken en de aarde niet afschudden,neem
de aarde met wortel en al goed mee en steek even diep als in Uw zaaibakje, de aarde niet aandrukken maar goed water geven, laat staan in een warme omgeving, zeker wekelijks water geven en nu nog geen meststoffen, grtjs, ines
P.s.:
Denk er ook eens aan in de huiskamer de blaadjes eens te bevochtigen anders worden de topjes
bruin door de lage vochtigheid enne na 15 mei hopla buiten....
donderdag 1 februari 2007 - 20:32
Nigella

Nigella

ik durf nogal ne keer vaste planten zoweel in het najaar als in het voorjaar beginnen zaaien. Er lukt wel altijd iets.
Maar Delphinium is de enige die ik elk jaar in de herfst zaai, dat is een koude kiemer die moet zeker die koude periode hebben als heel klein plantje. Delphinium lukt heel makkelijk op te kwekenuit zaad.
zondag 11 februari 2007 - 14:04
ines

Ines

Ja Nigella, de koudekiemers een beetje eigenaardige kiemwijze, komen ze niet na zaai..als U de grond gerust laat dan kiemen ze het jaar nadien...soms herinner ik mij dat ik daar op die plaats 2 jaar geleden
koudekiemers zaaide en dan komen ze alnog boven priemen.
Heeft wel soms leuke combinaties soms ook niet maar het blijft een verrassing.
zondag 11 februari 2007 - 15:29
sylvain

Sylvain

Beste Inesik gebruik voor in te zaaien plastieke bakjes van by de beenhouder een paar gaatjes in de deksels en laat ze maar kiemen die bakjes zyn ongeveer zo,n 20cm lang en zyn toch 8cm diep en 15 cm breed en eens als het aan het komen is het deksel er af en dan kunt ge ze noch een tydje laten wassen tot ze gereed zyn voor te potten groetjes dag
zondag 18 februari 2007 - 10:31
ines

Ines

Hoi Sylvain ik gebruik zowat van alles om in te zaaien (mijn man zegt dat ik zijn schoenen ook zou gebruiken... )
Ik heb vandaag gezaaid maar ben vergeten opschrijven wat ... dus moet ik afwachten wat er
als kiem boven komt...de labels met de namen zijn belangrijk toch vergeet ik af en toe welk zaad het was...
zondag 18 februari 2007 - 22:41
jessie

Jessie

Hallo,

Heb 13 februari ook enkele koukiemers gezaaid, kon het niet meer laten.. En aangezien het weer ook niet echt doet wat het moet doen, dacht ik strakjes is er geen kou meer en staat mijn hele koelkast vol met potjes en zaadjes Zal mijn vriend blij mee zijn
Heb ze buiten in potjes gezet, en laat de natuur zijn gang gaan. Maarrr moet ik de aarde wel vochtig houden, of het gewoon maar laten zo??

groetjes linda
maandag 19 februari 2007 - 19:33
ines

Ines

Hoi Jessie ja toch best iets vochtig houden, natuurlijk niet laten zwemmen U kan met een
verstuiver eens overlopen om de 3 of 4 dagen tenzij het gaat regenen dan natuurlijk niet hé.
Welke koukiemers zaaide U?
Groetjes,ines.
maandag 19 februari 2007 - 20:19
Bowie

Bowie

Hallo,

Heb 13 februari ook enkele koukiemers gezaaid, kon het niet meer laten.. En aangezien het weer ook niet echt doet wat het moet doen, dacht ik strakjes is er geen kou meer en staat mijn hele koelkast vol met potjes en zaadjes Zal mijn vriend blij mee zijn
Heb ze buiten in potjes gezet, en laat de natuur zijn gang gaan. Maarrr moet ik de aarde wel vochtig houden, of het gewoon maar laten zo??

groetjes linda


Welke zijn dan die koukiemers???????
maandag 19 februari 2007 - 22:18
ines

Ines

Hoi Tania ik reken alle zaad van winterharde planten tot de koukiemers omdat deze in de natuur ook normaal buiten zichzelf uit zaaien behalve bepaalde hybride soorten.
De eenjarigen vanaf maart binnenshuis, ik kijk soms naar de lijst van:

http://www.vvpv.be/ondermappen/Praktisch%20tuinieren/hoe_welke_plantensoorten_zaaien.htm
onder het nummer 10 (koude kieming)
Anderen moeten maar verbeteren waar ik fout ben hé
Groetjes, ines
dinsdag 20 februari 2007 - 00:04
Bowie

Bowie

Voila Ines, dat is nu een heel interessante tip van jou. Hier staat nu tenminste hoe je juist moet zaaien. Bedankt Ines.
dinsdag 20 februari 2007 - 08:32
ines

Ines

graag edaan
woensdag 21 februari 2007 - 10:55
fmbosch

Fmbosch

Ook de bakjes van de chinees zijn zeer geschikt. Je hebt er all meteen een doorzichtige deksel op. Vergeet niet enkele kleine gaatjes in de bodem te maken voor de waterafvoer.

gr felix
donderdag 22 februari 2007 - 13:53
Tine

Tine

De zaaikasjes hebben ook geen gaatjes in de bodem. De aarde moet alleen licht bevochtigd worden, dat doe ik met een plantenspuit. Alleen na het verpotten gebruik ik potjes die een drainage hebben.

Tine.
donderdag 22 februari 2007 - 17:35
ines

Ines

Ja ik gebruik ook geen drainage voor de zaaibakken dat scheelt een hoop tijd en ik heb niet graag dat
er sappen uit de bakken kan wegvloeien op mijn stapelrekken, ik heb het graag een beetje proper.
Bij het verpotten gaan ze hier ook in potjes met drainage gaten en verhuizen naar een andere plaats.
Het liefst zaai ik buiten dan hebt U niet zo veel rompslomp maar ja bij sommige bloemen of planten gaat dit niet.
Reeds gezaaid maandag venkel, koriander, mariadistel, dropplant, borago,bieslook,anijs, vaste rumex,
mini paprika geel en rood(binnen) en ik moet dringend binnen de Lathyrus nog zaaien....
Groetjes,ines
donderdag 22 februari 2007 - 22:30
jessie

Jessie

Hoi Jessie ja toch best iets vochtig houden, natuurlijk niet laten zwemmen U kan met een
verstuiver eens overlopen om de 3 of 4 dagen tenzij het gaat regenen dan natuurlijk niet hé.
Welke koukiemers zaaide U?
Groetjes,ines.


Hoi Ines,

Dank u voor uw antwoord...Ik heb gezaaid de echinacea, gaillarda, liatris spicata de kniphofia en de aruncus.
Kon van allen op het internet vinden dat die eerst een koude periode nodig hadden. Ben benieuwd of het gaat lukken... Hoop het natuurlijk wel!!

groetjes linda
vrijdag 23 februari 2007 - 18:06
ines

Ines

Wij duimen voor U Linda! Veel succes hé.
Grtjs, ines
vrijdag 23 februari 2007 - 19:09
jessie

Jessie

Ja dank u!!! Laat het wel weten als ze het gaan doen..
Ben heel benieuwd

groetjes linda
maandag 26 februari 2007 - 10:04
annis

Annis

Zelf heb ik de Liatris en Echiniaceae binnen gezaaid in een kamerkastje na 6-10 dagen begonnen ze al te kiemen. Ines de Echiniaceae heb ik van U die begon al met de 6 de dag te kiemen. Ik heb begrepen als deze niet binnen 3-4weken bij 20gr kiemt dat deze dan in een omgeving van -4tot+4 gezet moeten worden gedurende 2-4weken. Klopt dit?

Annis
dinsdag 27 februari 2007 - 08:55
ines

Ines

Hm nee veel te ingewikkeld Annis, als ze niet kiemen dan plaatst U gewoon Uw zaaibakken buiten onder een afdak (voor het regenwater anders gaan ze rotten in de modder of wegvloeien) na een tweetal weken terug binnen nemen of in de serre plaatsen.
U kan ze ook buiten in de volle grond zaaien als het niet té nat is dan moet de grond wel onkruidvrij
zijn anders ziet U het verschil niet tussen de kiemende zaden van de planten of het onkruid.

Ik zaai rode zonnehoed in de zomer op een zaaibed buiten dan zijn ze groot genoeg om te verplanten
nog voor de winter. Echina heeft een soort pinwortel U mag niet té lang wachten van deze te verplanten.
Op de foto een Echina bedje in volle grond van vroeger.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik vind het gemakkelijker in volle grond telen omdat het verpotten nogal veel is hier.
Ik strooi ook een beetje onkruidvrije grond bovenop zoals U op de foto ziet.
Veel suces hé, grtjs, ines



dinsdag 27 februari 2007 - 15:52
jessie

Jessie

Ines dus als ik het goed begrijp kan ik ze dus nu het beste naar binnen halen??
Ze staan nu ruim 2 weken buiten in potjes, ook in de regen maar het overtollige water kan goed weg.

groetjes linda
dinsdag 27 februari 2007 - 18:51
ines

Ines

Ik zou ze in de serre plaatsen nu maar als het weer goed blijft kunnen ze buiten blijven
best onder een afdak gelijk het nu is gaan ze rotten, hier regent het constant en de potjes zijn
doornat de ganse tijd en das niet goed.
Hebt U geen glazen plaat om af te dekken of zoiets?
woensdag 28 februari 2007 - 14:16
jessie

Jessie

oke heb ze nu even binnen gezet en als het droog is gaan ze naar buiten. Zal ff kijken voor een glazen plaat.
Hoop dat het niet te laat is nu voor de zaadjes dan . Moet nog veel leren op het zaaigebied
Hoe kan een zaadje van een echinacea ontkiemen binnen terwijl het een koukiemer is?

groetjes linda
woensdag 28 februari 2007 - 20:20
ines

Ines

Hoi Jessie als U zaaide in de winter dan ligt het zaad buiten op de koude grond het zaad krijgt alleen een stimulans als de temperatuur oploopt dit aanzet tot kieming.
Dus de zaadjes hebben reeds een koude periode achter de rug en als U ze binnen neemt loopt
de temperatuur op en de kieming begint.
Doet U hetzelfde met zaden die U bv uit de kelder neemt en U zaait onmiddelijk dan volgt GEEN
kieming want ze hebben de koude niet gehad.
Om dit te omzeilen kan U de koukiemers eerst 14 dagen in de koelkast brengen of U steekt de zaden in de vrieskast enkele dagen dan uithalen en binnenshuis zaaien.
Er moet dus een kieming stimulans aanwezig zijn door het temperatuur verschil.
Kiemen Uw zaden die U nu binnen nam niet na 3 weken dan zijn ze rot door het teveel aan water of de temperatuur was buiten niet laag genoeg.

donderdag 1 maart 2007 - 20:28
jessie

Jessie

Hoi Ines,

Bedankt voor u duidelijke uitleg. Ga het hopelijk ooit nog leren haha
Hoop dat ik het voor elk zaadje zo doe dat ze allemaal gaan kiemen, doe mijn best in ieder geval.
Met de vele info hier en op het internet kom ik zeker een heel eind!!

groetjes linda
donderdag 1 maart 2007 - 20:45
ines

Ines

Maja Linda het gaat vast lukken soms met een beetje geduld en soms een beetje veel geduld
donderdag 1 maart 2007 - 21:00
jessie

Jessie

Hoi ines,

Er is er 1 aan het kiemen phew....dacht dat ik miss te laat was met binnen zetten, maar voor eentje in ieder geval niet...Ben benieuwd wat de rest gaat doen...
De plantjes die ik binnen heb gezaaid kiemen allemaal achter elkaar, maar maakte me toch wel zorgen met de koukiemers of dat ze niet te lang te nat hadden gestaan. Maar het gaat goed!!

groetjes linda
vrijdag 9 maart 2007 - 18:00
Adrienne

Adrienne

Hallo Ines,

De Euchinacea is dat een lichtkiemer ?
Heb ik juist ergens gelezen.
Net zoals de ridderspoor, ha ik heb die natuurlijk weer lichtjes bedekt.
11 januari zijn ze gezaaid en tot hier toe noppes nada
maandag 12 maart 2007 - 19:18
jessie

Jessie

Hoi adrienne,

Het is bij mij nu de echinacea die aan het kiemen is, 2 zijn het er.
Ik heb ze niet bedekt. Heeft er 3 weken over gedaan geloof ik.

Vraagje over de ipomea heb ik van u. Ik heb er 5 zaadjes van gezaaid en dat is nu 13 dgn geleden. Ik las later dat je ze moest voorweken, gaat hij het nu nog wel doen? Hoop het wel natuurlijk
Of moet ik nog veeel langer geduld hebben

groetjes linda
maandag 12 maart 2007 - 20:09
ines

Ines

Hoi Sorry voor het laattijdig antwoorden...
De Echinaceae kiemt redelijk goed als de zaadjes bedekt zijn dus is het geen lichtkiemer, dus Adrie
geen probleem ze komen wel. Het is wel nodig als U later op het jaar zaait van de bovengrond niet
te laten uitdrogen (anders kunnen de kiemen niet door de uitgedroogde korst van de aarde )
Ze kunnen ook kiemen zo op de aarde. In de natuur vallen de zaden ook zo op de grond en sommige
kiemen ook.

Annis de zaadjes niet meer uit de aarde halen wel zorgen dat die natter staan dan de rest van de
zaden. Zaden die een zware bescherming hebben hebben meer tijd en water nodig dan de andere.
Denk er aan om ze later voor U ze in de aarde stopt even aan te schuren met schuurpapier of te weken.
Ze kiemen wel ook zoals U doet, maar U moet veel meer geduld hebben hé
Groetjes,ines
maandag 12 maart 2007 - 21:24
Adrienne

Adrienne

Hoi Linda,

Zoals Ines schrijft even langer geduld hebben en wat meer vochtig houden.
Ze zullen vast wel opkomen.

Ines hoe zit het nu eigenlijk met ridderspoor.
Ik lees in de boekskes verschillende meningen.
De ene bedekt de zaden een ander weer niet.
Ik heb ze niet bedekt en er komt niks uit.
mag ik ze nog verwachten ?
Het was wel zaad van vorig jaar ik had nog een beetje over.
vrijdag 16 maart 2007 - 21:15
ines

Ines

Adrie waar staan Uw zaaibakken van de riddersporen? Als ze binnen staan dan gaan ze niet kiemen
het zijn koukiemers zoals hierboven beschreven dus Uw bakken in de koelkast steken 2 weken...
of ze bedekt zijn of niet speelt geen rol, het zaad is zeker nog goed van verleden jaar, ze kiemen zelfs
jaren nadien nog.
Laat maar weten of het lukt en....riddersporen laten soms lang op zich wachten
zaterdag 17 maart 2007 - 12:24
sylvain

Sylvain

Hela MEISJES EN JONGENS wie van ulie kent het LIGULARIA PRZEWALSKII kunt ge dat zaaienof moet ge dat stekken wie heeft er zaad of stekplantjes van wordt ook kruiskruid genoemd wie kan my er aan helpen is mooi van bloem maar zekers van blad
maandag 19 maart 2007 - 17:31
ines

Ines

Hallo Sylvain ik heb gehoord dat dit moeilijkere planten zijn.(tuincenter)
Ik heb me dan maar de Ligularia dentata 'Desdemona' gekocht en betaalde 2 euro per plant.
Verder kan ik U niet helpen naar het schijnt zou stekken beter lukken dan zaaien..
maandag 19 maart 2007 - 17:57
sylvain

Sylvain

Ja Ines is een machtige mooi plant word om en by de meter deze is geel en bloeit juni juli Ines den dentata is oranje geel denk ik van kleur maar dan ga ik ook ens kyken of ik het kan vinden,.
de othello dat is de laagste 0,80cm maar is dan volledig oranje zou ik mischien ook noch kunnen combineren met de oranje afrikaantjes het zal wel lukken Ines en als ik ze heb en kan stekken danheb jy ze volgend jaar ook dat weet ge
Ik ga noch eens op google zoeken of ik ze vindt, groetjes en dag
maandag 19 maart 2007 - 19:30
ines

Ines

Hoi Sylvain jaag U niet op hé, de bloemmekes zullen wel wachten tot U weer helemaal beter bent!
Dus we gaan U een tijdje missen op het forum, we zullen allen duimen voor een goede afloop.
En snel terug thuis, ik wens U veel moed de komende weken...
Doe het vooral rustig aan en ik wens U veel sterkte de komende week.
maandag 19 maart 2007 - 20:38
fmbosch

Fmbosch

Zaad kun je het beste bewaren in sigarenkistjes op een droge plaats. het voordeel is dat het hout van de kistjes vocht opnemen. Ook in enveloppen kun je zaad goed bewaren. Het nadeel van enveloppen t.o.v. sigarenkistjes is dat enveloppen bij vochtig worden de zaden sneller kan aantasten.

Het zaaien kan ook goed in de bakjes van de chinees. Onderin gaatjes prikken zodat teveel vocht kan weglopen. Je hebt er meteen een doorzichtig afdekplaatje bij. Denk er wel om dat hoe ondieper het zaaimengsel, hoe sneller je moet verspenen.

gr felix
donderdag 29 maart 2007 - 11:53
Spuddy

Spuddy

http://zz.cixx-online.com/kalenders/zk_okt.htm

Intressante pagina met zaaiperiodes/licht of koukiemer enz.
woensdag 2 mei 2007 - 01:53
fmbosch

Fmbosch

Wie heeft er ervaring met het zaaien van Jeffersonia?
Het is nu meer dan een jaar geleden dat ik ze gezaaid heb. Heb vernomen dat het wel 2 jaar kan duren voordat ze kiemen.

gr felix
woensdag 2 mei 2007 - 17:19
Catgarden

Catgarden

Ik ben een beetje laat met mijn zaaitip, maar het kan dan dienen voor volgend jaar...

Ergens op de 1e pagina van dit onderwerp werden tips gegeven wat je kan gebruiken als naamkaartjes om de potjes met zaailingen te herkennen.
Ik gebruik houten tandenstokers om in elk potje te steken. In elke warenhuis vind je doosjes met honderden tandenstokers voor iets van een euro.
Elke soort die ik zaai krijgt een code die ik met een stift op de tandenstokers markeer.
Om een vb te geven : Platte Peterselie krijgt 2 dikke strepen en 1 dun streepke, kerstomaatjes 3 dikke strepen enz.
Diezelfde code en de naam zet ik dan op een wasspeld die ik op 1 van die potjes steek of je kunt dat ook een een blad papier noteren.

Een hele goedkope manier en die tandenstokers nemen bijna geen plaats in in je potje met zaailing.
donderdag 3 mei 2007 - 21:18
lisa

Lisa

catgarden, gelukig is mijn problem opgelost,ik heb van een tuinder bij ons in de buurt
lebels gekregen daar kan men gewon op schrijven dit gaat niet kapot en als ik met een
watervaste pen schrijf gaat het nooit meer weg-ik ben er heel blij me
die zien er uit als papier maar het is geen papier

groetjes lisa
zondag 6 mei 2007 - 21:05
Nivalis

Nivalis

hoi,
ik ga dit jaar nog een keer proberen om Aurikels te zaaien. Ze bloeien nu nog, en ik had ze al eerder gezaaid. De grond was te rijk, ik had er aarde over heen gedaan, nooit wat gezien.
Nu dus idd grond verarmen, zaadje er op laten vallen en afdekken met plastic.
Zaadjes liggen nu nog in de koelkast, de eerdere zaaibeurt hadden ze nog niet in de koeling gelegen. Misschien gaat het nu beter.
maandag 7 mei 2007 - 19:49
lisa

Lisa

hoi nivalis, ik wens toch volgende keer wel succes met dit mooie bloemetje
uit de ijstijd
dinsdag 8 mei 2007 - 00:03
jumperke

Jumperke

vraagje aan Ines moeten de palmbomen in het licht staan om te kiemen of speelt dit geen rol
vrijdag 11 mei 2007 - 23:27
Tuinkabouter1966

Tuinkabouter1966

Kijk eens op eens op www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter. Daar vind je, onder de noemer "Zaaitips" een hele handleiding over het zaaien, verspenen en opkweken van jonge planten.
maandag 4 juni 2007 - 15:35
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb ook nog een vraagje.
Ik heb dus plantjes gezaaid. Maar bij de eerste soorten die ik heb gezaaid had ik geen zand door de grond gedaan waardoor de grond te nat bleef. De grond is nu groen geworden en ik ben bang dat daar niets meer doorheen kan komen. Heeft er iemand een idee hoe ik dit nu aan moet gaan pakken.
Ik heb geloof ik wel eens ergens gelezen dat je dan tabletten bij de apotheker kunt halen en die in het water oplost en er dan overheen gieten, maar ik zou niet weten welke tabletten. Iemand een idee?
Of iets anders?
maandag 11 juni 2007 - 21:36
ines

Ines

Aan Jumperke...licht is niet nodig wel warmte en vochtigheid maar is er toch licht is het best meegenomen, dus Uw zaaibak in een warme donker plaats is ook goed dan wel voldoende controleren of ze kiemen en dan pas in het licht plaatsen is in orde.
donderdag 5 juli 2007 - 06:05
tuinmuis

Tuinmuis

In mijn tuin zaait Cosmea zich zelf verder. Geen probleem mee, want ik vind het een leuke plant en elk jaar weer nieuwe gratis plantjes. Nu zag ik dat verschillende zaailingen (2de generatie al) witgestreept zijn. Op hun blaadjes komen precies stukken voor waar ze wit zien ipv. groen. Waar kan dit op wijzen?
vrijdag 24 augustus 2007 - 09:32
ines

Ines

Tuinmuis: waarschijnlijk een kruising met een andere kleur door de insekten.
vrijdag 24 augustus 2007 - 20:39
pk

Pk

Ik heb 2 weken geleden viooltjes gezaaid, en die staan nu zo'n 3 cm hoog. Tijd om te verspenen? En in wat? Dit is de eerste keer dat ik iet s zaai, dus, help
woensdag 29 augustus 2007 - 21:26
hildavw

Hildavw

pk, ik denk dat je je vraag beter stelt in "allerlei vragen over de tuin".
zaterdag 1 september 2007 - 19:36
Bartje22

Bartje22

Als je nu zaden van planten afhaalt kun je die heel goed bewaren in koffiefilters. ze gaan dan niet kapot, zelf doe ik dat al een paar jaar en het werkt goed , want het is luchtig. ik vouw hem dan vaak een keertje dubbel aan de bovenkant en doe er een nietje in. en zet ze zo in de kast voor het volgende jaar!


Groetjes Bart
vrijdag 7 september 2007 - 15:38
parcival

Parcival

Wij zijn van plan om dit jaar ook eens te proberen om wat plantjes te zaaien. Ik heb mij ondertussen al enkele soorten aangeschaft (Astrantia, Echinacea, Geranium,...)
Tijdens het verzamelen van info op het net stoot ik regelmatig op de "koude bak", dit heb ik dus niet maar ik heb wel een serre in de tuin staan. Het is wel een oud geval maar ze kan nog goed dienen.

Nu was mijn plan om te zaaien in zo van die groene kweekbakjes (die je kan kopen bij de boerenbond ofzo) en deze dan in de serre te zetten. Kan dit dan ook doorgaan als een "koude bak"?

Als er iemand nog goede tips heeft ivm het zaaien mag je die altijd geven want we hebben hier nog geen ervaring mee.

Alvast bedankt
donderdag 25 oktober 2007 - 20:09
polidor

Polidor

Hello,

Het is even geleden dat ik nog op het forum verscheen.
Even een paar zaaitips meegeven.
Zaaitijd verschilt van plant tot plant. Er zijn koudekiemers en andere. Wat vooral belangrijk is is degelijk kennis te nemen van zaaiinstructies voor de plant die je wil zaaien.
Wat altijd belangrijk is en dat geld voor alle planten is ervoor te zorgen dat de warmtehoeveelheid overeen stemt met de lichthoeveelheid om gezonde planten te bekomen.
Zijn er hier frappante onevenredigheden dan komt het nooit goed.
Nu iets over hoe ik zaai. Om de omslachtige procedure van grondontsmetting te omzeilen zaai ik gewoonlijk tussen papieren servetten. Deze worden gedrenkt in een niet giftig fungicide met de naam "nipagine"; verkrijgbaar bij de apotheker in poedervorm. Vanaf het ogenblik dat kieming wordt
vastgesteld worden de zaden gemengd in een papje van stijfsel hetgeen voor fijne zaden een betere verdeling toelaat. Ook hier kan bij het stijfsel een klein mespuntje "nipagine" worden toegevoegd.
Vervolgens wordt de oplossing in een plastiek zak gedaan waarin volgens de grootte van het zaad een zo klein mogelijke opening wordt gemaakt door er een tipje af te snijden. Je zaait dus precies alsof je een cake aan het garnieren bent met crème fraiche.
Stemt de lichthoeveelheid niet overeen met de warmte of is er te dik gezaaid dan kan er mogelijk
aantasting ontstaan van de jonge plantjes. Hier moet men dan wel voorkomend bespuiting worden uitgevoerd met een ander soort fungicide (schimmeldodend product)dat opneembaar is door de plantjes. Merk wordt overgelaten aan advies van tuicentra)
Alhoewel nipagine (ook een fungicide dus) niet giftig is voor insecten neem ik toch mijn voorzorgen en handel steeds met plastiek handschoenen. Beter voorkomen als genezen is mijn devies.
Voila, dat was het zowat in notedop. Proberen maar. Groetjes.

Polidor
zaterdag 5 januari 2008 - 12:55
Margriet

Margriet

Beste Bowie en andere ervaringsdeskundigen,

Nog even over het zaaien in eierdozen.
Ik heb nu gezaaid in wc rolletjes, in eierdozen en in turfpotjes.
De wc-rolletjes schimmelen afschuwelijk, de andere twee gaan beter. Allen bij een temperatuur van gemiddeld 14 graden overdag (onverwarmde bijkeuken).

Vergaan de eierdozen net zo snel als turfpotjes, ik vraag me toch af of de phlox en lathyrus straks genoeg wortelruimte hebben.
Weet iemand hoe lang de wortels van de phlox en lathyrus worden?

Groetjes Margriet
zondag 30 maart 2008 - 18:06
polidor

Polidor

Hello Margriet,

Er is een tijd geweest dat ik mij zorgen maakte over de lengte van allerlei wortelen maar de laatste jaren besteed ik er minder en minder aandacht aan. Ik kan dus op deze vraag absoluut geen serieus antwoord geven.
En nee, eierdozen en WC rolletjes vergaan vlugger en beschimmelen uiteraard met zekerheid omdat turfpotjes bestaan uit turf en turf is niet vatbaar voor schimmels.
Wel begrijp ik niet wat u aan het kweken bent in eierdozen. Kippen soms?
Nu ja, over die WC-rolletjes ga ik veiligheidshalve geen verdere vragen stellen.
En voor wat betreft die schimmels Margriet, wil je even mijn vorig antwoord lezen.
Misschien was uw vraag dan niet nodig geweest.

Groetjes

Polidor
zondag 30 maart 2008 - 23:51
ingrid2630

Ingrid2630

Misschien ook een handige tip: ik hou de douchekapjes, die in hotelkamers liggen, bij en gebruik ze om een serretje te creëren en trek ze over het zaaibakje. Groetjes en veel zaaiplezier.
dinsdag 27 mei 2008 - 23:28
bolou

Bolou

Met de lage $ zijn zaadjes uit de usa een meenemertje. Wel onder de 20€ bestellen, anders invoerechten.
let ook op de portkosten
woensdag 9 juli 2008 - 16:34
Ouwepee

Ouwepee

rootrainers (neen, niet met twee tees !) van Ronaash - Schotland, te koop bij Vreeken zijn zaadhandel, werken super, economisch in alle opzichten. Ik heb een 300 diverse cellen, die allemaal vol zitten. (letterlijk en figuurlijk). Natuurlijk in combinatie met goede zaaigrond, temp en vochtigheid.
vrijdag 18 juli 2008 - 14:56
koen

Koen

En zijn er bepaalde online winkels waar handig kan besteld worden?


Grtz, Koen
Met de lage $ zijn zaadjes uit de usa een meenemertje. Wel onder de 20€ bestellen, anders invoerechten.
let ook op de portkosten
woensdag 20 augustus 2008 - 07:40
Ouwepee

Ouwepee

Horizon Herbs, daar heb ik onlangs zaden van geplant. Ze zenden je gratis hun catalogus, je kan hem echter met prijzen en al ook op hun site bekijken.
Mijn rekening was 30,60$ + 13,8$port, en geen enkele invoertaks moeten betalen.
Het truukje schijnt te zijn, dat ze de factuur apart opzenden.
woensdag 20 augustus 2008 - 09:33
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Ik heb zaadjes geplant in kleine turfpotjes in zaai en stekgrond. Intussen zijn ze al goed aan het groeien, maar ik vroeg mij af: als ze nu niet te dicht op elkaar staan (1 per potje) is het dan ook nodig om ze te verspenen of kan ik ze nog een tijdje verder opkweken in de turfpotjes?

Groetjes, Karen
woensdag 25 februari 2009 - 08:40
polidor

Polidor

Even nog wat advies.

Bij het lezen van de vorige adviezen valt mij wel op dat velen de neiging hebben om het te ver te zoeken. Dat zaaaien in plastiek flessen en onder haarkapjes enz enz hoeft voor mijn part allemaal niet. Even mijn methode van zaaien en planten beschermen in winter. Ik neem gewoon een paar grote kartonnen dozen mee uit een of ander magazijn. Daarvan wordt zowel het deksel als de bodem uitgesneden met cuttermes zodat ik alleen de zijwanden overhoud. Deze dozen worden gewoon op de grond in de tuin gezet. Vervolgens zaai ik in plastiek potjes volgens de geijkte procedures en zaaiaanwijzingen vermeld voor de soort bloemen op de verpakking of in een degelijk tuinboek. Na het inzaaien bespuit ik de zaaipotjes
met een kleine handsproeier met een schimmelwerend product.
De ingezaaide potjes worden gewoon in de rulgemaakte tuinbodem gedrukt omdat mijn bevinding is dat zaaigoed beter gedijt in potjes die in de bodem geplaatst worden omdat deze werkwijze temperatuurschommelingen tegengaat en ook teveel opwarming in zonlicht of afkoeling bij vorst.
Vervolgens wordt er over de kartonnen doos een verpakkingsplastiek geplaatst voorzien van luchtkamers voor de isolatie.
Resultaat? Ik zaai tot een maand vroeger met goed resultaat.
Door de hoogte van de kartonnen dozen kan ik bovendien de zaailingen voldoende
hoog laten opkomen. Gebeurt dit te spichtig dan snij ik gewoon de zonzijde van de kartonnen doos lager uit voor meer lichtinval.
En na de zaaiprocedure en uitplanten van de zaailingen vliegt de rest van de karonnen doos insgelijks de papiercontainer in of belandt op de composthoop.
Plastiek wordt samengevouwen en opgeslagen en voor de rest geen verdere rommel meer die achterblijft in tuin of in opslagplaatsen.
En over warme zaaibakken beschik ik gratis zoveel als er kartonnen dozen liggen op de afvalberg in warenhuizen. Het is zelfs zo dat de zijkanten van deze kartonnen dozen mooi samenvouwen zodat je steeds voor de rest van het seizoen op weinig ruimte voldoende dozen kan opslagen in reserve. En voor de rest plaats je uw tijdelijke mini-serres dus waar je maar wilt. Nooit staat er achteraf iets op de verkeerde plaats. En bovendien; het kost je geen centen.
In de winter hetzelfde voor de bescherming tegen koning Albert van delicate planten. Alleen worden de zaaipotjes dan vervangen door gedroogd hooi. Maar door karton komt absoluut geen vorst. Trouwens er bestaan zelfs dubbelwandige dozen met luchtkamers tussen de twee karton-lagen. Uitkijken en meenemen als je ze vindt!
In bijlage een foto van bloeiende cactus uit de veranda.
Groetjes


Pol(idor)

Bloemen & Planten

maandag 20 april 2009 - 23:17
erwtje

Erwtje

hallo

KAN ER MIJ IEMAND VERTELLEN OF JE REUKERWTEN (LATHYRUS) ook ik lange bloembakken kan zetten (die zijn niet echt diep), ik wil ze namelijk langs mijn huis tegen de muur in bakken zetten waar ik eerst altijd suzanne met de mooie ogen had staan en die deden het daar zeer goed.
zaterdag 25 april 2009 - 12:53
lanne

Lanne

in theorie zou dat moeten kunnen maar je zal ze zeker voldoende voedsel moeten geven en erg opletten dat ze altijd voldoende vocht hebben - ik zou zeggen probeer het en laat het ons weten , dat weten wij het ook voor de toekomst
groetjes
Lily-Anne
donderdag 5 november 2009 - 13:44
bisschop

Bisschop

Waar kan ik een lijstje vinden van bloemen en groenten en hun zaaitijdperk.
hartelijk dank
maandag 8 februari 2010 - 22:53
polidor

Polidor

Als je op Google intikt de volgende woorden "zaaiperiode bloemen en groenten"
krijg je keuzeopties. Je kiest de optie "Zaaikalender voor de groententuin" en dan blijkt dat deze kalender ooit gepubliceerd geweest is op "Tuininfo" zelf.

Zoek voor bloemen ook eens via Internet. Misschien vind je ook voor bloemen iets.
Niet te vlug opgeven. Wie zoekt die vindt.
dinsdag 9 februari 2010 - 12:45
renate67

Renate67

op deze site staat heel veel informatie

http://www.zaaisite.nl/kalenders/zk.htm

rechtsboven op zaaikalenders klikken.
renate
zondag 16 mei 2010 - 09:13
laura76

Laura76

Ow, wat een handige site zeg! Bedankt voor de goede tip !
vrijdag 23 december 2011 - 10:12
prediker

Prediker

vanmorgen plastic potjes gevuld met zaaie en stekgrond,die helemaal vol met water laten lopen en morgen zaaien
Zo is de grond goed nat ook aan de kanten ,anders droogt dat meestel snel uit
zet de gezaaide potjes in een schuumplastic bak met een glasplaat erover,bevalt heel best
de Cobea scandens moet nu nodig gezaaid anders heb je te laat bloei
succes gewenst
maandag 27 februari 2012 - 13:35
Franca

Franca

Ik bewaar de zaadjes in papieren evelopjes, gevonden op internet daar kun je opschrijven wat er in zit en de verder info opschrijven.
Ik zaai in de kattevleesbakjes, champions bakjes, maak zelf potjes van krantenpapier.
Verder gebruik ik kleine kweekkasje te koop bij extion.
zondag 7 april 2013 - 11:52
addseo1118

Addseo1118

Nuttige informatie . Bedankt voor het delen.
maandag 4 mei 2015 - 04:55
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik ben leek, zoals de meeste
maar ik ben al begonnen op 16 maart, met helhalingen op 18 maart en verder april in
de aardappels, zowel in de serre als in kuip, zijn geplant op 18 april
de spreekwoord in de zuiderkempen zegt: klinkt het niet, dan botst het"
wel, de radijsjes klonk lekker
de ijsbergsla klonk ook lekker
de boontjes herplant op 18 april
de bloemkool in de serre ( geplant op 16 maart, klonk ook super
maandag 8 juni 2015 - 23:14
charlotje

Charlotje

De Oleanders vormen ineens een soort zaadstengel, dit heb ik nooit eerder bij ze gezien en ze staan al 13 jaar. Is dat 'echt' zaad om te zaaien of zomaar een groeistuipje???

Bloemen & Planten

woensdag 2 september 2015 - 16:36
plume

Plume

Dat is echt zaad Charlotje!
Eén van mijn oleanders heeft er ook veel, vorig jaar ook al. Was toen van plan om ze te zaaien maar is er niet van gekomen, misschien deze keer toch maar eens proberen... Probeer je mee?
woensdag 2 september 2015 - 17:57
charlotje

Charlotje


Oké deal, kijken of het succes heeft!
Voorlopig maar gewoon aan de plant laten zitten? totdat het gaat verdrogen? en dan in het voorjaar zaaien??

Bedankt
lotje
woensdag 2 september 2015 - 18:02
plume

Plume

Laten zitten tot ze zowat openspringen dan kan je het zaad er makkelijk uithalen...
In het voorjaar zaaien denk ik zal het best zijn... ben ook geen expert hoor
Maar zeker zitten hier wel mensen op de site die er véél meer over weten...
woensdag 2 september 2015 - 18:20
GeaZ

Tekst aangepast

GeaZ

Je zult er vast wel al achter zijn, maar stel dat je die zaadjes nog steeds ongebruikt en goed opgeslagen hebt liggen, dan heb ik wel de zaaibeschrijving voor de Oleander:

Zaaien met bodemwarmte (23 graden Celsius). Kiemt met 14 dagen. Koeler (13-16 graden Celsius) opkweken. Vorstvrij overwinteren.
vrijdag 11 maart 2016 - 21:21
dries944

Dries944

Iemand die weet of vlinderstruikzaad een licht- of donkerkiemer is? Is nu de geschikte tijd om éénjarige bloemen binnen voor te zaaien zoals zonnebloem en afrikaantjes?
dinsdag 25 februari 2020 - 22:14
dries944
zondag 1 maart 2020 - 00:23
okke4

Okke4

Hi allemaal, ik gebruik al een tijdje CBD en ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het zaaien van CBD cannabiszaden of is het verstandiger om CBD olie online te bestellen als bij bijvoorbeeld www.cibdol.nl?

Ik hoor graag jullie mening.
woensdag 4 november 2020 - 10:15
Valeriaa

Valeriaa

Goede vraag Okke. Ik heb er hier https://herhealth.nl/niet-lekker-in-je-vel-dit-kun-je-er-zelf-aan-doen/ laatst ook over gelezen dat het allerlei positieve effecten kan hebben.
donderdag 19 november 2020 - 07:59
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik heb hier vanalles en nog wat zitten te lezen super tips allemaal..

@ines ik had gezien dat je zaadjes had van wat heb je er en kan ik er misschien ook krijgen of kopen? Groetjes
woensdag 24 februari 2021 - 07:19
prediker

Prediker

stuur me een mail naar [email protected] stuur ik de lijsten!
zondag 28 februari 2021 - 16:58
Diederik1

Diederik1

Hey Okke, ik vroeg me af of je al een keuzen gemaakt had, bestellen of toch zelf planten? Ik heb zelf al wat meer gezocht naar zelf "wiet" kweken om CBD olie te maken. Tijdens mijn zoektocht ben ik speciale CBD zaden tegen gekomen, zoals deze https://www.zamnesia.nl/35-wiet-zaden/402-top-10-cbd-cannabis-zaden .

Aangezien CBD-olie erg duur is wil ik het dus zelf kweken. Gelukkig is de kweektijd voor cannabis bijna aangebroken en nu ben ik van plan om 2 plantjes te gaan zetten. Mijn enige probleem is nu, hoe maak ik hier de welbekende olie van. Wat ik heb gevonden is dat het erg lastig is om zelf te doen en thee er van zetten lijkt op dit moment nog de enige mogelijkheid. Dat is voor mij niet zoon groot probleem omdat ik toch niet meer werk, maar toch lijkt het me handig dat ik ook iets heb wat makkelijk mee te nemen is. Zijn hier ook makkelijke manieren voor of moet ik het dan toch bij een gekochte flesje houden?
woensdag 10 maart 2021 - 21:13
bisschop

Bisschop

Ik denk canabis dat je dat niet mag kweken
zondag 14 maart 2021 - 20:50
mariekemig

Mariekemig

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum (en in de tuinwereld) maar lees al allemaal goede tips, wat fijn! Ik wil graag een gedeelte van mijn tuin inrichten als pluktuin en heb vandaag verschillende zaden, bollen en een kweekkasje gekocht. Deze zet ik natuurlijk binnen op de vensterbank, maar als de plantjes groter worden en ik ze ga verpotten heb ik daar binnen eigenlijk weinig ruimte voor. Wel heb ik een tuinhuisje met grote ramen (maar dus geen echte kas). Zouden daar de wat grotere potjes kunnen staan voor de ramen, of is het daar te koud voor? Tegen die tijd is het april. Alvast heel erg bedankt voor de tips!
dinsdag 16 maart 2021 - 21:04
flora-rocío

Flora-rocío

Hallo iedereen, heeft er iemand ervaring met het ontkiemen van goudsbloemzaden (voor consumptie)? Bedankt.
woensdag 28 juni 2023 - 00:15
dries944

Dries944

Ik heb hier zaden van m'n erwtenstruik(boompje) en m'n vraag is, wanneer zaai je die en hoe doe je dit? Die plant staat hier al jaren maar ik vind nooit spontaan zaailingen van deze plant dus ik vermoed dat zaaien niet simpel is. Iemand tips?

Bloemen & Planten

zaterdag 5 augustus 2023 - 12:41
jean-pierr61

Jean-pierr61

Het is nu zowat tijd om bloemenweide te zaaien? Geen vriestemperaturen in vooruitzicht, goed vochtig.
Mijn tuin heb ik reeds jaren met bloemenzaad ingezaaid
Niet al teveel zaden zijn uitgekomen.
Ik heb nu geverticuteerd, en voor ik de bloemenweide inzaai, nog eens verticuteren. Dan harken en inzaaien en opnieuw harken?
Met een rol aandrukken? Er komen veel vogels op mijn tuin, zeker nu hij zonder gras is.

Mag ik al het bloemenzaad door elkaar gebruiken?
Vlinder, bijen, lieveheersbeestje, tubinger, geurende bloemenzaad?

Bloemen & Planten

maandag 11 maart 2024 - 15:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon