menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine vlekjes in aardbeiboom Arbutus

Ga naar meest recente reactie

ndevos

Ndevos

Hallo,

Vorig jaar kreeg mijn aardbeiboom kleine bruine ronde vlekjes op de bladeren. Later vielen de bladeren af. De boom kreeg weer wel nieuwe schuten. Ook nu heeft de boom weer vele vlekjes en niet echt veel bladeren. Hij lijkt weer uit te gaan schieten. De boom staat niet nat en op een beschutte plaats. De grond is niet kalkrijk. Wie weet wat de aardbeiboom mankeert?

Met vriendelijke groet,
Natascha.
donderdag 6 mei 2010 - 20:56
JovanDreumel

JovanDreumel

Zijn die vlekjes eerst niet paarsachtig en worden later bruin?
vrijdag 7 mei 2010 - 10:20
ndevos

Ndevos

Hallo,

De plekjes lijken eerst een klein heel licht bruin speldekopje. Het word van binnenuit groter. Ik heb geen paars kunnen ontdekken.

Groetjes Natascha.
vrijdag 7 mei 2010 - 18:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit heb ik kunnen vinden over de ziekte:
Ziekten en plagen

De aardbeiboom is over het algemeen een gezonde, probleemloze groeier, en heeft erg weinig last van ziekten of plagen. Geel worden of het afvallen van blad kan te maken hebben met ijzergebrek in de grond, maar is meestal het gevolg van een te veel aan water, soms in combinatie met langdurig vochtige weersomstandigheden of een te zwaar beschaduwde standplaats. Ook vorstschade of zonnebrand kan vergelend blad opleveren.
De aarbeiboom kan aangetast worden door de schimmel Phytophthora ramorum. Deze schimmel is te herkennen aan roodbruine vlekken op het blad, en het afvallen van blad terwijl dit nog groen is. Daarbij sterven ook de jonge twijgen af, waarbij een roodverkleuring optreedt die doortrekt naar de bladnerven. Overigens kan een plant die het slecht naar zijn zin heeft, of een tijd slecht gestaan heeft of verzorgd is geweest ook door andere schimmels geïnfecteerd worden.
Wanneer een aarbeiboom na jaren nog geen vruchten geeft kan het zijn dat het een stek betreft van een niet bloeiende of geen vruchtdragende tak van de moederboom.


Misschien, dat je er je voordeel mee kunt doen
vrijdag 7 mei 2010 - 19:37
ndevos

Ndevos

Hallo Jo,

Ik heb begrepen dat het waarschijnlijk "hagelschot" is. Ik heb nog bij Phytophthora ramorum gekeken, maar gelukkig lijkt dit niet op wat mijn aarbeiboom heeft. Ik heb nu iets gekocht tegen hagelschot en hoop dat dit gaat werken. Heel erg bedankt voor het meedenken en opzoeken.

Groetjes Natascha.
zaterdag 8 mei 2010 - 20:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon