menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knoflookolie

florentina

Florentina

Ik heb net weer enkele bollen knoflook schoongemaakt , de tenen heb ik doorgesneden.
De knoflook gaat in een grote glazen bokaal en ik giet er een liter olijfolie over.
De gesloten pot zet ik enkele weken in het licht, daarna nog een tijdje op een wat donkerder
plaats. Vervolgens zeef ik de olie - die gaat opnieuw in de oorspronkelijke donkere fles. Deze
olie is heerlijk geparfumeerd voor alle slaatjes , ook te gebruiken in bv. stoofschotels.
De knoflook zelf - die veranderd is van kleur - knijp je gemakkelijk door de knoflookpers ,
je kan de tenen nog een tijdje bewaren en gebruiken in stoofschotels.

Hetzelfde doe ik met basilicum .Daarvan moet je de blaadjes goed aandrukken in een bokaaltje
en ruim overgieten met olie.Dat potje moet een aantal dagen echt in het zonlicht staan en de
blaadjes moeten altijd onder de olie liggen, anders kunnen ze schimmelen.
Na het zeven heb je ook hier een heerlijk geparfumeerde olie . Die kan weer in een donkere fles.

florentina
zondag 25 juni 2006 - 15:42
Esem

Esem

Zal zeker lekker zijn als je van look houd,want niet iedereen is verzot op look
Esem,
maandag 26 juni 2006 - 17:11
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Welke olie doe je bij de basilicum - en welke soort basilicum - 1 soort of mengeling.

Gebruik je dat dan als dressing?
dinsdag 27 juni 2006 - 14:15
florentina

Florentina

Bowie,

Ook bij basilicum gebruik ik olijfolie. Je kan om het even welke basilicumblaadjes gebruiken,
ze een beetje kneuzen en vooral goed aandrukken, zodat ze niet boven de olie uitsteken.
De olie zal na het zeven wat troebel zijn, maar heel geparfumeerd. Je kan ze dan inderdaad in
dressings gebruiken. Ik kan je garanderen dat dergelijke oliën gegoten over bv. tomatenschijven
heerlijk smaakt.Het hele jaar door heb ik een fles bij de hand.

Als je daarbij nu ook nog een goede wijnazijn of balsamico parfumeert met dragon, dan kun je altijd
smakelijke dressings, sausjes en dgl. maken.
Vorig jaar heb ik balsamico, rode en witte wijnazijn gemengd in een grote glazen pot vol dragon en
wat sjalot. Na enkele weken heb ik het mengsel gefilterd en in de oorspronkelijke flessen gegoten.
Daarin opnieuw een tak dragon.
Tegenwoordig neem ik een flesje dragonazijn en een flesje knoflookolie mee als cadeautje als ik
ergens op bezoek ga en dat heeft succes.

Groetjes, florentina
dinsdag 27 juni 2006 - 22:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon