Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij gaan binnenkort een koude bak maken. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? ... wat belangrijk is voor de teelt en het gebruik?
Wat kan ik bijv doen om te voorkomen dat muizen etc er bij kunnen komen? Is stevig op de grond plaatsen voldoende of moet er een soort van fundering onder.
Ik heb een koude bak, maar die gebruik ik enkel voor het afharden van jonge plantjes. Eigenlijk zou ik die graag het jaarrond willen gebruiken, maar ik weet niet zo goed wat ik er nog mee kan doen.
Mijn bak staat gewoon op dolomiet en is van hout met bovenaan glas. Voor mijn gebruik ik dat voldoende denk ik, maar bij jou zal het mss wel anders moeten.
Zelf heb ik een bak al staan in m'n tuin, maar begrijp ook niet helemaal het gebruik. Volgens mij kan je er ook in zaaien als er op de verpakking staat 'zaaien onder glas'.
Dat ga ik igg dit jaar eens proberen, met als reserve gewoon thuis. Liever teveel dan helemaal iets
Volgens mij kun je de teelt van groenten e.d. ongeveer een maand vervroegen als je in een koude bak voorzaait. Evt kun je de plantjes later verspenen, maar dat hoeft niet.
Net zo in de herfst.... dan kun je een maand langer doorgaan met groente kweken, omdat de temperatuur in de koude bak hoger is. Bovendien heb je geen last van wind en (ik denk) minder last van ongedierte (bedoel slakken, rupsen etc)
Vandaag m'n ramen gekocht bij mij op de tuin. De man bij wie ik ze heb gehaald vertelde me dat ik ze medio februari op de bak kan plaatsen om de grond sneller op te warmen voor het zaaien. Tevens inderdaad om na het verspenen de planten af te harden...
Wat voor isolatiemateriaal? Ik heb alleen maar wat oud hout, kippegaas en veel doorschijnend plastiek. Hmmm... 'k zal nog maar wat moeten rondkijken of iemand ergens ramen vervangt
Eve, het isolatiemateriaal wat je op de foto ziet, dat zilverkleurige .... is isolatie wat ook wel onder een parketvloer wordt gedaan tegen vochtopslag. Daartegenaan timeren we weer planken (zijn we op de foto al mee begonnen) zodat ie dubbelwandig is.
Vond m zelf eerst wel wat hoog. Maar misschien voordeel dat je dan ook de wat grotere planten erin kan hebben. Zit zelf nog te dubben of ik m half vol met grond moet gooien en daarop zaaien of dat ik gebruik maak van de grond eronder. k weet t nog niet.
bij ons om de hoek zit een sloopbedrijf van bouwmateriaal, zoals hout, steigerplanken, kozijn incl.ramen , dakkapellen enz. Hier halen de meeste van de volkstuin een kozijntje met raam, en klaar is kees. Ook de kisten waar het tuingereedschap in bewaard wordt, wordt gemaakt van al het materiaal wat daar verkocht wordt .Zulke bedrijven zullen er toch wel meer zijn?