menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom indoor

Ga naar meest recente reactie

SFO

SFO

Beste Tuinadvies leden,

Voor mijn verjaardag heb ik een prachtige vijgenboom gekregen van 1.60m.
Op dit moment staat de boom in een kweekpot met een diameter van 19 cm. Ik wil de boom graag verpotten. De boom is voor binnen, aangezien ik in een appartement woon. Daarnaast wil 'm niet elk jaar verpotten. Ook wil ik niet dat de boom door het plafond gaat (ik heb nog ongeveer 100 cm voordat ie het plafond raakt).

Wat is jullie advies wat betreft de potmaat in dit geval?

Alvast bedankt.
woensdag 8 mei 2024 - 14:00
Tuinprins

Tuinprins

Hebben we het hier over Ficus carica, de soort waar eetbare vruchten aankomen?

19 cm = 3 liter (als ik het goed heb) .

Een plant van 1.60 meter in een pot van 3 liter, dat lijken mij niet de juiste verhoudingen.

Ik zou de plant in een 7,5 of 10 liter pot zetten. Zorg voor goed drainerende grond. Verder moeten er voldoende gaten in de pot zitten zodat overtollig water weg kan lopen. Hier op het forum komen regelmatig voorbeelden voorbij van kamerplanten die rotte wortels hebben omdat ze in een pot staan zonder drainage gaten.

Als een vijg te groot wordt dan is die eenvoudig te snoeien, de plant kan daar goed tegen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 8 mei 2024 - 18:23
SFO

SFO

Bedankt voor jouw reactie.

Het gaat inderdaad om de Ficus Carica. 1.60m is met de pot, zonder pot 1.40m.

Ik had gelezen dat men de mediterrane grond gebruikt bij het verpotten van de Ficus Carica. Met 'gaten in de pot' bedoel je dan aan de onderkant met een schoteltje? Ik zie op het internet veel planten in potten zonder een schoteltje. Gebruiken ze in deze gevallen dan bijv. hydrojkorrels aan de onderkant?

woensdag 8 mei 2024 - 19:18
Tuinprins

Tuinprins

Op promotie-foto's worden de schotels onder de potten meestal weggelaten omdat dat er minder mooi uitziet. Men wil een 'strak' geheel en om de een of andere reden doet een schotel daar afbreuk aan.

Als je een houten vloer hebt dan moet de schotel van plastic zijn. Stenen schotels kunnen na verloop van tijd toch water doorlaten en je wilt geen waterkringen op je parket of een bobbelig laminaat.

Klei-korrels onderin de pot is goed voor de drainage. Mediterrane potgrond is goed drainerende potgrond. Mediterrane planten houden niet van (zeer) natte wortels, hebben ze waar ze vandaan komen ook niet.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 9 mei 2024 - 06:25
leerling

Leerling

Als je een pot met drainage gaten en daaronder een schotel niet mooi vindt, dan kan je die pot in een wat grotere sierpot (ook gekend als cache-pot) zetten. Als je een gulle watergever bent, kan je af en toe eens kijken of er water in de sierpot komt te staan en er eventueel een bodempje steentjes (of hydrokorrels inleggen, zodat de drainagepot niet in het water staat.

Daarbij geldt hetzelfde als wat Tuinprins al schreef i.v.m. de bescherming van je vloer. Alleen kan je dan bv. wat vilten pootjes onder de bodemrand van de sierpot kleven.

Voor alle duidelijkheid: de plant rechtstreeks planten in een sierpot met op de bodem hydrokorrels volstaat niet. De plant zal ook tussen de korrels gaan wortelen en als daar een laagje water komt te staan, zal je nog altijd last krijgen van wortelrot.

Ik denk dat ik voor zo'n plant eerder zou kiezen voor een air pruning pot (ook gekend als "air-pot").
donderdag 9 mei 2024 - 12:22
SFO

Tekst aangepast

SFO

Bedankt voor jullie reacties.

https://www.123planten.nl/ts-rowen-pot-goud-170245c.html
Zo'n pot gaat dus nooit werken? Maar dan moet je op zoek gaan naar passende schotel in dezelfde stijl, wordt nog wel wat
Wat mij trouwens op valt, is dat veruit de meeste potten geen afwateringsgat hebben. Praxis heeft bijv. leuke grote potten. Maar als je dan een pot met een afwatersgat wilt, dan valt 95% af.

Ik merk trouwens dat mijn Ficus Carica bladeren verliest. Dit komt waarschijnlijk omdat hij half in de schaduw staat. Ik begrijp dat hij de volle zon nodig heeft. Zijn er andere opties, bijv. voeding o.i.d. wat dit tegen kan gaan.
vrijdag 10 mei 2024 - 16:26
deHaan

DeHaan

Als er geen gat in de pot zit dan kan je er met een boor gaten in maken..
vrijdag 10 mei 2024 - 21:40
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik merk trouwens dat mijn Ficus Carica bladeren verliest. Dit komt waarschijnlijk omdat hij half in de schaduw staat. Ik begrijp dat hij de volle zon nodig heeft. Zijn er andere opties, bijv. voeding o.i.d. wat dit tegen kan gaan.


Een vijgenboom is niet geschikt als kamerplant, die heeft frisse buitenlucht nodig, zon, en vooral afwisseling van seizoenen. Als hij nu zijn bladeren laat vallen is dat wellicht het begin van het einde, en daar kan je met voeding niets aan veranderen.
zaterdag 11 mei 2024 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon