menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboompje snoeien

Ga naar meest recente reactie

EMS

EMS

Mijn kersenboompje heeft een beetje een rare vorm.. hij heeft allerlei kleine takjes en dan 2 uitschieters recht naar boven. Hoe kan ik hem het beste snoeien zodat hij weer meer in model gaat groeien? Hij heeft nog geen vruchten gegeven maar is ook pas 1,5 - 2 jaar oud. Het is overigens een laagstam boompje.

Fruit

woensdag 9 augustus 2023 - 20:57
Peterplant

Peterplant

Je zult waarschijnlijk een patiokersenboompje gekocht hebben. Die zijn officieel bedoeld om in een grote pot te planten . Dat is een kers die door middel van snoeien klein gehouden is. Die moet ook door middel van snoeien klein gehouden worden. Dat heb je zo te zien 1 of 2 jaar niet gedaan. De boom zal dan omhoog groeien en de onderste takken worden door de boom genegeerd. Alle groei is dus in de bovenste twee takken gaan zitten. Om de boom heel klein te houden zal moeilijk worden. Je kunt er nu een compacte kers van maken door de langste scheut weg te snoeien. De overgebleven scheut kun je door regelmatig snoeien compact houden. Ik zou de hele boom moeten zien om een beter advies te geven.

woensdag 9 augustus 2023 - 21:23
EMS

EMS

Hier een foto van wat verder af

Fruit

donderdag 10 augustus 2023 - 06:43
WiPe

WiPe

De onderste takken worden door de boom genegeerd? Die onderste twee takken zijn gewoon afgestorven. In ieder geval niet omdat ze door de boom genegeerd zouden zijn.
donderdag 10 augustus 2023 - 12:47
Peterplant

Peterplant

Een boom vindt de onderste takken minder belangrijk als de bovenste takken. Genegeerd is misschien te simpel uitgedrukt, maar ik probeer altijd iets simpel uit te leggen omdat niet iedereen een tuinbouwopleiding heeft gevolgd.
donderdag 10 augustus 2023 - 13:32
EMS

EMS

En hoe zou ik hem nu het beste kunnen snoeien?
donderdag 10 augustus 2023 - 18:02
WiPe

WiPe

Als die onderste takken dood gaan, komt dat door lichtgebrek of doordat er iets fout zit. Vermoedelijk wortelschade in dit geval. Een simpele uitleg is goed, maar die moet wel ergens over gaan.

Ik zou de slechtst geplaatste opgaande tak inkorten en dan uitbuigen, bv door die met een dun koordje aan te binden. Wat ook kan is dat je een van die twee helemaal wegsnoeit en die andere tak laat vertakken, eventueel kun je die intoppen, zodat die meer zal vertakken.
donderdag 10 augustus 2023 - 20:07
Peterplant

Peterplant

Ik heb 12 jaar fruit gesnoeid dus ik kan er wel over meepraten.
Deze bomen zijn op de kwekerij een aantal keer getopt zodat er een klein bossig plantje ontstaat zodat de consument een patiokers kan kopen die leuk in een pot past. Deze bomen moeten regelmatig getopt worden zodat er een compact boompje ontstaat waar een paar kersen in komen. In de praktijk laten de mensen zo een boompje gewoon groeien en zullen de opgaande, bovenste takken hard groeien en de onderste takken stil blijven staan en afsterven. Dat is hier gebeurd en heeft verder niets met groeiomstandigheden te maken maar met verkeerde verwachtingen en gebrekkige uitleg van de kweker of de wederverkoper.
donderdag 10 augustus 2023 - 21:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon