menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is mijn Claude d’Oullins een Opal-pruimelaar?

Ga naar meest recente reactie

Lubbeekse Fruitvlieg

Tekst aangepast

Lubbeekse Fruitvlieg

Vandaag voor de allereerste keer heerlijke pruimen geoogst in mijn jonge boomgaard (aanplant oktober 2020). Alleen… ik verkeer in het ongewisse over het ras. Ik heb ze bij de kweker besteld als Claude d’Oullins – en dat is ook wat het blauwe etiket aan de boom zegt – maar Claude d’Oullins hoort witgeel te zijn en niet paars.

Omdat deze boom meer vruchten telt dan alle andere pruimelaars samen in mijn boomgaard wil ik meer exemplaren gaan aanplanten, maar dan moet ik natuurlijk 100% zeker zijn van het ras.

Mijn gok is dat het om Opal-pruimen gaat. Of welke andere rassen produceren begin juli al heerlijke paarse zoetzure vruchten?

Fruit

dinsdag 5 juli 2022 - 22:39
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Zou het Reine Claude d'Althan kunnen zijn? Een opal is heeft een donkerder velletje en van binnen geel.
woensdag 6 juli 2022 - 00:12
Patrikc

Patrikc

Het juiste ras lijkt me moeilijk te achterhalen van achter een scherm… Geen ernstige kweker als die een loopje neemt met de etikettering…

Dat er tussen je jonge bomen 1 is die bij de eerste oogst veel meer opbrengt dan de anderen, daar zou ik me niet op blind staren, en lekker zijn ze zo goed als allemaal, tenminste op het juiste moment.

Ik zou dus eerder suggereren van een ras bij te planten dat je nog niet hebt, keuze te over : https://www.boomgaardenstichting.be/images/bomenbestellen/Plantfolder_2021.pdf
woensdag 6 juli 2022 - 08:22
Lubbeekse Fruitvlieg

Tekst aangepast

Lubbeekse Fruitvlieg

Dank je voor de antwoorden Joukje en Patrickc.

Reine Claude d'Althan lijkt het me alvast niet te zijn, wegens oogstmoment eind augustus.
Mijn pruimenboom staat wat geïsoleerd en is dus wellicht een zelfbestuiver. Op basis van volgende kalender, blijf ik toch eerder denken aan Opal: https://www.houtmeyers.be/informatie/wanneer-is-het-pruimentijd-rijpingstabel-pruimen.html

Over de ernst van de kweker durf ik mij niet uitspreken. Was directplant.nl.
Op bijgevoegde foto etiket met (stukje van de) naam van de pruim als bewijs: ... d'oullins.

Fruit

woensdag 6 juli 2022 - 11:44
krissie

Krissie

Ik heb een Opal pruimenboompje staan .
Na jaren niets hangen er nu een 5 tal pruimen aan ,maar die zijn nu nog donker groen .
woensdag 6 juli 2022 - 13:25
Tuinprins

Tuinprins

Zo'n label / etiket zegt niks. De meeste boomkwekerijen hebben tegenwoordig zelf een printer die dit soort labels kan printen.

Directplant kweekt niet zelf maar koopt bij verschillende kwekerijen in. Staat over het algemeen goed bekend maar ze zijn dus afhankelijk van de kwekers of de juiste soort wordt geleverd. Als die kweker vooral wil verkopen en minder waarde hecht aan soortechtheid dan is zo'n label snel geprint ...

Het valt mij overigens op dat nergens zoveel onjuiste soorten worden geleverd als bij fruitbomen en -struiken. Veel soorten zijn alleen op basis van de vrucht goed te determineren en dan zijn we meestal na aankoop een paar jaar verder.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 6 juli 2022 - 16:37
Plantadvies

Plantadvies

Nogmaals direct plant hierop wijzen, misschien kan hij achterhalen bij welke kweker dit is besteld en zo de naam achterhalen.
vrijdag 8 juli 2022 - 07:09
verbena46

Verbena46

Hier een wilde kleine rode pruimenboom.
Klein maar droeg veel vruchten.
Een veertig tal potjes heerlijke jam gemaakt.
Een heidens werk in de warmte maar
wel een voldoening.
vrijdag 8 juli 2022 - 16:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon