menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijgenstek ruilen

Ga naar meest recente reactie

Pollydor

Pollydor

Hallo iedereen de maand november en december komen er aan en dit zijn de maanden waar stekken van de vijgenboom mogen worden genomen. Zijn er mensen die een vijgenboom staan hebben, weten welke variëteit het is en daarvan stekjes willen ruilen of weggeven. Ikzelf heb een jonge Brogiotto Bianco staan. Ik woon regio Waregem.
Alvast bedankt.
donderdag 24 september 2020 - 07:59
marlenemoo12

Marlenemoo12

Hoi Pollydor,

Is het gelukt, met de del Portogallo? Ik heb er namelijk nog 1 op overschot. Woon wel in Den Haag dus wellicht is dat te ver. Maar je weet nooit dat je een keer in de buurt komt. Mvg, Marlene.
woensdag 2 augustus 2023 - 10:32
marcvanheg12

Marcvanheg12

Beste(n),
Ik ben eigenaar van een vijgenboom type “Brown Turkey” . Ik heb de intentie om een bijkomende plant te planten en ben op zoek om eventuele andere intéressante soorten . Op de website heb ik het type “Del Portogallo” gevonden . Voor deze soort staat er dat de vruchten tot 100 gram kunnen bedragen , en het laat ook uitschijnen dat dit beduidekijk meer zou zijn dan van de Brown Turkey . Ik heb 3 weken geleden mijn eerste vruchten van 2023 van de Brown Turkey geplukt en allen zijn tussen de 90 en de 100 gram. Recentelijk nog eentje van 135 gram !
Ik ben dus enorm tevreden over mijn Brown Turkey die verleden jaar zijn eerste vruchten droeg en nu dus na een 4-tal jaren honderden vruchten draagt .
Mijn vraag : kan ik van de “Del Portogallo” nog grotere vruchten verwachten en even grote opbrengst ? Zijn die wel degelijk groter dan de Brown Turkey ? Of zijn er buiten de grootte van de vruchten nog andere kenmerken die mij zouden overtuigen om een plant van het type bijkomend te installeren ipv een bijkomende Brown Turkey ? Of zijn er nog andere intéressante soorten die een goede opbrengst geven .

Dank reeds voor jullie aandacht en reactie .
Groeten,
Marc

Fruit

woensdag 2 augustus 2023 - 11:35
marcvanheg12

Marcvanheg12

nog een bijkomende foto

Fruit

woensdag 2 augustus 2023 - 11:38
marlenemoo12

Marlenemoo12

Hoi Marc,

Gisteren heb ik mijn eerste del Portogallo breba geoogst: 61g. Ze heeft niet veel zon gezien en was dus niet erg zoet. Het is een jong boompje dus ik weet niet hoe de smaak is na een mooie zomer. Mijn Brown Turkey, in een 100 liter pot, is denk ik 4 of 5 jaar oud en heeft nog geen enkele vrucht gegeven. Verder heb ik een Ronde de Bordeau, 3 jaar oud, in volle grond, die heeft ook nog niets opgeleverd. Tot slot een Gustissimo Perretta, 2 jaar oud, in 20 liter pot, heeft momenteel rijpende breba's.

Van de Portogallo heb ik mooie stekken in de aanbieding. Heb deze zomer wel vijgenskeletteermotten op bezoek gehad. De planten lijden er nauwelijks onder maar als jouw bomen nog niet zijn aangetast kan je ze beter buiten de deur houden lijkt mij.

Mvg,

Marlene.
zondag 6 augustus 2023 - 08:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon